skip to Main Content

نورپردازی صحنه یا Lighting The Scene قسمت اول

نورپردازی صحنه یا Lighting The Scene : قسمت اول

بدون نور، محتوای این دنیا غیر قابل درک می بود. عناصر یک صورت زیبا را مجسم کنید، ویژگی هایی نظیر: تناسب اشکال، انحنا ها،رنگ مو و رنگ جذاب چشم ها، در یک نورپردازی موفق، تمامی این ارتباطات به صورت هارمونیک و زیبایی قابل رویت و درک خواهد بود. ولی در یک نورپردازی ضعیف، تمامی این عناصر خراب شده و زیبایی صورت از بین خواهد رفت. سایه های غیر متوازنی در اطراف بینی تشکیل خواهد شد و مشکلاتی از این قبیل…، همچنین نورپردازی این سوژه از زوایای مشخص، باعث ایجاد تختی و فرم های گمراه کننده روی صورت می شود. در این چند خط، به ارائه ی نکاتی پرداختیم تا با صحنه های دیجیتالی سه بعدی راحت تر کنار بیایید. استاندارد هر دو وضعیت نورپردازی ( سنتی و دیجیتالی) بر پایه ی تاریکی کامل، تا هنگامی که نوری روشن نشده ، خواهد بود.
نواحی که یک صحنه استاندارد شامل آن است :
1- محدوده ی حرکت اصلی یا Main Action Area
2- محدوده ی حرکت ثانویه یا Secondary Action Area
3- پس زمینه یا Background
منابع نوری نیز شامل موارد زیر است:
1- نور کلیدی Key Light
2- نور پر کننده Fill Light
3- نور پشتی Rim Light and Kick Light
4- نور های واقعی Practical Light

 محدوده حرکت اصلی یا Main Action Area :

به محدوده ای در صحنه گفته می شود که بیشتر بازی ها در آنجا رخ می دهد. می تواند شامل فضای کوچک نیز باشد. به عنوان مثال : صحنه ای که در آن فعل و انفعال مولکولی رندر شده یا یک فضای وسیع که صحنه ی تعقیب و گریز چند ماشین است. در صحنه هایی که توسط کامپیوتر ایجاد شده اند ناحیه ی اصلی حرکت ،می تواند تماما در فضای داخلی یا فضای خارجی باشد.بر اساس حال و هوای صحنه ،چند نور Spot برای پوشش دیالوگ بین دو کاراکتر یا چندین نور نقطه ای برای پوشش نورپردازی صحنه ای که دارای چندین کاراکتر است، نیاز خواهید داشت.
در نورپردازی این ناحیه ممکن است به چندین نوع چیدمان نوری هنگامی که دوربین از زوایای مختلف قرار می گیرد نیاز داشته باشید، در این حالت به زوایای سوژه خود هنگامی که توسط چندین دوربین تحت پوشش است قوت داده و آن را بهینه کرده اید. در اکثر موارد نورپردازی ناحیه ی اصلی ، حالت سراسری صحنه را تعریف می کند و زمان بر خواهد بود.
محدوده ی حرکت ثانویه یا Secondary Action Area : 
به ناحیه ای در صحنه گفته می شود که برخی از حرکات در آن انجام می شود، به عنوان مثال 2 کاراکتر وارد اتاق نشیمن شده و زمان زیادی را روی نیمکت نشستن سپری خواهند کرد ( Main Action Area ) یکی از آنان بلند شده و تا نزدیکی قفسه ی کتابها رفته و کتابی را بر می دارد (Secondary Action Area ) و سپس بر میگردد. در این صحنه می توان نوری را روی قفسه کتابخانه تاباند تا در حین انجام حرکت همه چیز گویا باشد همچنین نور ناحیه ی ثانویه نیز تامین شده باشد. تعداد نورهایی که در نورپردازی ناحیه ی ثانویه به کار گرفته می شود معمولا کمتر از تعداد نورهایی است که در ناحیه ی اصلی مورد استفاده قرار می گیرد. در محیط های بیرونی که به عنوان ناحیه ی ثانویه است، گاهی اوقات نیازمند صدها منبع نوری با تنظیمات مختلف خواهد بود.

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو