skip to Main Content

دوازده اصل پویانمایی: منحنی‌ Arc

این سری از مباحث انیمیشن که توسط پویانما پوشش داده می‌شود، بر اساس سری مطالب از وب سایت انیمیشن منتور خواهد بود که قواعد ۱۲ گانه‌ی انیمیشن را به صورت عمیق بررسی کرده است. مباحث پایه‌ای این قواعد را توسط معلم‌های فوق‌العاده‌ی انیمیشن منتور که در استودیو‌های مطرح جهان مشغول کار می‌باشند یاد خواهید گرفت.

مسیر بصری‌یه حرکت موضوع را منحنی یا Arc می‌گویند. می‌تواند مسیر پرتاپ توپ جهنده باشد، مسیر حرکت یک دست و یا حتی مسیر حرکت گوشه‌های لب در انیمیت دیالوگ. اینجا برخی از نمونه‌های منحنی با مثال آورده شده است:

چرا منحنی‌ها مهم هستند؟

منحنی‌ها جزو مهمترین ابزارها برای قابل باور کردن حرکت و زیباسازی آن برای چشم هستند. به دلیل اینرسی در موضوعات درحال حرکت، مسیرشان باید نرم باشد تا زمانی که نیروی خارجی به آنها وارد شود. یک مسیر نرم، مثل رقصیدن همیشه به چشم زیبا می‌آید. از سوی دیگر، برهم زدن ناگهانی مسیر حرکت، از قابل‌باور بودن حرکت می‌کاهد.

در این فیلم کوتاه با نام Thought of you که توسط Ryan Woodward رایان ودوارد ساخته شده‌است، حرکاتِ رقصنده به دلیل اینکه خوب پولیش زده شده، بسیار دلپذیر و مطبوع است.

منحنی‌های خطی درمقابل منحنی‌های دایره‌ای

منحنی‌ها اغلب دایره‌ای هستند. این منحنی‌های دایره‌ای حرکات را طبیعی می‌کنند. از طرفی، منحنی‌های خطی یا زاویه‌دار برای ساختِ حرکاتِ مکانیکی کاربرد دارند. واقعا به نوع خروجی و هدف شما بستگی دارد. یک منحنی صاف، به حرکت قدرت می‌دهد.

 

ظواهر متفاوت موضوعات در مسیر حرکت

موضوعات با ساختار و ظاهر متفاوت، مسیر حرکت مختص به خودشان را دارند. همانطور که در بالا اشاره شد، دستِ روبات در یک منحنی زاویه‌دار و حرکاتِ یک رقصنده در منحنی‌های دایره‌ای حرکت می‌کنند.

وقتی آبجکتی را بلند می‌کنید، منحنی حرکت آن تمایل دارد که به صورت بیرونی باشد اما آبجکت سنگین منحنی‌اش به سمت داخل بدن شخص بلند کننده تمایل دارد. مخاطب حس و حال حرکت را تنها با متوجه شدنِ مسیر حرکتِ آن احساس می‌کند.

منحنی‌ها در حرکت

یکی از نماهای من را در این مثال می‌بینید. در این شات، تلاشی آگاهانه می‌کردم تا جرثقیل را در مسیر دایره‌ای انیمیت کنم.

 

تعقیب مسیر منحنی و نکته‌ای در این مورد

اغلب نرم‌افزارهای انیمیشن ابزارهایی دارند، مثل ابزار Motion Tracker در مایا. این ابزار مسیر حرکت موضوعات در حرکت را نشان می‌دهد. برخی هم از ابزارهایی که بتوانند روی تصویر نقاشی کنند استفاده می‌کنند تا به منحنی‌های قابل قبول دست یابند. در یک صفحه‌ی نمایش بزرگ، داشتن منحنی‌هایی نرم، دایره‌ای و کار شده، بسیار زیبا دیده می‌شوند.

وقتی حرکت خشک به نظر می‌رسد، با ایجاد فاصله در ویراستار منحنی، می‌توانید به نتایج طبیعی‌تر دست پیدا کنید. در ویدئوی زیر می‌توانید مثالی از همین وضعیت را در انیمیشن دیالوگ ببینید.

یادتان باشد منحنی‌ها را چک کنید!

امیدوارم این نوشته کمک‌تان کرده باشد. می‌توانید از طریق سایت انیمیشن‌منتور نظراتتان را برای من بفرستید. موفق باشید با انیمیشن‌های Arc-tistic J

منبع: انیمیشن منتور

مترجم: میر توحید رضوی

در همین زمینه:

قواعد ۱۲ گانه انیمیشن / دوازده اصل پویانمایی

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو