skip to Main Content

نگاهی به روندِ ساخت و چالش‌ها در انیمیشن “روی ماه” به کارگردانی گلن‌کین

 

در فیلم انیمیشن Over the Moon ، یک دختر جوان و باهوش  که سراپا مشتاق علم و یادگیری‌ست، برای اثبات وجود الهه افسانه‌ای‌ماه‌، موشکی برای سفر به ماه می‌سازد. در آنجا درگیر یک جستجوی غیرمنتظره می‌شود و سرزمین عجیب موجودات خیالی را کشف می‌کند. Over the Moon ماجرای موزیکال پیشرفت به جلو، پذیرش وقایع غیرمنتظره و قدرت تخیل است.

گلن کین (Glen Keane) افسانه‌ای که سابقه‌ای طولانی و پرجایزه در حرفه انیمیشن‌، در فیلمهایی مانند دیو و دلبر ( ۱۹۹۱) و Tangled (2010) دارد، این فیلم را کارگردانی کرده است. نخستین کار وی به عنوان انیماتور ناظر در فیلم روباه و سگِ شکاری The Fox and the Hound بود  که در آن در مرحله پایانی و اوج فیلم با جان لستر (John Lasseter) همکاری کرد. Over the Moon نخستین کار وی به عنوان یک کارگردان است.

رهبری تیم Imageworks بر عهده دیوید اسمیت ، ناظر VFX است که  هم فیلم انیمیشن و هم فیلمهای VFX ، از جمله نظارت بر جلوه‌های کامپیوتری چند فیلم واقعی مرد عنکبوتی را در کارنامه خود دارد. سرپرست شخصیتهای این انیمیشن Sacha Kapijimpanga (هتل ترانسیلوانیا و فیلمهای چندگانه Smurf) است. یکی از چالشهای اصلی شخصیتی این فیلم، الهه ماه‌، چانگ‌یی‌ بود، زیرا در طول فیلم اشکال مختلف‌، از یک شخصیت آسیب‌پذیر با ویژگیهای یک انسان معمولی  گرفته تا یک الهه اشرافی با  قدی به بلندی حدود ۳ متر، و اجراهای بسیار متنوعی داشت.

در این پروژه، هنرمندان انتظارات زیادی از چانگ‌یی داشتند. اعضای تیم می‌دانستند که محدوده وسیع نقشهای این شخصیت هم به کار دقیق وظریف نیاز دارد و هم به بیان تغییر سریع حالات وی به عنوان Diva نیاز دارد. وقتی صحبت از تعریف این شخصیت می‌شد، هم نقاشی‌های کارگردان کین منبع اصلی و ضروری اطلاعات برای افراد تیم بود.

برای آنکه نتیجه کار طبق نظر کین باشد، انیماتورها می‌توانستند بسیاری از نقاشی‌ها را مستقیما‌ از جلسات نقد و بررسی وارد نماها و صحنه‌های خود کنند.

چانگ‌یی پنج لباس مجلل و چهار مدل موی کاملاً متفاوت داشت. Guo Pei، طراح مشهور جهان، این لباسها را طراحی کرده بود. Guo Pei یک طراح مد چینی است. شهرت او بیشتر به خاطر طراحی لباس برای مشاهیر چینی و در امریکا به خاطر طراحی لباس مجلسی زردرنگ ریحانا در Met Ball 2015 است. این لباسها پیچیده‌ترین لباسهایی بودند که Imageworks تا به حال با آنها کار کرده بود. این مدلها توسط Marvelous Designer و با استفاده از نمونه‌های واقعی ارائه‌شده از سوی Pei ساخته شدند. Marvelous Designer یک برنامه مدلسازی سه‌بعدی منحصر‌به‌فرد برای ساختن مدل پار‌چه‌های شبه‌واقعی‌ست که هم نحوه ساختن و طراحی لباس و هم ظاهر و شکل چین و شکنهای لباس را مانند نمونه واقعی شبیه‌سازی می‌کند.

در هنگام ریگینگ (یک نکته‌ی مهم: دوستان، لطفا و خواهشاً واژه‌ی ریگ‌بندی را از دایره‌ی لغات‌ حذف کنیم.)، به طرز قرارگیری اندامها در زیر لباس دقت زیادی شد. ایجادِ فرم‌های منسجم که با دقت در کنار یکدیگر در جریان باشند تا شبیه‌سازی لباس را پشتیبانی بکنند برای شخصیت‌های انسانی حیاتی بود. هدف این بود که پس از اتمام شبیه‌سازی، حرکات روان یک دست واقعی در زیر لباس دیده شود. با توجه به تغییرات فراوان لباس و قد در این شخصیت ، بسیار مهم و ضروری بود که در تمام حالات ساختار متناسب اندامی در زیر لباس حفظ شود.

برای چانگ‌یی یک برنامه کامپیوتری جدید نوشته شده که شامل ” طراحی مدل مو” ( extractor) در Imageworks می‌شود و به کسانی که مسئول موهای این شخصیت هستند امکان می‌دهد که مدل موهای وی را مستقیماً از روی مدلهای تأییدشده اقتباس کنند. برای شبیه‌سازی موهای بلند، به ویژه زمانی که در اتاق حزن و اندوهش شناور است، می‌توان موها را با استفاده از ابزارهای ” Offsets” جدید به صورتِ دستی حالت داد و شانه‌کرد و برای تبعیت از طرحهای اختصاصی کارگردان می‌توان ظرایف بیشتری را بعدها به آن افزود.

لوناریاLunaria

شهر لوناریا  برای بزرگداشت رنگ و تنوع سلایق در سمت تاریک ماه طراحی شد . هر ساختمان با دقت زیاد حکاکی شد تا در زمان حرکت و چرخش، نمایی متغیر و در عین حال نوعی حس اصالت داشته باشد. به هر ساختمان هزاران فریم انیمیشن پیوست شده بود که انیماتور می‌توانست برای خلق یک انیمیشن خاص برای به دست آوردن تم و نمای درست، آنها را جابجا کند ، تغییر دهد  و یا برخی از آنها را انتخاب کند.

کلارا چان ( Clara Chan) سرپرست CG در فیلم Over the Moon بود. وی در اوایل زندگی حرفه‌ای خود، مدتها قبل از انیمیشن، به عنوان مهندس نرم‌افزار در آزمایشگاه پیش‌رانش جت در ناسا کار می‌کرد. چان مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم کامپیوتر و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم تجسمی از دانشگاه A & M تگزاس گرفته است. او بر روی بسیاری از مهمترین فیلمهای شرکت Sony Pictures مانند فیلمهای Stuart Little 2 (2002) ، خانه هیولا ( ۲۰۰۶)، مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ( ۲۰۱۲) ، اوز ( Oz) بزرگ و قدرتمند ( ۲۰۱۳) و فیلم ایموجی (۲۰۱۷) کار کرده است.

اهالی لوناریا که در این شهر زندگی می‌کنند، موجوداتی هستند که از ماده نیمه‌جامد موم‌مانندی پر از گازهای درخشان ساخته شده‌اند. برای طراحی ظاهر دلخواه،  Imageworks نوعی سیستمِ رویه‌ای ریگگینگ از تعامل میانِ دپارتمان جلوه‌های ویژه و ریگ ایجاد شد که امکان ایجادِ تغییراتِ پویا از منظر توپولوژی، خواصِ سفارشی و حجمِ داخلی برای آن شخصیت‌ها را داد. دپارتمانِ انیمیشن و جلوه‌های ویژه همچنین باهم در جهتِ پُر کردنِ استادیوم با ۲۵۰٫۰۰۰ لوناریان‌های در حال شادی همکاری کردند.


(یک نکته‌ی مهم: دوستان، لطفا و خواهشاً واژه‌ی ریگ‌بندی را از دایره‌ی لغات حذف کنیم.)

+

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو