skip to Main Content

قدم‌‎های اولیه در صنعت بازی‌سازی

آیا می‌خواهید توانایی‌ها و خلاقیت خود را در دنیای بازی‌های رایانه‌ای به کار بگیرید؟ هنرمند کانسپت‌آرتیست Jason Pickthall در این زمینه فعالیت می‌کند و دقیقاً این همان‌ چیزی‌ست که با آن درگیر است. مختصراً به مطالبی در این زمینه اشاره کرده است. وبلاگ

بازی‌های کامپیوتری همه‌جا هستند. آنها تحت کنسول و با روشهای متعدد بسیاری ایجاد می‌شوند، امروزه نمی‌توانید کوشی‌تلفن همراه یا یک تبلت را بدون آنها تصور کنید.

“صنعت بازی‌سازی” کسب‌وکار بزرگی‌ست. آنها توسط مردان، زنان، بچه‌ها، نوجوانان و خلاصه توسط همه بازی می‌شوند. بهترین زمان برای صرف استعداد هنری، دیزاین و … در این زمینه و تبدیل شدن به بخشی از این صنعت درحال توسعه است. برای اینکه بهتر با راه و روش این کار آشنا شوید، در چند قدم از طریق اصول هنری بازی شروع می‌کنم و از طراحی تا مرحله‌ی بازی را معرفی خواهم کرد…

2D software – نرم‌افزار دو‌بعدی

برنامه‌هایی مثل Photoshop CS6 در بسیاری از مراحل در صنعت بازی سازی مورد استفاده است. در مراحل اولیه به عنوان تفسیر مفاهیم و طرح‌های اولیه کاربرد دارد. و یا، اگر در صنعت بازی Real-Time فعالیت می‌کنید، پس بوسیله‌ی نرم‎افزارهای دو‌بعدی می‌توانید بافت‎ها را طراحی کنید تا روی سطح مدل استفاده شوند و به نوعی جزئیات را به نمایش بگذارند.

Photoshop در این صنعت، تبدیل به یک استاندارد شده است؛ اما Gimp و Paint.netانتخاب‌های متعدد دیگری هستند.

 3D software

نرم‌افزارهای سه‌بعدی برای ایجاد مدل‌های سه‌بعدی جهت استفاده در فضای سه‌بعدی کاربرد دارند. با استفاده از Triangleها و Polygonها می‌تواند مدل‌های پیچیده ویا ساده‌ای ساخت.

در این راستا، کسانی در این زمینه موفق هستند که بتوانند با کمترین میزان Polygon و Tri به نتیجه‌ی مطلوب دست پیدا کنند. این مقدار بستگی به سخت‌افزاری دارد که قرار است بازی روی آن اجرا شود.

Pc، Xbox، PS3 مدلهای بسیار پیچیده‌تری نسبت به iPad یا Android نیاز دارند.

3D animation

این نرم‌افزارهای سه‌بعدی همچنین برای ایجاد و خلق حرکت‌های سه‌بعدی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. به صورت ابتدایی یا بر اساس نوع پروژه، این کار از KeyFrameها شروع می‌شود، یا در فرم واقع‌گرایانه Import اطلاعات حرکتی از MotionCaptureها نیز استفاده می‌شود.

نرم‌افزارهای استاندارد این حوزه  Autodesk’s 3DS Max or Maya  هستند، البته Blender هم جزو نرم‌افزارهای مجانی و متن‌باز است که طعم خوبی از 3D را به شما ارائه می‌کند.

Surfacing tools

نرم‌افزارهای مجسمه‌سازی دیجیتال یا Sculpting programs  عضوی حیاتی در این صنعت به حساب می‌آیند و جزئیات خوبی را می‌توان با آنها ایجاد کرد. مدل‌ها معمولا از پکیج 3D به Zbrush یا Mudbox وارد می‌شوند.

این پروسه چیزی شبیه به مجسمه‌سازی با “گِل” است. هنگامی که توپولوژی اصلی مدل به اتمام رسید، بافت‌ها هم ایجاد می‌شوند و سپس تمامی این خروجی‌ها به نرم‌افزار3D منتقل می‌شوند. ابزارهای اسکالگپتینگ عناصر اصلی برای هر هنرمند مدل‌ساز است.

محیط بازی‌سازی:

خب، اکنون کاراکترها، فضاها، ماشین‌ها و دیگر موراد در فتوشاپ طراحی شده‌اند. آنها را مدل‌سازی کرده و انیمیت کرده‌اید، سپس جزئیات سطح را در Zbrush ساخته‌اید. خب، بعد؟

مرحله‌ی بعد کارکردهای تمامی مدل‌ها و ارائه‌ی آنها در یک محیط واحد را داریم که به صورت برنامه‌ریزی شده باید انجام شود. این مراحل یا “برنامه‌نویسی” می‌شوند و یا توسط “موتورهای بازی سازی Game Engines” به سرانجام می‌رسد.

Game engines

موتورهای بازی‌سازی به هنرمند این امکان را می‌دهند تا “لوازم بازی” خود را در “محیط بازی” قرار دهند و در کنار این، دوربینها ایجاد شده و نورها کارگذاشته می‌شوند. همچنین به Game Designerها این امکان را می‌دهد تا آن را برنامه ریزی کرده و تصمیم بگیرند که چگونه بازی شود. مطمئناً یک موتور بازی سازی به برنامه‌نویس‌ها بسیار کمک خواهد کرد.

پرکاربرد‌ترین موتور بازی سازی را کمپانی Epic با نام UDK Engine ارائه کرده است. به عنوان مثال: بازی Gears of war برای Xbox360 و همچینین Infinity Blade روی iPad با آن کار شده است.

موتور Unity نیز بسیار محبوب بوده و در پروژه‌های موفق بسیاری مورد استفاده قرار گرفته است. هر دوی این موتورها به صورت دمو نیز عرضه می‌شوند.

اینها مطالبی پایه‌ای در جهت چگونگی ایجاد بازی‌های رایانه‌ای بودند. برای کسب اطلاعات کاملتر و بهتر در این خصوص به مجله‌ی 3D World Magazine ویا Edge سر بزنید که در این زمینه مطالب مفیدی از آخرین اخبار، تحولات، نوآوری‌ها و… ذکر شده است.

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 2 دیدگاه دارد.

  1. خیلی خوش حالم مطالب به روز و جدیدی روی وب سایت می بینم مدت ها بود کم کار بودید امید وارم آپدیت های به همین منوال ادامه داشته باشه.در رابطه با توسعه گیم بیشتر مطلب بزارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو