پویانما، مباحث تخصصی انیمیشن سه‌‌بعدی

گفتگویی با دست‌اندرکاران و کارگردان انیمیشن “لوکا” انریکو کازاروسا، چالش‌ها و راه‌کارها

Disney and Pixar’s “Luca” is a coming-of-age story about a boy sharing summer adventures with a newfound best friend. But their fun is threatened by a secret: they are sea monsters from another world just below the water’s surface. Directed by Enrico Casarosa (“La Luna”) and produced by Andrea Warren (“Lava,” “Cars 3”), “Luca” opens in U.S. theaters June 18, 2021. © ۲۰۲۱ Disney/Pixar. All Rights Reserved.

در انیمیشن شاد و جدید شرکت پیکسار که در تابستان اکران شده است ، یعنی ” لوکا” یک جمله مرتب تکرار می‌شود_” Silenzio, Bruno! “_ که مطمئناً برای کودکانی که تا به حال اضطراب را تجربه کرده‌اند، بسیار آشناست، لازم به ذکر نیست که بزرگسالان هم می‌توانند آن را به مشکلات ناشی از افکار اضطراب‌آوری که آنها را از انجام تجارب جدید بازمی‌دارد، ارتباط دهند.

و در جهان امروز که دچار همه‌گیری و شیوع تردید شده است، آیا این امر در مورد همه ما صدق نمی‌کند؟

اعضای تیم خلاق این فیلم انیمیشن که همگی آنها در برکلی زندگی می‌کنند _ انریکو کازاروسا، کارگردان فیلم که لوکا را بر اساس خاطرات دوران کودکیش در Riviera ایتالیا ساخته است و جسی اندروز و مایک جونز ، نویسندگان فیلمنامه_ هر کدام در مصاحبه‌های ویدیوئی جداگانه با The Chronicle اظهار داشتند که در خصوص اینکه اشاره فیلم به نگرانیهای کودکان و همچنین قدرت دوستی در مقابله با این ترسها و نگرانی‌ها کاملاً بجا و به‌موقع است، با یکدیگر هم‌عقیده‌اند و به قول اندروز « این جمله در حال حاضر که بچه‌ها مجبورند بیشتر اوقات  دور از هم باشند و با اینحال حتی بیشتر از قبل به یکدیگر احتیاج دارند، بیشتر طنین‌انداز می‌شود.»

A Luca story meeting, including (left to right) writer Mike Jones, Director Enrico Casarosa, Head of Story John Hoffman and (right) writer Jesse Andrews, in the story room, as seen on July 15, 2019 at Pixar Animation Studios in Emeryville.

در صحنه ابتدایی لوکا که از روز جمعه، ۱۸ژوئن  از طریق اینترنت و سایت Disney+ قابل‌دسترسی‌ست، قهرمان دوست‌داشتنی فیلم یک هیولای آبی خجالتی و ذاتاً محتاط سیزده‌ساله به نام لوکا است ( با صدای جیکوب ترمبلی بازیگری که در سال ۲۰۱۵ به خاطر « Room» برنده جایزه شد ) ،که بیشتر اوقاتش را با دوست جدیدش،آلبرتو ( جک دیلن گریزر، ” Shazam! ” سال ۲۰۱۹) می‌گذراند. برخلاف لوکا، آلبرتو بی‌پروا و فوق‌العاده جسور است. این دو نوجوان به خاطر علاقه شدیدشان به موتور‎های وسپا به هم نزدیک می‌شوند و روزی را در مخفیگاه آلبرتو صرف سرهم‌کردن یک اسکوتر موقت از وسایل و قطعات اضافی می‌کنند.

یک صحنه: لوکای قانون‌مدار / تابع قانون به قدری ترسیده که نمی‌تواند در مسیر تپه شیب‌دار به سمت دریا سوار وسیله سرهم‌بندی‌شده خودشان شود.

آلبرتو به دوست جدیدش می‌گوید: « می‌دونم مشکلت چیه، تو تو سرت یه Bruno داری. به حرفش گوش نکن، ساکتش کن. بگو  ” Silenzio, Bruno!”».

اندروز که نویسنده این داستان است و در سال ۲۰۱۵ به خاطر فیلم مستقل ” من و ارل و دختر در حال مرگ” مورد تقدیر قرار گرفته، می‌گوید: « مدتی طول کشید تا ما به این جمله رسیدیم، چرا که تلاش می‌کردیم یک راه ساده برای دستیابی به مفهوم پیچیده لازم برای ساکت کردن ندای تردید در ذهن پیدا کنیم.

چطور یک بچه محتاط که از خطر کردن می‌ترسد، وقتی که صدایی مدام در سرش می‌گوید ” لوکا،نه! ، لوکا، این فکر وحشتناکیه!، لوکا، این کار بده!، یاد می‌گیرد که جسورانه پا به دنیای بیرون بگذارد؟

Set in a beautiful seaside town on the Italian Riviera, Disney and Pixar’s “Luca” is a coming-of-age story about a boy and his newfound best friend experiencing an unforgettable summer filled with gelato, pasta and endless scooter rides. But their fun is threatened by a secret: they are sea monsters from another world. “Luca” is directed by Enrico Casarosa (“La Luna”) and produced by Andrea Warren (“Lava,” “Cars 3”). © ۲۰۲۰ Disney/Pixar. All Rights Reserved.

او با تکرار توصیه‌ای که برخی از روانشناسان کودک در حال حاضربه کودکان مضطرب می‌کنند و از آنها می‌خواهند که نامی ، هر چند احمقانه مثل آقای ترسیده – یا Bruno به موجود انتقام‌جوی درون ذهنشان بدهند و به این وسیله او را مطیع خود کنند، می‌گوید: «  من معتقدم در  نام بردن از چیزی، حتی اگر آن نام یک نام تصادفی باشد، قدرتی نهفته است. »

جونز، نویسنده همکار که سال گذشته به خاطر ” Soul” برنده جایزه اسکار شد ، می‌گوید: « همه ما خیلی سریع با این جمله ارتباط برقرار کردیم. من به شکلی تربیت شده‌ام که به (ترس‌ها) فکر نکنم، انگار اگر اسمشان را نیاوریم، آنها از بین می‌روند. بعدها حس کردم که این کار چقدر می‌تواند ضرر داشته باشد، چرا که هیچ ابزاری برای مقابله با اضطرابی که در تمام طول زندگی به سراغتان می‌آید ، در اختیار شما نمی‌گذارد.

کازاروسا خط داستانی” لوکا “را از خاطرات کودکی خودش که پسری آرام، خجالتی، ترسو و گوشه‌گیر بود گرفته و شخصیت آلبرتو را نیز از بهترین دوستش که ماجراجو و اهل خطر بوده، الهام گرفته است.

کازاروسا توضیح می‌دهد که « او یک بچه دردسرساز از یک خانواده نسبتاً آشفته بود و تقریباً آزاد بود که هر کاری دلش می‌خواهد انجام دهد. شجاعت او « به هر دوی ما کمک کرد تا بزرگ شویم »و باعث شد تا من به عنوان یک بزرگسال به این فکر بیفتم که ” چطور وقتی که هر یک از ما در این جهان به راه خود می‌رویم، این دوستیهای عمیق درونمان باقی می‌مانند؟”

کازاروسا اذعان کرد که ساخت یک فیلم پویا در مورد یک درونگرای محتاط که برای تمام سنین سرگرم‌کننده باشد ، کار “بسیار پیچیده‌ای ” بوده است. اما وی پاسخ را در ادامه کاری که  پیکسار همیشه به بهترین شکل انجام می‌داد، یعنی: ” تمرکز بر تخیلات لوکا و نشان دادن آنچه که در سرش می‌گذرد” یافت.

فیلمهای پیکسار به خاطر ارائه دقیق جزئیات ظریف دوران کودکی از جمله چشم‌اندازهای غنی درونی که رویاها و ترسهای کودک در آن قرار دارند، مورد تقدیر قرار گرفته‌اند.

Director Enrico Casarosa inspects the sculpt of Luca character Giulia, while Greg Dykstra and Production Designer Daniela Strijleva look on during an Luca art review on July 31, 2019 at Pixar Animation Studios in Emeryville, Calif.

فیلم ” Inside Out” ، برنده اسکار سال ۲۰۱۵ به وضوح درون ذهن یک دختر ۱۱ساله اتفاق می‌افتد که احساساتش مدام در قالب یک راننده، کنترلش را بر عهده می‌گیرند. فیلم ” Soul” بیننده را از طریق طرح داستان یک نوازنده جاز که زندگی، مرگ و برزخ متافیزیکی که ممکن است بین این دو وجود داشته باشد را زیر سوال می‌برد، با خود به اعماق یک پایان فلسفی می‌برد.

در دنیای پرجنب‌و‌جوش لوکا نسلهاست که انسانها و هیولاهای آبی از یکدیگر ترسیده و یکدیگر را به صورت موجوداتی خطرناک و دیومانند تجسم کرده‌اند. والدین لوکا ( با صدای مایا رودلف و جیم گفیگان) در تمام زندگیش به او هشدار داده‌اند که در محیط امن زیر آب بماند. (شخصیت رودلف در تأیید والدینی که همه‌جا به شدت مراقب فرزندانشان هستند، می‌گوید: « ما اصلاً به سطح آب نزدیک نمی‌شیم، در موردش حرف نمی‌زنیم و بهش فکر هم نمی‌کنیم.»)

اما روستای ایتالیایی زیبا و خیالی پورتروسو / Portorosso که لوکا آن را ” شهر انسانها” می‌نامد ، با بستنی‌های ژلاتو ، وسپاها  و میدانهای آفتابگیرش لوکا را مجذوب خود می‌کند. وقتی آلبرتو را ملاقات می‌کند، می‌فهمد که هیولاهایی مانند آنها روی خشکی به شکل انسان درمی‌آیند. و وقتی که پسرها با اولین انسان، جولیا ( که نقشش را اِما برمَن ، اهل سانفرانسیسکو ایفا می‌کند ) دوست می‌شوند، لوکا درمی‌یابد که دوستی تا چه حد می‌تواند افراد با اخلاقهای متفاوت را تغییر دهد.

کازاروسا که در اوایل دهه ۱۹۹۰ برای تحصیل در رشته انیمیشن به ایالات متحده آمده و از سال ۲۰۰۲ در پیکسار حضور دارد، می‌گوید:« من عاشق نقل داستان بیگانگانی هستم که چیزی را برای نخستین بار تجربه می‌کنند.»

او کارگردانی را با فیلم کوتاه و رویایی‌اش ” La Luna” آغاز کرد که در سال ۲۰۱۲ از نظر نمایش با ” Brave” رقابت کرد و نامزد دریافت جایزه آکادمی شد  و در سال ۲۰۱۵ اقدام به ساخت  “لوکا ” به عنوان یک فیلم بلند انیمیشن کرد. نوشتن داستان فیلم را در سال ۲۰۱۶ آغاز کرد و در همان سال همراه با تیم تولید سفری به ایتالیا داشت ، که به گفته وی « برای درک مکان و فرهنگ اهمیت زیادی داشت.»

وی در خصوص ساخت فیلم بلند در پیکسار در طی چند سال که شامل دوران همه‌گیری بیماری که سرعت کار تولید را کم کرده است، نیز می‌شود، می‌گوید: « این یک دوی ماراتن است ، نه یک مسابقه دوی سرعت.»

LUCA – Paper model of Portorosso by Don Shank. © ۲۰۲۱ Disney/Pixar. All Rights Reserved.

جونز می‌گوید ، « در هالیوود، جایی که حدود ده سال در یک استودیو فیلمنامه می‌نوشتم، برای نوشتن یک فیلم‌نامه ۱۲ هفته به من فرصت می‌دادند. این فرصت در پیکسار سه تا چهار سال است. شرایط بسیار متفاوت است . در این فرایند همکاری خیلی‌خیلی بیشتر است.»

اندروز با خنده می‌افزاید: « متوجه شدم که چرا میانگین دعوا و زدو خورد در پیکسار انقدر بالاست و چرا دیگر کسی این کار را نمی‌کند. این کار به زمان و صبر و حوصله زیادی نیاز دارد.»

“لوکا”  ظاهری اکسپرسیونیستی ،زنده و درخشان دارد که به طور واضح از علاقه کازاروسا به انیمیشنهای هایائو میازاکی (” Spirited Away” ، ” Ponyo” و ” همسایه‌ام Totoro”) و سبک هنری نوستالژیک خود وی تأثیر گرفته است. وی می‌گوید این کار یک نوع دور شدن عمدی از جلوه‌های ویژه فوتو-رئالیستیک CGI است که در فیلمهای واقعی و اکشن از محبوبیت زیادی برخوردارند.

SEA CHANGE – Disney and Pixar’s “Luca” is a coming-of-age story about a sea monster who dreams of life beyond the surface. Since sea monsters look human when they’re dry, filmmakers at Pixar Animation Studios had to figure out how to showcase the incredible transformation from sea monster to human and back again in a fun and organic way. Given concept art and parameters driven by story, technical teams worked toward giving artists the flexibility to craft each transformation according to story needs—dictating details like the origin and speed of the transformation. The end result—developed through the collaboration of multiple teams, including art, tools and global technology, characters, effects, animation, simulation and lighting—is stylized, specific and seamless. “Luca” debuts on Disney+ on June 18, 2021. © ۲۰۲۱ Disney/Pixar. All Rights Reserved.

کازاروسا می‌گوید: « اگر قرار باشد که یک ابرقهرمان ساختمانی را خراب کند، نخست باید باور کنید که آن ساختمان واقعی‌ست ، اما من می‌خواستم کیفیتی خیالی داشته باشد. انتقال چنین لطافتی به کامپیوتر کار جالبی بود.»

حتی اگر در حال حاضر نرم‌افزارهای انیمیشن بتوانند مثلاً آب را با تمام جزئیات فوق‌واقع‌گرایانه‌اش ایجاد کنند ، کازاروسا می‌گوید،« گاهی اوقات کمتر از این برای من بهتر است. ترجیح می‌دهم به جای آنکه بگذارم کامپیوتر  در یک حرکت آب ۱۵۰۰۰ قطره کوچک آب را ایجاد کنم ، خودمان  فقط یک موج زیبا را طراحی کنیم. ما به دنبال چیزی بودیم که قدری متفاوت باشد. »

منبع

 

 

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

۲ نظر

تلگرام پویانما

لطفا دقت فرمایید: انتشار مطالب پویانما تنها با ارجاع یک “لینکِ فعال” به مطلب مربوطه بلامانع است.