skip to Main Content

نورپردازی در پروژه ی انیمیشن – قسمت اول

در این قسمت، به توضیح مراحل نورپردازی در تولید خواهیم پرداخت، تمامی این مراحل استاندارد است و هر مرحله هدف خاص خودش را در روند تولید و نورپردازی دنبال می کند. البته نه به این معنی که همه باید از این روش ها استفاده کنند!، ولی اگر قبلا متد، یا روشی را برای پروسه نوپردازی پروژه خود طرح ریزی نکرده اید، این سری مباحث در نورپردازی پروژه به کمکتان می آید. این پروسه از مراحل کلیدی زیر پیروی می کند. :

• بررسی فیلمنامه Script analysis

• تحقیق Research

• گفتگو Discussion

• طرح ریزی Planning

• پیاده سازی Implementation

• ارزیابی Evaluation

در ادامه، به توضیح هر یک از این موارد می پردازیم.

بررسی فیلمنامه یا Script Analysis :

در این مرحله نیازی به اطلاعات دقیق ندارید، اطلاعات کلی که در جهت طراحی نورپردازی به شما کمک کند، کافی خواهد بود. یکی از بهترین راه ها برای نورپردازی خیره کننده و جذاب در پروژه، خواندن فیلمنامه است، در این مرحله سعی کنید حس نویسنده و نحوه ی توضیحات او را درک کنید، و در پی یافتن راهی باشید که این توصیفات که به صورت متن ارائه شده را، به بهترین شکل با نور، ایجاد ، و آن را بهینه کنید. در این بین، مطالعه را به 3 بخش تقسیم کنید.

مطالعه ی اول ، هدف: آشنایی با داستان و به دست آوردن اطلاعات کلی از پروژه است.

مطالعه ی دوم ، هدف : تراوش ایده های اولیه، به محض اتمام مطالعه ی اول، مرحله 2 را اجرا نکنید، اجازه دهید تا داستان در ذهنتان مجسم شود، آزادانه فکر کنید و ایده های اولیه را یادداشت کنید. نکات تکنیکی و حال و هوای صحنه ها را استخراج کنید، مانند : چه وقتی از روز است، نوع منابع نوری، وضع آب و هوا…

مطالعه ی سوم، هدف : وقتی به سومین یا حتی چهارمین بار مطالعه ی فیلمنامه رسیدید، در این صورت باید دنبال جزئیات دقیقه به دقیقه باشید. جزئیاتی که در مسیر نورپردازی به شما کمک می کند. به عنوان مثال : وقتی وصفی از یک اتاق کثیف و نامرتب است، باید به مواردی چون : کثیف بودن پنجره، خراب بودن برخی از لامپ ها و… فکر کنید و به سوالات خود، پاسخی بیابید. سعی کنید نکات و یادداشته های درستی را برای هر صحنه و شات بنویسید.

تحقیق یا Research :

هر طراح نورپردازی، طمع خوب نمک تحقیق برای پروژه را به خوبی می داند. مقدار تحقیق، بستگی به نوع تولید و مقدار نزدیکی آن به واقعیت است. به عنوان مثال : پیدا کردن اطلاعاتی در خصوص اندازه شعله های آتش موتور یک موشک و تاثیر نوری آن در اطرافش، می تواند به مقدار زیادی در پروسه ی نورپردازی چنین شاتی به شما کمک کند، ممکن است مایل نباشید شات شما خیلی واقعی به نظر آید، ولی با این حال ، منابع این چنینی باعث می شوند تا ایده های خوبی در خصوص اجرا به ذهنتان برسد.

تحقیق در فرم های مختلفی انجام می شود.همینک بیشترین تحقیق ها از طریق اینترنت انجام می شود، چون منابع تصویری و متنی فراوانی روی اینترنت فراهم است. همچنین کتابخانه ها ( کتابخانه یادتون میاد ؟!) هم می توانند بسیار مفید باشند. برای موارد مبهم می توانید از کتابخانه ها استفاده ی مفیدی بکنید، خصوصا منابعی که کم یاب هستند.

تحقیق تاریخی :

اگر پروژه، تاریخی است، تا زانو باید در میان تحقیقات تاریخی فرو بروید ! نورپردازی خیابان های تهران قدیم در سال 1333 چگونه است؟ لامپ ها به چه شکلی بودند ؟ آیا لامپی در کار بود ؟ و مواردی که مخصوص آن دوران بوده است. و یا ، زندگی مردمان مصر در قرن دوازدهم چگونه بود ؟ آنها راه رو ها را چگونه روشن می کردند؟ و… تمامی این پرسشها و کیفیت آنها، بستگی به پروژه ای دارد که روی آن مشغول به کار هستید.

تحقیق بصری :

این نوع تحقیق بیشتر در خصوص محیط ها و فضاها است. مکان چگونه بود ؟ نور ماه، از میان پنجره ای شکسته تابیده است؟ بعد از ظهر بود یا شب ؟ منابع نوری شمع بود یا نور لامپ ؟ بافت ها چگونه بودند ؟ و… . عناصر ویژوالی شامل مواردی چون :Diffuse, Specular, glossiness, reflectivity است، در این صورت : آیا پلاستیک است یا چوب ؟ استیل است ؟

اگر این جزئیات را نبینید، در مرحله نورپردازی، باید بسیاری از این خصوصیات را اصلاح کنید. شخصی که مدل و بافت ها را ساخته است ( در تولیدات کوچک) باید به تمامی این جزئیات دقت کند و نگاهی به نحوه رفتار سطوح در مبحث نور، داشته باشد. ولی در مواقعی ممکن است نسبت به نورپردازی، مجبور شوید که خصوصیات سطوح را ویرایش کنید.

تحقیق تکنیکی :

این تحقیق که به اختصار R&D خوانده می شود، در مورد تکنیک نورپردازی است که برای پروژه خواهد بود، این تکنیک می تواند در آینده به نظر کارگردان و تهیه کنندگان نیز برسد. این تحقیق صرفا تکنیکی نیست، چون در حال Develope روشی هستید که رندر تک تک شات های پروژه در زمان تعیین شده و با توجه به بودجه به پایان برسد، پس باید بسیار محتاط باشید.

تحقیق دراماتیک :

در این تحقیق وارد اعماق کاراکتر ها و داستان خواهید شد. کوشش می کنید که داستان را بفهمید، به دنبال تاثیرات احساسی می گردید. با آنالیز داستان و کاراکتر ها ، می توانید به طور واضحی بفهمید که نویسنده سعی در بیان چه چیزی دارد، در این صورت، ایده ها یی خوب و عالی به ذهنتان خواهد رسید. در خصوص داستان و حرفی که برای گفتن دارد، با کارگردان صحبت کنید.

 

گفتگو یا Discussion :

همانطور که همه می دانیم، انیمیشن یک کار گروهی و تیمی است، در این بین، هنرمندان نورپرداز نیز به صورت گروهی روی پروژه کار می کنند و باید بدانید که روحیه تیمی مساعد است. سرپرست نورپردازی با کارگردان تکنیکی، دارای دید ساختاری و هدف پروژه هستند و در مقام بالاتری نسبت به دیگر افراد از لحاظ هماهنگی و کنترل روند نورپردازی دارند. کارگردان باید به سخنان تیم نورپردازی گوش کند، نه فقط به این منظور که حتما به آنچه مطرح می شود عمل کند، بلکه در تعامل خوب و سازنده ای با تیم داشته و بتوانند نورپردازی خوب و جالب توجهی خلق کنند.

در همین زمینه

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو