صحبتهای تام کنی دربارهی انتشار انیمیشن باباسفنجی: اسفنج بیرون از آب
برای یک آدم مسن مثل من تماشا کردن باب اسفنجی مثل گشت زدن دور شهربا یک موتورگازی است، خیلی لذت بخش است ولی شما هیچگاه دوست ندارید که دوستانتان شما را در این حال ببینند. از زمان نسخهی آزمایشی و اولیهی باب اسفنجی که در سال ۱۹۹۹ روی آنتن رفت، زندگی و ماجراهای کنجاوانه و مسخره اسفنج دریایی مکعب شکلی و به همان اندازه همسایه های دریایی عجیبش به یکی از طولانی ترین مجموعه های تلویزیونی تبدیل شد.
استودیو پارامونت نسخه ی دوم آنرا در اوایل امسال (۲۰۱۵)منتشر کرد. فیلم باب اسفنجی که به تازگی در هفتهی اخیر به صورت بلوری و سهبعدی و دانلودی منتشر شد، توانست دوباره اهالی bikini bottom را برای یک ماجراجویی دیوانه وار متحد کند، دراین سری شما شاهد ماجراجویی باب اسفنی برای پس گرفتن دستورالعمل krabby patty که توسط دزد دریایی، با صداپیشگی antonio Benderas دزدیده شده خواهید بود.
با شگفت انگیز بودن امار انیمیشن باب اسفنجی و مجموعه بازیگران منسجم و متحد و کمدین معروف Tom Kenny که صداگذاری باب اسفنجی را بر عهده داشت، اخیرا توانستم فرصتی برای مصاحبه با Tom Kenny داشته باشم و درباره چالش ها و سختیهایی که ایشون با آن روبرو شدند و جذابیت کاری نمایش کمی بحث نماییم.
Dan Sarto: وقتی که فرصت را برای صداپیشگی سری انیمیشنهای باب اسفنجی پیدا کردید اولین تصوراتتان چه بود؟
Tom Kenny: خب باب اسفنجی را دوست دارم. صداگذاری را خیلی دوست دارم هرچیزی که پیش روی ماست به نوعی یک چالش است.اصلا نه شخصیت داستان مهم است و نه خود داستان، دوست دارم معمای شخصیتها را پیدا کنم، با خواندن چندین پاراگرف توصیف شخصیت و شاید چند نکته درباره زمینههایی که آنها دنبال چه نوع صدایی هستند و سعی بر این دارم بتوانم برای گروه مفید باشم.
باب اسفنجی را زمانی که steve hillenburg قبل از اینکه به Nickelodeon بیاورد به من نشان داد. با هم قبلا آشنا بودیم. من عاشق باب اسفنجی شدم. طرفدار انیمیشن هستم و عاشق شخصیتهای احمق و سادهام. در واقع سریع عاقش شکل و قیافهی کاراکترها شدم، طرح کاراکترها و طرح جهانی که داخل آن زندگی میکنند. استیو روی خانههای شخصیتهای داستان کار کرده بود. خانه آناناسی و خونه مجسمهای اسکویدورد که در آن زندگی میکنند، طرح کاراکترها و فضاها طوری بودند که با دیدن آنها سریع میتوانستید حدس بزنید که انیمیشن نهایی به چه شکل و شمایلی خواهد بود. در آن زمان انیمیشنهایی که از شبکه cartoon network پخش میشد فاز متفاوتی از باب اسفنجی داشتند.
Dan Sarto: آیا باب اسفنجی یک احمق ساده بود؟
Tom Kenny: خیلی مشتاق بودم که به جای باب اسفنجی صحبت کنم و واقعا میخواستم که صدای این اسفنج باشم، میدانستم که توانایی انجامش را دارم و به همین دلیل در پوست خود نمیگنجیدم.
Dan Sarto: وقتی داشتید با استیو حرف میزدید و میخواستید به آن صدایی که در ذهناش داشت پی ببرید، چگونه به صدای باب اسفنجی رسیدید؟
Tom Kenny: ما سریع به مسئله پی بردیم. هرنمایشی متفاوت است و شخصیت داستانها متفاوتاند. ما صدای باب اسفنجی را سریعا پیدا کردیم چون استیودقیقا میدانست چه صدایی در فکرش است. استیو در بیان خواستهها و توصیف چیزی که در ذهنش است یک استاده به تمام معناست. وقتی صداها را میشنوید میگفت:اره… اینه…اینه….این چیزیه که من دربارش فک میکنم و خیلی زود به نتیجه رسیدیم. خیلی هیجان انگیز بود.خیلی طبیعی بود اصلا مضطرب نبودیم.
Dan Sarto: تابحال شده که صدای باب اسفنجی را عوض کنید؟
Tom Kenny: به نظر من از زمانی که کاراکتر باب اسفنجی کمی تحریف شد در این سالها او شاید کمی دیوانهتر کمی پر انرژیتر و کمی دوقطبیتر شده است. این شخصیتِ دیوانهی او در طول سالها کمی عوض شده است. اگر دربارهی روش و کارصحبت کنیم، خیر. تقریبا یکی هستند. همان تیم تولید که در سال ۱۹۹۷ بود، همچنان تیم با همان هنرمندان هستند. وقتی ما نسخهی آزمایشی هفت دقیقه ای را انجام دادیم که در سال ۱۹۹۹ به صورت مجموعه درآمد. همه شخصیتهای داستان را میشناسند و دوستشان دارند.
Dan Sarto: غیرمعمول نیست که بازیگران همه باهم، همزمان صداهایشان ضبط شود؟
Tom Kenny: نویسندها متنها را یکبار مینویسند. به ندرت پیش میآید که متنها حین ضبط تغییر کند. موسیقی داستان، دیالوگها و متن ها تا قبل از روز ضبط تایید نهایی میشوند. ولی همیشه نوعی بی مقدمهگی وجود دارد.همان طور که گفتم همهی ما شخصیتها را به خوبی میشناسیم. به عنوان کارگردان صداگذاری خصوصا همیشه پذیرای جُکهایی هستم که گفته میشود.
Dan Sarto: برای شما که یک صدا گذار موفق و شاخص هستید، بزرگترین چالشها چیست؟
Tom Kenny: خب… اولین نکتهای که لازم میدانم به آن اشاره کنم این است، کسانی که میخواهند وارد حرفه صداگذاری بشوند و با خودشان میگویند ” اگر این فرصت را به من بدهند، میتوانم بهترین صدا را بگویم ” من خودم از این دسته از افراد بودم و با اعتماد به نفس امیدوار بودم که بتوانم و توانستم بهترین صدا را بگویم. این یک چالش برای من بود. امیدوارم همیشه با این افراد کار کنم. چون من با این هنرمندان، دیده میشوم. بسیار سرسخت بودم و هر مانعی را از سر راه برداشتم. میخواستم یک دوبلور انیمیشن باشم. قبل از اینکه وارد حرفه صداگذاری شوم، تمام زندگی خودم را صرف نویسندگی کرده بودم. صداگذاری برای من حکم جای پا بود، برعکس بعضی صداگذاران که میگویند ” من میخواهم بازیگر جلوی دوربین باشم ولی وقت خودم را در کارتون هدر میدهم.”
کار اصلی این بود که وارد یک اطاق میشوید و با افراد خلاق تا زمانی که علامت رضایت کارگردان را ندیدهاید همچنان به شخصیتسازی ادامه میدهید. باید فیلمنامه زیاد بخوانید، گوش کنید، من همین الان نیز گوش میکنم. هر روز باید خوب گوش کنید، اغلب اصلا نمیفهمم که دارم گوش میکنم ولی بعضی وقتها میفهمم. باید خودتان را رشد بدهید. کار، یعنی تلاش و کوشش خودتان را انجام دهید. خود من هر شب بیدار هستم و فیلمنامهای را که باید برای روز بعد صداگذاری شود را میخوانم. اگر با خودتان بگویید من میتوانم، من انجامش میدهم مطمئن باشید همه کارها مطابق میل شما انجام میشود وکارها آسانترخواهد شد. وثانیا قدرتتان را نیز نشان میدهید ” وای… این پسر واقعا کارش را بلد است، اون همه چیز را میداند ”
Dan Sarto: باب اسفنجی پخش بسیار موفقیت آمیزی داشته است. موفقیت استیو و تیماش را در چه چیزی میدانید؟
Tom Kenny: من خودم هم میخواهم واقعا بدانم که Nickelodeon چه میکند. درباره باب اسفنجی شگفتانگیز است خصوصا موفقیت فیلم اخیر باب اسفنجی که فروش خوبی هم داشته است. از سال ۱۹۹۹ که باب اسفنجی پخش آن شروع شد، آمارها غیرمتعارف بود. هیچکسی نمیتوانست باور کند. هیچیک از عوامل انتظار نداشت که به این خوبی اجرا شود و تا سالیان سال ادامه داشته باشد و بتواند دوام بیاورد. تماشای نوجوانان و جوانانی که با باب اسفنجی بزرگ میشوند واقعا شگفت انگیز است. شخصیتهای باب اسفنجی را مردم دوست دارند و این باعث شده است به موفقیت برسد هر کسی که در پروژه باب اسفنجی کار میکند درباره باب صحبت میکند.
مترجم: آقای رضا جوادی
باب اسفنجی چطور به خشکی میآید
سلام.ممنونم??عالی بود??? لایک ??