skip to Main Content

نکاتی در مورد طراحی کاراکتر

 

داستان ها در ارتباط با مردم هستند، ( اسباب بازی ها – هیولاها – ماهی ها – آدم فضایی – روبات – ماشین و …) جزء عناصری هستند که در این داستان نقش دارند. بدون کاراکتر خوب، داستان خوب هم شکل نمی گیرد.
در کل، کاراکتری که به یاد ماندنی و قابل باور باشد را می توان به عنوان کاراکتر خوب معرفی کرد. کاراکتر قابل باور، کاراکتری معمولی است ( در ارتباط با دنیای اطرافش) کسی که خود را در میان وقایع می یابد و به آنها به طور صحیحی واکنش نشان می دهد.
کاراکتر به یاد ماندنی، نیز باید از لحاظ بصری جذاب باشد و بتواند بیننده را از لحاظ احساسی و دراماتیک در حادثه های داستان به جلو هدایت کند.
اولی جانسون Olli Jhonson و فرانک توماس Frank Thomas در کتاب ” تصور زندگی ” جذابیت کاراکتر را اینگونه عنوان کرده اند :” چشمان شما کاراکتر فیلم را می بیند و از آنچه می بیند، قدردانی می کند”


شما بی درنگ خصوصیات کاراکتر را می شناسید، کاراکتر می تواند زشت، زیبا، پیچیده یا ساده ، خوب یا بد باشد. جذابیت کاراکتر باعث می شود که به آن نگاه کرده و دنبالش کنید. این جذابیت باید در شخصیت کاراکتر نیز باشد، تا بیننده آن کاراکتر را قوی، قابل باور و جذاب بداند.
کاراکترتان را خوب بفهمید، با شناخت کامل کاراکترتان، می توانید عکس العمل های قابل باوری را در کشمکش های داستان برایش پیش بینی کنید. در فیلم ها کاراکتر های بسیاری از قبیل : کاراکتر اصلی Main Character، کاراکتر فرعی Sopporting Character ، کاراکتر های مخالف Opposing Characters، کاراکتر های ضعیف Minor Characters و… حضور دارند. نیازی نیست که تمامی آنها را بشناسید، اکثر این کاراکتر ها به عنوان ابزاری در جهت کمک به نقل داستان حضور دارند.ولی برعکس، کاراکتر های اصلی به صورت کامل تشریح می شوند، ما به عنوان بیننده آنها را می پذیریم، چون دارای پس زمینه بوده و روی یکایک خصوصیات آنها ، چه ظاهری و چه باطنی ( مانند: احساس ، شدت آن، طرز فکر، ضعف و…)فکر شده است.
به روند تشریح کاراکتر ها Back Story گفته می شود.در این پس زمینه ی کاراکتر، بیوگرافی کاراکتر قرار دارد که در آن تمامی موارد از جمله : ویژگی های فیزیکی – آموزشی – حکایت زندگی – خانواده – روابط – نوع زندگی – محبوبیت ها – ورزش – موفقیت – شکست – مریضی های گذشته – اختلالات – استعداد – ترس ها و تعداد بیشماری خصیصه دیگر ذکر می شود.

نیازی نیست که لیست بلند بالایی از این خصوصیات را برای کاراکتر تان طراحی و فکر کنید. ( لازم به ذکر است که در روند تولید انیمیشن های ایرانی، این موارد خواب و خیالی بیش نیست، یا خیلی کم رنگ و کم مایه است ) شما زمان زیادی ندارید، چه از لحاظ اجرا، چه از لحاظ زمان انیمیشن تان . بیننده باید سریع کاراکتر را شناخته و خواسته ی او را بداند.

دورنمای اخلاقی کاراکتر چیست ؟ این دور نما می تواند در تصمیم گیری های او دخیل باشد که برای رسیدن به یک کشمکش مستحکم کمکتان خواهد کرد. آیا جزء این لیست است :؟
• امر کننده : چیزی که می گوید باید اجرا شود. خوب خوب است و بد، بد.

• سود جو : او بر نتیجه متمرکز است و به راحتی زندگی افراد را برای منافع شخصی قربانی می کند.

• لذت طلب : او به قانون خوشی معتقد است، خود بین است و همیشه دوست دارد خوش باشد.

• میانه رو : اهل سازش و گفتگوست، همیشه به دنبال حد وسط است و از این طریق به آرامش می رسد.

• و….

آیا کاراکتر منطقی است ؟ یا احساسی ؟

استعداد او چیست ؟

بزرگترین عیب او چیست ؟

خودش را چگونه می بیند ؟

نظر دیگران نسبت به او چگونه است ؟

چه چیزی می خواهد ؟

به خاطر خواسته اش، چقدر می تواند متحمل فشار شود ؟

چه چیزی باید یاد بگیرد ؟

و…

این سوالات شخصیت کاراکترتان را شکل خواهد داد. با طرح این سولات و مسائل جنبی دیگر، به راحتی و با روش خودتان، کشمکش ها را ایجاد کرده، بحران خلق کنید و داستان را به جلو هدایت کنید.
اگر سوالات و مشخصه ها، به روند طراحی کاراکتر تان کمکی نکرد، یا داستان، یا کاراکتر و یا هر دو را بازبینی و اصلاح کنید.

اگر با چندین کاراکتر سر و کار دارید، این اطلاعات به شما کمک خواهد کرد:
روابط کاراکتر ها چگونه است ؟ : کاراکتر ها روابطی با هم دارند، آیا پس زمینه ای نسبت به یکدیگر دارند؟ آیا غریبه هستند ؟ آشنا هستند ؟ دوست هستند یا دشمن ؟ برادر هستند یا خواهر ؟ و…
وضعیت دراماتیکی هر کاراکتر چگونه است ؟ : این وضع، بستگی به عمق روابط آنها دارد، این وضعیت قابل تغییر نیز هست. مثلا : در رستوران، مشتری وضعیت بالاتری نسبت به خدمتکار دارد، خدمتکار باید خدماتی را به مشتری ارائه کند. چه کاراکتر هایی در اولویت و در مراحل بالاتری نسبت به دیگر کاراکتر ها هستند؟ چگونه بر روایت داستان تاثیر خواهد گذاشت ؟

از هر یک چه انتظاری داردید ؟: با مثال شروع می کنم: در انیمیشن گوفر بروک محصول بلار استدیو، همه ی کاراکتر ها یک چیز واحد را می خواهند، میوه جات ! گوفر می خواهد دیگر کاراکتر ها را از آنها به دور نگه دارد، در نهایت کارش را انجام می دهد، کشمکش شروع می شود، در نتیجه؛ انتظار از گوفر، دور کردن دیگر کاراکتر هاست، انتظار از دیگر کاراکتر ها، حمله به سبزی ها و حتی گوفر است !
پس این انتظار ، نقش خوبی را در ایجاد کشمکش بازی خواهد کرد.

در همین زمینه

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 7 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو