skip to Main Content

سایه ها در انیمیشن سه بعدی Shadows In 3D Animation قسمت دوم

در این چند خط، به مزایا و معایب این سایه ها پرداخته ایم:

Shadowmap : این سایه ها در تولیدات فیلم، و نورپردازی های حرفه ای کاربرد وسیعی دارند. این نوع سایه ها، قبل از مرحله ی رندر تصویر، از نقطه نظر هر نور و پرتو های آن، محل تشکیل سایه را محاسبه می کند. در هر زاویه ای که پرتو های نور تابش دارند، تصویر سایه، بر اساس فاصله ی میان موضوع و منبع نوری ، محاسبه و تشکیل می شود، که این خود بر اساس کیفیتی خوهد بود که در مقابل Resolution معین کرده اید. در جدول زیر، می توانید مقادیر کیفیت بر اساس Pixel را مشاهده و مقدار RAM مورد نیاز برای محاسبه ی آن را ببینید.

مقدار کیفیت سایه Shadow Map مقدار RAM مورد استفاده
0.06 = 125
256 = 0.25
512 = 1 MB
1024 = 4 MB
2048 = 16 MB
4096 = 64 MB

همانطور که می بینید، افزایش مقدار کیفیت سایه های ایجاد شده، سریعا حافظه ی سیستم را درگیر خواهد کرد. اگر برای انیمیشن تلوزیونی کار می کنید، مقادیر 512 پاسخگو خواهد بود. مقدار 1024 برای یک فیلم بلند انیمیشن، گزینه ی خوبی است. این مقادیر بر اساس یک نور پیشنهاد شده، مطمئنا اگر 10 منبع نوری با مقدار 1024 برای سایه ها داشته باشید، به طرز فجیعی زمان رندر افزایش خواهد یافت ، در حالی که شما برای قطع تلوزیونی (720*576) کار می کنید! . پس باید نوع تولید و ارائه ی رندر را نیز مد نظر داشته و سایه ها را بر اساس آن ایجاد کنید.

یک مثال دیگر: اگر در حال نورپردازی با نورهای Spot هستید، مطمئن باشید که مخروط نور، محدوده ی کمی از اطراف سوژه را احاطه کرده، در این صورت سایه هایی با کیفیت خوب ایجاد خواهد شد، اگر این مخروط، شعاع بیشتری از سوژه را در بر گیرد، خواهید دید که کیفیت سایه ی ایجاد شده افت داشته، و مجبور به افزایش Resolution و در نتیجه افزایش زمان رندر خواهید بود. ( ممکن است این افزایش زمان رندر، در یک فریم و با یک نور، محسوس نباشد! ).

در همین زمینه

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو