skip to Main Content

۱۳حقیقت جالب درباره ساخت انیمیشن موانا

به تازگی: نگاهی به کتاب هنری انیمیشن موانا از والت دیزنی

و:

برای نخستین بار در تاریخ انیمیشن ایران: انتشار ترجمه فارسی کتاب توهم زندگی Illusion of life در پویانما

انیمیشن جدیدی از دیزنی، ماجرای یک دختر ماجراجو است که با یک شخصیت نیمه خدایی به نام مائویی تلاش می‌کند تا از راز مردم قبیله‌ اش در موانا سردربیاورد. داستان ساده به نظر می‌رسد اما کارگردانان این انیمیشن آقایان Ron Clements و John Musker به شما توضیح خواهند داد که نمایش موانا روی پرده‌های سینما آنقدرها هم ساده نبوده است!

moana_1

اوایل تابستان امسال، بازدیدی از استودیو دیزنی و صحبتی درباره انیمیشن موانا داشتیم. روندی فوق‌العاده پیچیده و دشوار که یکی از این چالش‌ها، آوردن فرهنگ عامه‌ی جنوب اقیانوس آرام به فیلم بود.

marquee

marquee-1

moana_2

۱ – تیم انیمیشن و شبیه‌سازی دیزنی هزاران مایل برای جمع‌آوری اطلاعات پیمودند

” برای اینکه بدانید به کجا می‌روید، باید بدانید از کجا می‌آیید. ” وقتی مردم اقیانوس آرام جنوبی فیلمسازان ما را دیدند بسیار تحت تاثیر قرار گرفتند. تحقیقات و آماده‌سازی حرف اول را در تولید فیلم انیمیشنی می‌زند. بنابراین، تیم‌های مختلف ما سفرهای متعددی به جزیره‌هایی مانند، فیجی، بورابورا، تاهیتی، ساموآ داشتند تا از نزدیک با فرهنگ و رسوم مردم اقیانوس آرام آشنا شوند. اولین سفر رسمی ما در اکتبر ۲۰۱۱ صورت گرفت. تیم موسیقی نیز در مارچ ۲۰۱۴ سفری به آنجا داشت.

moana_3
The directors meet with some local experts

۲ – فیلمسازان، کارشناسان محلی را جهت صحت گفتار مردمان آن محل استخدام کردند

” در تاهیتی، یکی از بزرگان گفت: ” ما خودمان توسط فرهنگمان بلعیده شده‌ایم. آیا شما نیز می‌توانید توسط فرهنگ ما بلعیده شوید؟ ” کلمنتس کارگردان توضیح می‌دهد” آن حرف را بسیار جدی گرفتیم ” زیرا باید از صحت فرهنگ و تاریخ آن مناطق مطلع میشدیم. بنابراین فیلمسازان، یک تیم از کارشناسان محلی با اسم مستعار ” The Oceanic Story Trust” استخدام کردند. افراد تیم درباره داستان، نام‌ها، گفتگو‌ها و منابع فرهنگی مردم اقیانوس آرام مشورت گرفتند و اطمینان یافتند که موانا طبق آداب و رسوم و عقاید آنان است. ماسکر میگوید: “مردم آنجا اطلاعات زیادی داشتند و ما احساس مسئولیت میکردیم به این دلیل پیوسته آنان را در جریان کار قرار میدادیم. ”

MOANA story boards inspired by research trip to Samoa. Artist: David Derrick, Story Artist.
MOANA story boards inspired by research trip to Samoa. Artist: David Derrick, Story Artist.

۳ – داستان موانا از یک رمز و راز تاریخی متولد شد

داستان موانا مربوط به ۲۰۰۰ سال پیش است. در آن زمان و در تاریخ واقعی، مردم جنوب اقیانوس آرام بزرگترین کاشفان بر روی زمین بودند. تنها با استفاده از ستاره‌ها و جریان‌‌ها، به برخی از بزرگترین شاهکارهای اکتشاف و مهاجرت در طول تاریخ دست یافته اند. در آن زمان، یک روز، برای ۱۰۰۰سال متوقف شد. کسی دلیل این اتفاق را نمیداند. کلمنتس و ماسکر در قالب یک داستان دلیل توقف اکتشاف آنان را توضیح می‌دهند و ایده یافتن مسیر بصورت سفر یک دختر جوان تصویر شده است.

moana_5
Young Moana meets the ocean for the first time

۴ – در انیمیشن موانا، اقیانوس شخصیت خاص خودش را دارد

نقش اصلی را موانا برعهده دارد. دختر جوانی که با صدابازیگری تازه کشف شده خانم Auli’i Cravalho در فیلم ایفای نقش می‌کند. موانا را دختر خردسالی میبینیم که حس ماجراجویی اش از او یک متحد و دوستدار اقیانوس که یک شخصیت در فیلم بشمار میرود، ساخته است. اقیانوس با موانای خردسال بازی‌ می‌کند، از او محافظت میکند،به اشکال مختلف در می آید و با بزرگ شدن موانا و مهیا کردن مقدمات سفرش به او کمک میکند. در ضمن، موانا به معنی “اقیانوس” در زبان قبایل Maori (قبایل مائوری در نیوزیلند) است.

moana_6
Young Moana meets the ocean for the first time

۵ – مائویی در اساطیر پلینزی یعنی خدا

دومین شخصیت اصلی داستان، Maui است، شخصیت نیمه‌خدا که صدابازیگری آن توسط آقای Dwayne Johnson اجرا می‌شود. مانند خانم Cravalho و همه عوامل فیلم، آقای Johnson نیز ریشه درجزیره اقیانوس آرام دارد. برای مائویی، او یک افسانه واقعی از خدای قدرتمندی است که حامل یک قلاب ماهی جادویی است که کمک می‌کند تا جزایر اقیانوس آرام جنوبی از داخل اقیانوس سربرآورند.

۶ – موانا همچنین دارای یک اتصال به یک خدای خاص است (به نوعی)

فیلم‌های انیمیشن دیزنی قبل از اینکه به روی پرده سینماها برسند، هزاران بار تغییرات اساسی داشته اند. اما باید از جایی شروع می‌شد، و برای موانا، فیلمسازان به نیوزیلند نزد فیلمساز محبوب آقای Taika Waititi رفتند تا اولین پیش‌نمایش فیلم را به او نشان بدهند. آقای Waititi با بازیگری و کارگردانی شناخته شده است. و هم‌ اکنون نیز کارگردانی فیلم Thor: Ragnarok را که در سال ۲۰۱۷ اکران خواهد شد، برعهده دارد. این کارگردان ایده‌های خوبی را درباره انیمیشن موانا به ما گفت و بسیاری از ایده‌های او را در فیلم اصلی حفظ کردیم.

moana_9

۷ – احمق‌ترین شخصیت در تاریخ دیزنی که هرگز اتفاق نیفتاده بود

شخصیت Hei Hei یک خروس بسیار وابسته! است که به فیلم جوشش خاصی می‌دهد. بعد از برگزاری جلسات متعدد، کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌گان نمی‌خواستند که این خروس به فیلم اضافه شود. بنابراین آقای John Lasseter به نویسندگان ۴۸ساعت مهلت داد تا به طریقی خروس را به داستان اضافه و یا آن را حذف کنند! نتیجه این شد: یک شخصیت ماچو مانند که از لحاظ IQ کمی مشکل دارد! بعد از آن، همه اتفاق نظر داشتند که شخصیت Hei Hei به معنای واقعی یکی از احمق‌ترین و خنده‌دارترین شخصیت‌‌های تاریخ دیزنی است. او فقط دوست موانا نیست بلکه یک شخصیت پیچیده است که باعث ماندگاریش در فیلم شد.

moana_10

۸ – مائویی کوچک، که به صورت خالکوبی زندگی می‌کند

یکی دیگر از شخصیت‌های خاص که در دوبله فیلم به اسم ” مائویی کوچک ” صداگذاری شده است. این یک شخصیت خالکوبی مائویی از خود اوست که به عنوان وجدان واقعی مائویی عمل می‌کند. او روی بدن مائویی به این طرف و آن طرف می‌دود. ارتباط با او به صورت غیرکلامی و به صورت انیمیشن دوبعدی اجرا شده است. (به صورت دوبعدی سنتی، توسط هنرمندان ما اجرا و بعد اسکن شده و به کامپیوتر آورده شده است) سپس او را با دنیای موانا ولی با یک گرافیک جذاب منطبق ساختیم.

moana_11
Concept art of Maui

۹ – تاتوها برای نقل و فهم داستان بسیار مهم بودند ولی بسیار چالش‌برانگیز برای انیماتورها

علاوه بر مائویی کوچک، همه خالکوبی‌های مائویی در روند شکل‌گیری داستان بسیار مهم بودند. آنها به نوعی رفتارش را جاودانه میکردند چرا که قسمتی از شخصیت مائویی بر دوش خالکوبی‌های بدنش بود. مائویی کوچک نیز در مرکز دید قرار داشت و از لحاظ بصری نیز باید به صورت طبیعی دیده می‌شد. اما از نظر فنی، انیماتورها بسیار با مشکل مواجه بودند زیرا انیمیت‌ها باید روی پوست متحرک‌سازی می‌شد درحالیکه سطح پوست همیشه در حال حرکت و تنفس بود.

moana_12
Sketch of Maui as a hawk

۱۰ – توانایی‌های مائویی باورنکردنی هستند ( اما بسیار سخت از لحاظ انیمیت و اجرا )

علاوه بر قلاب ماهی سحرآمیز و جادو و خالکوبی‌های درحال حرکت، مائویی قدرت‌ دیگری دارد. او قابلیت تبدیل شدن به شاهین،کوسه، یا حتی به یک شکل خاص و حتی بیشتر از اینها را دارد! توانمند و متحد ساختن او برای موانا یک چالش بسیار بزرگ برایمان بود، زیرا موانا در تلاش بود تا رمز و راز مردم سرزمین خودش را حل کند. هرچند، انیمیت یک کاراکتر یکپارچه که مورف‌های او قابلیت تبدیل به حیوان را نیز داشتند برای انیماتورهای دیزنی یک چالش بسیار بزرگ محسوب میشد.

moana_13
A quick TV glimpse of Teka

۱۱ –  شخصیت منفی موانا، رقیب باستانی مائویی است

Tekla نگهبان گدازه‌ها، شخصیت منفی در انیمیشن موانا است. او یک موجود باستانی است که در قلب اقیانوس زندگی می‌کند. یک قطعه بسیار مهم از داستان که مائویی قرن‌ها پیش به سرقت برده است و موانا باید دوباره آن را پیدا کند. در هر شاتی که Tekla حضور دارد، حدود ۱۰لایه از انیمیشن‌های مختلف به طور همزمان وجود دارند مانند آتش، دود، آبها،قطرات آن، و غیره.

moana_14
A ton of costume options for Moana

۱۲ – شکاف تولید برای یک فیلم انیمیشن دیزنی به طرز حیرت‌انگیزی کوچک است

هنگامی که شما در حال ساخت یک فیلم انیمیشن هستید، روند شروع آهسته است. اما پس از آن بسیار، بسیار سریع می‌شود. افراد تیم در زمان‌هایی در طول پروسه تولید، خودشان را تنها چند ساعت جلوتر از مرحله انیمیت می‌دیدند. درواقع به این معنی است که، به محض اتمام دیالوگ‌ها و داستان، بلادرنگ مرحله انیمیشن شروع می‌شد.

moana_15

۱۳ – موانا، از لحاظ تکنیکی، یکی از پیشرفته‌ترین فیلم‌های دیزنی تا به امروز بوده است

یکی از نکات قابل توجه در انیمیشن‌های دیزنی این است که آنها نمی‌توانستند در چند سال اخیر ساخته شوند. با پیشرفت نرم افزار و سخت افزارها، تولید انیمیشن همواره مرزهای محدودیت را برمیدارد. به طول مثال در انیمیشن موانا، ۸۰ درصد شات‌ها دارای جلوه‌های ویژه بصری مانند آب و اقیانوس و آتش هستند. اگر با قهرمان بزرگ ۶ مقایسه کنید، قهرمان بزرگ ۶، ۵۰ درصد کمتر جلوه‌های ویژه داشت. یکی از سخت‌ترین و چالش‌برانگیزترین کارها نیز انیمیت و شبیه‌سازی مایعات بود که تیم جلوه‌های ویژه از ۵ سال پیش کار روی این انیمیشن را شروع کرده بود. در غیر این صورت از لحاظ فنی نمیتوانستند تولید شوند!

moana_16

مترجم: میر امید رضوی

درهمین زمینه:

اولین تریلر رسمی از انیمیشن موآنا (Moana)

اولین آنونس رسمی بلند از انیمیشن MOANA

این مطلب 15 دیدگاه دارد.

  1. موانا یکی از بهترین انیمیشن های مفهومی و فان دیزنی است . دختری که هدفش آسایش مردم و آبادانی سرزمینش هست و باید بر دشواری های بزرگی غلبه کنه تا به موفقیت برسه . در آخر هم قلب و روح از دست رفته زندگی رو به مادر طبیعت بر می گردونه . به نظر من یکی از آموزش های لازم برای هر کودک موفقی دیدن این انیمیشن هست

  2. از نظر من سریال خیلی خیلی عالی بود انیمیشن موانا یکی از بهترین کارتون هایی بود که دیدم حتی از دلیر که منو تحت تاثیر قرار داد قشنگ تر بود ممنون از مقاله ی خوب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو