skip to Main Content

نسخه‌ی تازه ZBrush 4R8 ارائه شد، نگاهی به امکانات جدید زیبراش ۴ رلیز ۸

در نهایت انتظارها به سر رسید و ورژن جدید نرم‌افزار بسیار محبوب و قدرتمند زیبراش ورژن ۴R8 ریلیز شد. امکانات بسیار زیادی در این نسخه تعبیه شده است. در این پست شما را با تمامی امکانات جدید و قابلیت‌های ورژن ۴R8 آشنا می‌کنیم.

 

۱ – GIZMO 3D

اضافه شدن محورهای مختصات با Gizmo 3D با اضافه شدن این گزینه کنترل بیشتری را روی مدل خواهید داشت، می‌توانید گیزمو را در هرجایی از مدل که دلخواهتان است، ببرید. به راحتی می‌توانید محورهای مختصات را تعییر دهید و یا حتی مقیاس و چرخش را کنترل کنید. حتی می‌توانید محورهای چرخشی را بر اساس نرمال‌های مدل و یا world axis تغییر دهید.

۲ – TRANSFORM MULTIPLE SUBTOOLS AT ONCE

ابزار جدید Gizmo 3D به شما این اجازه را می‌دهد تا ساب‌تول‌های چندگانه را باهم و یک‌جا به حرکت درآورید. با اینکار شما می‌توانید حرکت، چرخش و مقیاس تمامی ساب‌تول‌ها را یک‌جا تحت کنترل داشته باشید.  هنگامی که HardSurface Modeling انجام می‌دهید دیگر نگران ساب‌تول‌های جداگانه نباشید.

۳ – DEFORMATIONS

مادیفایر جدید تغییردهنده‌ها (DEFORMATIONS) به شما این امکان را می‌دهند تا وقتی مدل‌هایی با حجم بالا و بسیار پیچیده‌تان را به راحتی تغییر شکل بدهید، پیچ و خم و یا حتی چرخش حول محور خود مدل، می‌توانید مدل‌هایتان را حول هر محوری که دوست داشتید پیچش ایجاد کنید. و یا حتی سیلوئیت مدل‌هایتان را نهایی کنید. همچنین شامل دو مادیفایر بسیار قدرتمند Extender و Multi-Slice نیز زیر انگشتان شماست.

۴ – INTERACTIVE PRIMITIVES

با سرعت شکل‌های هندسی را ایجاد کنید، هنرمندان می‌توانند به‌صورت آزادانه تنظیمات Primitiveها را به صورت زنده تغییر دهد. می‌توانید یک استوانه را به یک هشت‌ضلعی تغییر دهید و یا حتی یک کره را به یک سطح صاف تبدیل کنید و یا حتی یک آبجکت مخروطی شکل را به یک هرم. با استفاده از این سیستم، می‌توانید Primitiveهای پیش‎فرض زیبراش را به یک کتابخانه‌ای از اشکال پیچیده که مختص خودتان باشد را بسازید.

۵ – ALPHA 3D

شما در ورژن ۴R8 زیبراش می‌توانید هرآبجکتی (sculpture) را به یک آلفای دوبعدی (۲D Alpha) تنها با یک کلیک تبدیل کنید. زمانی که آلفای دوبعدی ایجاد شد می‌توانید آلفا را با استفاده از پارامترهای جدید تغییر دهید و یا حتی چرخش آن را به هر محوری که دوست داشته باشید تغییر دهید. این یک راه بسیار سریع برای ایجاد آلفاهای منحصربه‌فرد برای مدلهای خودتان به شمار می‌رود.

۶ – MULTI VECTOR DISPLACEMENT MESH

بسیار شبیه به براش Insert Multi Mesh و یا همان (IMM)، ابزار جدید Multi Vector Displacement Mesh به شما این امکان را می‌دهد تا براش‌های مختلفی را بر اساس Displacementهای مش ایجاد و بین آنها سوئیچ کنید.

۷- LAZY MOUSE 2.0 WITH CONTINUOUS STROKE

موس تنبل نسخه‌ی دوم با حرکت مداوم، این سیستم می‌تواند به شما در طراحی خطوط نرم و با دقت کنترل بالا کمک کند. اکنون هنرمند می‌تواند هر حرکت قلم را قبل از اعمال sTROKE راهنمایی کرده و سپس نتیجه را روی سطح ببیند. حتی می‌توانید میزان پستی و بلندی خطوط را بدون اینکه روی هم بیفتند کنترل کنید.

۸- IMM SELECTOR: BRUSH CONTENT MANAGEMENT

اکنون به سادگی می‌توانید با مرورگر تازه‌ی Insert Multi Mesh Brush و Multi Vector Displacement آبجکت‌ها را انتخاب کنید. این مرورگر در قسمت بالایی زیبراش ظاهر می‌شود و این امکان را به شما می‌دهد تا به سادگی میان انواع مدل‌هایی که Insert کرده‌اید را ببینید و انتخاب کنید.

۹- D3 TEXT & VECTOR SHAPE CREATOR

نسخه‌ی جدید زیبراش دارای سیستم ریل‌تایم برای ایجاد تکست‌های تری‌دی می‌باشد. این سیستم به شما این اجازه را می‌دهد تا به صورت واژه واژه یا یک جمله تکست را ایجاد کنید. حتی می‌توانید از فرمت SVG برای ایجاد لوگوی مورد نظر به صورت تری‌دی و جایگذاری آن روی سطح مورد نظر استفاده کنید.

این ابزار به سیستم Boolean  ریل‌تایم نیز مجهز شده است که می‌توانید آزادی عمل بیشتری را در ایجاد و استفاده از Deformationهای مختلف را در اختیار شما می‌گذارد تا بتوانید شکل مورد نظر را ایجاد و یا حتی سیلوئت آن را تغییر دهید.

۱۰- MULTIPLE LANGUAGE SUPPORT

نسخه جدید از چندین زبان مختلف پشتیبانی می‌کند. این زبان‌ها عبارت اند از: انگلیسی، آلمانی، چینی (ساده شده)، فرانسه، ژاپنی، کره و اسپانیایی. حتی می‌توانید زبان فارسی را نیز از طریق ابزار ترجمه‌ی محیط و یا به هر زبانی غیر از این هفت زبان ترجمه کنید.

۱۱- NEW LIGHTBOX WITH 3D CONTENT

لایت‌باکس به کاربر این امکان را می‌دهد تا فایل‌هایی که کار کرده است را مدیریت کند. همچنین گزینه‌ی “برو به فولدر Go to Folder ” نیز اضافه گشته است، یک راه حل تک کلیکی که امکان مرور فایل‌های سیستمی را به شما می‌دهد.

همچنین برای زیبراش کور نیز مواد و متریال‌های تازه آماده شده است، که شامل:

آویزها و طلا و جوهرها

مِش‌پایه‌ای جدید برای مدل‌های چهارپا

فایل‌های آماده برای پرینتر سه‌بعدی

همچنین چندین براش تازه و متریال‌های جدیدی که در ترکیب استفاده با امکانات جدید.

۱۲- UPDATED USER INTERFACE

محیط کاربری به روزرسانی شده. اکنون Unicode text به صورت کامل پشتیبانی می‌شود به این معنی که می‌توانید فایل‌های خود را به هر زبانی ذخیره کنید. و همچنین می‌توانید اندازه فونت‌ها را تغییر دهید که مزیت بزرگی به حساب می‌آید، زیرا در مانیتورهای کنونی که رزولوشن بالایی دارند می‌توان به سادگی متن‌ها را مشاهده کرد.

۱۳- ZSPHERE DYNAMESH MODE

ایجاد مدل پایه‌ای برای طرح‌ها با ZSphere اکنون بسیار آسان‌تر شده است. اکنون می‌توانید مدل اولیه‌ی ZSphere را به صورت Dynamesh ببینید. این سیستم پولیگان‌ها را به صورت کاملا مساوی روی طرح ایجاد می‌کند تا به سادگی روی آن کار کنید. حتی اگر ترجیح می‌دهید مثل سابق با Adaptive Skin کار کنید، این امکان همچنان در دسترس شماست.

۱۴- ALPHA STREAKS

این حالت روی آلفا‌های پیش‌فرض یا هر آلفایی که شما ساخته‌ای حالتی خاص ایجاد می‌کند. این حالت رگه‌ها یا Streak های تصادفی در آلفا ایجاد می‌کند. جلوه‌ای مشابه موشن‌بلار. همچنین این حالت حسی مانند قلموی نقاشی نیز می‌دهد.

۱۵- BRUSH MAGNIFY

این حالت بزرگنمایی آلفا را بر اساس میزان فشار قلم دیجیتال را کنترل می‌کند. با فشار اندک قلم دیجیتال، به شما حالتی ثابت از نقشه‌ی آلفا را می‌دهد، حتی برعکس این حالت نیز صادق است. این حالت امکان این را به شما می‌دهد تا الگوهای متغیری روی سطح آبجکت  تنها با فشار قلم ایجاد کنید.

۱۶- PLUG-IN UPDATES

پلاگین ۳D Print Hub جایگزین پلاگین قبلی ۳D Print Exporter شده است. این پلاگین به تمام مشتاقان پرینتر سه بعدی این امکان را می‌دهد تا از امکانات خوب آن استفاده کنند، یا تنها با یک کلیک به نرم‌افزارهای FormLabs PreForm بفرستید.

پلاگین Scale Master نیز اضافه شده است. این امکان را به زیبراش می‌دهد تا از مقیاس‌های دنیای واقعی استفاده کند. حتی می‌توانید با یک کلیک اندازه مدل را به همراه تمامی Subtoolها کوچک یا بزرگ کنید.

با پلاگین جدید PBR که برای فوتوشاپ طراحی شده است، می‌توانید لایه‌های مختلف رندرینگ را تهیه کنید و سپس آنها را در نرم‌افزارهای کامپوزیت ترکیب کنید.

تمام این پلاگین‌ها به صورت اتوماتیک با نصب زیبراش، نصب خواهند شد.

منبع

مترجم: میر توحید رضوی

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب یک دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو