skip to Main Content

پادکست ۳۸: انیماتورهای پیکسار چطور تخیلات و تکنولوژی را در انیمیشن “روحSoul ” ترکیب کردند


وقتش رسیده که کمی متافیزیکی بشیم. اکتشافات در فیلم تازه‌ی پیکسار با عنوان Soul مشابه هیچ نمونه قبلی که دیده‌ایم نیست، و برای همه افرادی که در ساخت آن ایفای نقش کردند مسیری بسیار پرهیجان بود. این انیمیشن، داستانِ یک معلمِ دوره راهنمایی با نامِ جو گاردنِر Joe Gardner رو نقل میکنه که رویاهای بزرگی رو در مسیرِ دنبال کردنِ اشتیاقِ تمام زندگی‌ش در خصوص تبدیل شدن به ستاره‌ی موسیقی جاز، در سر داره.  اما روزی که ممکن بود بزرگترین شکستش باشه، متوجه میشه که به یک دنیای دیگه منتقل شده و حالا جزو ارواحی هست که اونجا زندگی میکنند. امکان داره حدس بزنید که ، جو ممکن هست به شدت و ناامیدانه تلاش کنه تا به زندگیِ طبیعیِ رویِ زمین برگرده تا در مسیرِ زندگیی که براش  کار و تلاش کرده ادامه بده. بر خلافِ این، روحِ به دنیا نیامده‌ی شماره‌ی ۲۲ حتی هیچ تمایلی برای به دنیا آمدن و ملاقات با زمین و زمینی‌ها رو نداره، و همش این ژست  رو به خودش میگیره که توانایی یافتنِ اون بارقه‌ و اشتیاقی که  مشاورانِ سرزمینِ The great before ادعا میکنند که هر روح باید داشته باشه رو نداره. بنابراین وقتی جو و ۲۲ در آن جهان همدیگه رو ملاقات میکنند، این دو کاراکتر متضاد باهم یکی میشوند تا سفری رو شروع کنند که مطئنا فراموش نشدنی خواهد بود.

پادکست شماره ۳۸ را از این لینک بشنوید.

این پادکست تقریبا در تمامی پلتفرم‌های پادکستینگ در دسترس میباشد. نه فقط این قسمت، تمام قسمت‌ها.
پیکسار از زمانِ اکرانِ داستان اسباب بازی‌ها که تقریبا ۲۵ سال پیش اکران شد، جزو  نو آورانِ دنیای انیمیشن بوده، بنابراین مخاطبان در تک تک فیلم‌های پیکسار، انتظارِ تکنولوژی عالی در کنار داستان‌سرایی شگفت‌انگیز رو دارند. “روح” یک نمونه بارز و محشر برای این به شمار میره. گذشته از این، یک روح چه شکل و شمایلی دره؟ انیماتورهای پراستعداد و باذوق در این فیلم میدونن چطور این کار رو انجام بدهند.

ساختنِ انیمیشن Soul Bringing a Soul to Life

اول از همه، تیم هنرمندان و خلاقانِ پیکسار باید میدونستند که چطور ارواح رو به صورت بصری نشون بدهند. خیلی تحقیقات انجام شد، و  یه چیزی که کارگردان، آقای پیت داکتر متوجه شد این بود: “آدم‌ها ارواح رو تحت چیزهایی مثل بخار، بدونِ جسم؛ و هوایی بدونِ شکل توصیف می‌کنند. همه‌شون هم بسیار جالب توجه هستند، اما خیلی کمک کننده نیستند، چون چطور میشه هوا رو روی کاغذ آورد؟” فیلم‌سازان، انواع مختلفی از تحقیقات رو به عمل آوردن ، حتی از عِلمی با عنوان Aerogel آیروجِل الهاماتی گرفتند.سبک‌ترین ماده جامدِ روی زمین که در صنعتِ هوافضا کاربرد داره/
.
(هواژل، هَوا-ژِل یا ایروژل یک ماده تولیدی است که کمترین چگالی را در میان مواد جامد دارد.این مادّه از یک ژل به دست می‌آید که در آن قسمت مایع ژل با گاز جایگزین می‌شود. نتیجه این فرایند ماده‌ای جامد با چگالی بسیار کم و در عین حال، ویژگی قابل‌توجه در زمینه عایق گرمایی است. هواژل در فرهنگ عامه مردم تحت نام‌های دیگری هم‌چون دود منجمد، دود جامد، هوای جامد یا دود آبی نیز شناخته می‌شود که این نام‌گذاری‌ها به دلیل ظاهر شفاف و نیز نحوه پخش نور در این ماده‌است.)
تهیه کننده، خانم دانا موری Dana Murray اضافه میکنه: “اما ما هنوز احساس میکردیم که به عنصرِ انسانی بیشتری نیاز داریم، مانند چهره‌ای شفاف و قابل رویت که بشه طبق حالات صورتش، اون رو شناخت و درک کرد و از تمایلاتش باخبر شد. اما مجددا برگشتیم به طرح اولیه ای که پیت داکتر در مراحل ابتدایی فیلم  طراحی کرده بود که به نوعی اون حس زودگذر رو داشت اما همچنین صورت هم داشت.”
این اقدام، چالش‌های سراسر تازه‌ای رو برای تیم انیمیشن به ارمغان آورد. ناظر انیمشن، جاد براون‌بیل همه اونها رو با تیمش درمیون گذاشت، ارواح، درمیانِ سخت‌ترین چیزهایی بودند که باید انیمیت می‌شدند. گذشته از این، “چطور میشه کاراکترهایی رو انیمیت کرد که قوانین فیزیک رو نادیده میگیرند؟ یا، چطور ظاهری دو بعدی رو در دنیای سه بعدی ایجاد کنی؟” یکی از اقداماتِ نوآورانه‌ای که تیم پیکسار به صورت ویژه برای این پروژه توسعه داد سیستم سراسرتازه برای ایجاد خطوط بود که در کاراکترهای ارواح استفاده شد. جاد موضوع رو بیشتر باز می‌کنه:” متوجه شدیم که شفافیت در صورت و دستانِ کاراکترهای ارواح از بین میره، بنابراین کارگردانانِ تکنیکی در بخش ریگ، شیدینگ و ابزارها، اقداماتشون رو برای حل این مشکل شروع کردند، یک مثال کلاسیک از شعارِ، هنر تکنولوژی رو به چالش می‌کشه و تکنولوژی الهام‌بخش هنر هست.”
همه ‌ی تیمِ فیلم‌سازی همچنین در روند ایجادِ قوانین جالب‌توجهی در خصوص اینکه این کاراکترها چگونه حرکت کنند مشارک کردند  — از بخش‌هایی از بدن که میتونن پدیدار و ناپدید بشن ؛ و یا اجزای صورت که توانایی حرکت به هر نقطه از صورت را دارند. در نهایت، تیم انیمیشن برای هر چالشی آماده بود. این روند بسیار طولانی و مبتنی بر همکاری بود، چون هر چیزی امکان‌پذیر هست.”

جهان، انیمیت شده The Universe, Animated

همچنان که انیماتورهای پیکسار جهانِ The great Before رو اکتشاف می‌کردند، ارواح، تنها کاراکترهایی نبودند که باید نگرانشان می‌بودند. موجوداتی با نامِ مشاوران” کسانی بودند که مسئول حصول اطمینان از منظم بودن آن جهان بر دوششان هست”. این کاراکترها در فیلم به عنوان کائنات وصف شده‌آند که خودشان را در حد آدم‌‌ها ساده کرده‌اند تا انسانها بتونن اونها را درک کنند. پس، اگر فکر کردید که طبیعتِ یک روح رو انیمت کردن سخت هست، این یکی خیلی سخت‌تره! فیلم‌سازان از منابع گوناگونی الهاماتی کسب کردند مانند مجسمه‌‌های سوئدی، طبیعت و حتی خودِ نور. فرمی که در نهایت روش به توافق رسیدند به نظر ساده می‌آد: خطوط. ” ناظر انیمیشن، بابی پودِستا شفاف سازی می‌کند: “نه فقط هر خطی!” ما داریم در مورد خطوطی زنده صحبت می‌کنیم. مجسمه‌سازان در پیکسار باید روی مجسمه‌های سیمی کار و اونها رو مهیا میکردند تا تیم انیمیشن بتونه چگونگی شکل اون کاراکترها رو در زوایا و عمق‌های مختلف ارزیابی بکنه.
بابی ادامه داد:” شروع کردیم به کاوشِ شکل‌ها، حالاتِ مختلف، حرکات و انتقال‌ها. ولی انیماتورها صرفا مدل سه‌بعدی رو انیمیت نکردند، اونها دیزاین رو انیمیت کردند. کاراکترها اون حسِ زنده بودنِ خطوط رو کسب کردند، یک قطعه‌ی هنری در فرمی قابل فهم، ولی همچنان روحی. پس، برای به دست آوردنِ حسی از دیزان در قلبِ انیمیشن، انیماتورهای ما باید به عنوان یک هنرمند، از پیش‌زمینه‌شان چیزهایی بیرون می‌کشیدند تا بازی‌گری غنی از لحاظ بصری ساخته و پرداخته بکنند. و دقیقا ترکیبی از همین بازی‌گری و هنرمندی هست که حدودِ مرزهای کیفیت رو در پیکسار بالا می‌بره و امیدوار هستیم تا بالاتر از حدِ انتظارِ مخاطبین‌مون باشه.”

Finding Joe پیدا کردنِ جو

هرچند دنیایی که ارواح درش زندگی میکنند متقاعد کننده هست، هسته‌ی اصلی فیلم بر اشتیاق و ماجراجویی جو روی کره‌ی زمین تکیه کرده . که چیزی هست که حتی بعد از ورودش به دنیای The great before مشاهده میکنیم.  توانایی منتقل کردنِ شخصیتِ سرزنده‌ی جو در هر دو قالبِ انسان و همچنین به عنوان روح، چالشی سرگرم کننده برای انیماتورها بود. جو، نخستین کاراکتر اصلی سیاه‌پوست در فیلم پیکسار هست، و این نکته به طرز وحشتناکی برای همه که درگیر تولید این فیلم بودند حیاتی بود و اهمیت داشت.  انیماتور، آقای مونتاکو رافین MontaQue Ruffin اضافه میکنه:” خیلی چیزها در خصوص سیاه‌پوست‌ها و حتی روندِ بزرگ شدنِ من وجو داره که می‌خواستم همه رو در این فیلم بگنجونم.  و توانایی انجام دادن این کار، هم به صورت مسئولانه و افتخار آمیز واقعا عالی بود. ما سعی کردیم این حس رو وقتی که وارد آرایشگاه ، یا وارد مغازه خیاطی یا سوپرمارکت میشی و یا حتی وقتی خودت رو بجای جو فرض میکنی رو ثبت بکنیم. چه چیزهایی در جزییات رفتاری اونها وجود داره؟ این خودش یک چالشی سرگرم کننده بود.”
ِانیماتورها هم فرصت این رو داشتند تا برای بیشتر ساخته پرداخته کردنِ ویژگی‌هایِ صادقانه یِ کاراکتر جو ، بر اساس صدای فوق‌العاده‌ی آقای جیمی فاکس اتودهایی بزنند. آقای مونتاکو رافین ادامه می‌ده:” به طور مشخص، جیمی انرژی زیادی داره و خیلی سرگرم کننده هست، یک شخصیتی سرگرم کننده. جو، به عنوان کاراکتری بسیار پرانرژی و مشتاق هست، بنابراین، تلاش کردیم تا از چیزهایی که جیمی برایمان فراهم کرده هم استفاده کنیم و اونها رو وارد کاراکتر جو بکنیم. او اشتیاقش را دنبال میکنه و به صورتِ مایوسانه تلاش میکنه تا به زمین برگرده. ما تلاش کردیم تا میزان زیادی از اون رو در فرمِ انسانی و همچنین فرمِ روحی‌اش بِگنجونیم.”

The Animators Get Animated انیماتورها متحرکت شدند

در نهایت، SOUL فیلمی هست که همه در تیم انیمیشن توسطش هیجان‌زده شدند. هرچند لحظه‌ی مورد علاقه‌ی آقای مونتاکو رافین در این فیلم لو دهنده خواهد بود، او نفس عمیقی میکشه و ادامه می‌ده:” بودن به عنوانِ بخشی از روندِ خلاقانه، امری بسیار خاص و ویژه هست.”
ناظر انیمیشن، بابی پودِستا که عمیقا در فکر فرو رفته می‌گه:” چیزی که واقعا مشتاقش هستم، اونی نیست که مخاطب قرار هست روی پرده ببینه، اما، چیزی که قرار هست بعد از دیدنِ فیلم اتفاق بیفته مهم هست، وارد شدن به دنیای واقعی و داشتنِ نگاهی کاملا تازه به جهانِ اطراف. چیزی که در این میان چالش برانگیز هست موضوعِ قبل و بعد از تجربه تماشای این فیلم هست..”
همکارِ انیماتورش آقای جاد براون‌بیل تایید میکنه و میگه:” این دلیلِ عشقِ من به کار کردن در پیکسار هست و عاشق فیلم‌هایی که می‌سازیم هستم. ما اون سوالات بزرگ رو از خودمون و از مخاطبینمون می‌پرسیم، و میرن تا اونها رو در زندگی خودشون نیز منعکس بکنند و این واقعا اقدامی قدرتمند است.”
ادامه در فایل صوتی پادکست
ترجمه و گویندگی: میرتوحید رضوی
تدوین: میرامید رضوی

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 6 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو