skip to Main Content

جدایی نادر از سیمین در اسکار تاریخ ساز شد

Director Asghar Farhadi
Director Asghar Farhadi

فیلم جدایی نادر از سیمین جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان اسکار را از آن خود کرد. اصغر فرهادی کارگردان و نویسنده این فیلم جایزه خود را از ساندرا بولاک دریافت کرد.
این نخستین بار است که فیلمی ایرانی در مراسم اسکار به جایزه ای دست می یابد.

این فیلم به کارگردانی اصغر فرهادی در دو رشته بهترین فیلم زبان خارجی و بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی در هشتاد و چهارمین دوره جوایز آکادمی اسکار نامزد دریافت این جایزه شده بود.
آقای فرهادی در هنگام دریافت جایزه اش گفت: “سرزمین من فرهنگ کهن و غنی دارد که زیر غبار سنگین سیاست مخفی شده است. جایزه ام را به مردمم تقدیم می کنم. مردمی که مخالف خشونت هستند و با تمدن ها و فرهنگ های دیگر سر سازگاری دارند.”
پیش از این هم فیلم بچه های آسمان به کارگردانی مجید مجیدی از ایران نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود اما موفق نشده بود این جایزه را از آن خود کند.
در مراسم اسکار سال ۲۰۱۲ که یکشنبه ۲۶ فوریه در سالن کداک تیاتر در هالیوود آغاز شد و تا حدود پنج ساعت بعد ادامه داشت، فیلم هیوگو به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و آرتیست به کارگردانی میشل آزاناویسیوس هر کدام با بردن پنج جایزه بیشترین تعداد جایزه های اسکار امسال را به خود اختصاص دادند.
فیلم هیوگو پنج جایزه فیلمبرداری، کارگردانی هنری، صدابرداری، تدوین صدا و جلوه های ویژه را از آن خود کرد.
آرتیست به کارگردانی میشل آزاناویسیوس نیز جایزه بهترین فیلم، بهترین طراحی لباس، بهترین موسیقی، بهترین هنرپیشه نقش اول مرد و بهترین کارگردانی را برد.
مریل استریپ براب بار سوم جایزه اسکار را به دست آورد. او آخرین بار سی سال پیش این جایزه را برده بود. مریل استریپ این جایزه را برای بازی در نقش مارگرت تاچر، نخست وزیر پیشین بریتانیا در فیلم بانوی آهنین گرفت.
در مراسم اهدای هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار، جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن به اکتاویا اسپنسر برای فیلم خدمتکاران رسید. کریستوفر پلامر هم جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای فیلم تازه واردها از آن خود کرد. جایزه اسکار بهترین کارگردانی به میشل آزاناویسیوس برای کارگردانی فیلم آرتیست اهدا شد.

Hugo, The Artist, The Iron Lady
Rango,Hugo

منبع: BBC.co.uk

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو