پنج نکتهی مهم برای طراحی شخصیتهایی جذاب
من استفان سیلور Stephen Silver هستم و به عنوان طراحِ کاراکتر در دنیای انیمیشن ۱۹ سال، برای مدیومهای مختلفی چون تلوزیون، فیلم بلند، بازیهای رایانهای، تبلیغات و کامیکبوکها کار طراحی شخصیت انجام دادهام. تمامی این ژانرها نیازمند آگاهی از اصول دیزاین و پروسهی بسط و بهبود شخصیت نیاز دارد. این پنج نکته، برای طراحی استایل کاراکتر نیست، اما نقشی اساسی در رسیدن به یک طراحی خوب برای کاراکترهایتان خواهد داشت.
همچنین شانس بررسی هزاران پورتفولیو را داشتهام که اغلب این پنج مورد را رعایت نکرده بودند و تصاویری که خلق شده بود، فاقد جذابیت و زیبایی لازم بود. اینها را “قواعد نقرهای” مینامم که بارها و بارها برای دانشجویانم تکرار کردهام.
- داستان، داستان، داستان
این نکته برای درکِ اشتباه حیاتیست، اگر این گزینه را در ذهن نداشته باشید، برایتان دشوار خواهد بود تا بتوانید یک طراحی قانع کننده خلق کنید. وقتی که شرایط را در ذهن دارید، اتودهایی سریع طراحی کنید تا آکسیونِ کاراکتر را مشخص کند. آیا در حالِ دویدن است؟، چون ترسیده؟ یا در حال مسابقه دادن است؟ این دو حالتهای بسیار متفاوتی را در ذهن تداعی میکند و باید در صورت و حالت بدنِ کاراکتر نمایش داده شود. - حالت یا gesture
اگر داستانِ نهفته شده در شخصیتتان را درک نکرده باشید، بسیار مشکل خواهد بود تا حالتی در خور توجه برایش طراحی کنید که بتواند داستان را بازگو کند. ژست باید آزاد و رها باشد، این طرح نشانگر احساسات و قصد کاراکتر میباشد، نحوهی ایستادنش و بسیاری نکات دیگر. در این مرحله طرحهای متفاوت بسیاری را نیز تست کنید. - دیزاین Design
در این مرحله باید قواعد کلی دیزاین را رعایت کنید، شامل: اشکال، هارمونی، ابعاد، تعادل، تنوع و …. شما همچنین ممکن است نحوهی قرارگیری آیتمهای مختلف را نیز طراحی کنید. هدف شما در این مرحله این است که به طراحیتان شفافیت و احساس ببخشید. در این مرحله هم طراحی شما باید رها و آزاد باشد. - فُرم Form
این مرحله شامل ساخت و ساز کلی کار است که بسیار مهم میباشد. فهم حجم و اشکالِ متفاوت کارتان و چگونگی عملکرد آنها در کنار هم بسیار قابل توجه است و نباید نادیده گرفته شود. قبل از اینکه در این مرحله پیشروی کنید، همیشه مطمئن باشید که احساس یا Feeling در کار حضور دارد. - جزییات Details
این قدم جزو آخرین چیزی باید باشد که در مورد آن نگران باشید. شامل: تمیزکاری، رنگ و بافت. اکثر هنرمندان درست به این مرحله میپرند و وقتی کارشان تمام میشود فقدانِ چهار نکتهی پیشین در کارشان احساس میشود. همه چیز در مورد نشان دادنِ درست هدف است. طرحتان را مجدد چک کنید، حتی آن را Flip کنید تا مطمئن شوید تعادل درستی داشته باشد و یا ممکن است جایی به تحرک بیشتری نیاز داشته باشد. فکر کنید که این گیلاسِ روی کیکتان است. نمیتوانید کیکی عالی داشته باشید درحالی که عناصر اصلی آن وجود نداشته باشد!
در نهایت امیدوارم این نکات بینشی از روند کارم را به شما داده باشد. میتوانید از وبسایت شخصیام دیدن کنید و یا با من در ارتباط باشید.
در همین زمینه:
مباحث مرتبط با طراحی شخصیت در انیمیشن در پویانما
سلام من سال اول رشته شیمی هستم ولی علاقه زیادی به انیمیشن دارم دوست دارم که یادبگیرم میتونیدکمکم کنیدکه ازکجاشروع کنم حتی کتابای مربوط به این رشته که بتونه بهم کمک کنه دریادگیریش ممنون میشم ازتون.
سلام، انیمیشن شاخههای گسترده و متنوعی داره که هرکدوم به صروت مجزا یک رشته و تخصص محسوب میشه، ابتدا باید ببینید به کدوم شاخه از این هنر علاقه دارید و بعد اولین قدم رو از همون شاخه شروع کنید و بدون توجه به حاشیهها با تمرکز به پیش برید. منابع تو این دوره و زمونه زیاد هست اما چیزی که نیست، پافشاری و مداومت هست. امیدوارم شما با ثبات قدم به نتایج خوبی برسید.
کتاب راه های نجات بخش انمیشین رو بخون