skip to Main Content

پادکست ۱۶: نگاهی به کتاب توهم زندگی Illusion of life (قسمت شش)

از اینجا می‌تونید به پادکست کتاب توهم زندگی به زبانِ فارسی و به صورتِ کامل گوش کنید. یا با کلیک روی آیکان سه‌نقطه، فایل ام‌پی‌تری رو دانلود کنید.

 

گزیده‌ای از متن:

Experimental Animation انیمیشن تجربی

با صداهای ضبط شده و تایید سکانس اصلی در استوری‌ریل حالا وقتش رسیده که اکسپریمنتال انیمیشن شروع بشه. (story real   اشتباهه ها! ریل درسته. درسته که جفتش هم به نظر ریل میاد. مثل “ریل پرابلم” و “استوری ریل”. اما یکیش real هست  و دومی reel )،  این واژه کمی گمراه کننده به نظر میاد. اکسپریمنتال انیمیشن به این معنی هست که حالا سوپروایزینگ انیماتور یا همون ناظر انیمیشن اون مواد اولیه رو همراهِ نحوه‌ی ظاهر شدنِ کاراکتر اصلی توی سکانس رو برداره و، همه رو کنار هم بذاره. (یا همه رو ترکیب می‌کنه) تا ببینه که آیا میتونه اون پرسونالیتی رو در کاراکتر ایجاد بکنه تا به صورتِ نهایی روی پرده‌ی سینما دیده بشه و آیا به میزانِ کافی جالب توجه هست که کل کار رو چفت و بست کنه.

باید عناصرِ دیزاینِ کاراکتر رو با دقت مطالعه کنیم، شکلِ کلِ فیگور، لباس‌ها، سر، گونه‌ها، دهن، چشم‌ها، دست‌ها، پاها، بازوها – حتی وضعیتی که درونش هست رو به سوال بکشیم.

آیا اندازه و یا مقیاسش درست هست؟

آیا به شکلی طراحی شده که که مزیتِ کاراکتر باشه؟

آیا اون دیزاین، کاراکتر رو تقویت می‌کنه تا احساسِ غالب بودن، خجل، دست و پا چلفتی یا تدافعی و یا هر چیزی که قرار هست باشه رو برسونه؟

The Handout اعطای وظایف

توی دیکشنری اینطوری تعریف شده:( تعریف شماره۱: کاغذی که حاوی اطلاعات هست، و به افرادی که به کلاس درس یا جلسات می‌رن ارائه میشه.) اما اینجا دقیقا چه تعریفی یا چه معادلی باید گذاشت؟ مثلا: تقسیمِ کار میونِ انیماتورها؟ محول کردنِ وظیفه؟ اعطای تکالیف؟ (تعریف شماره۲: پول یا چیزهایی که به یکی داده میشه.)

وقتی که انیماتور کارش رو از کارگردان تحویل می‌گیره تا انجام بده، بیشتر از یه چند تا ضربه‌ی دوستانه با کف دست به پشتش (Pat on the backنوشته بود)  و پلانی که باید انیمیت بکنه رو تحویل میگیره. اینها شامل: صدای ضبط شده به همراه اکسپوژر شیت هست. اکسپوژر شیت شامل توضیحاتی نیز هست در خصوص انتظاراتِ بخصوصی که باید رعایت بشه یا یک استیجینگِ بخصوص که باید حفظ بشه. انیماتور یه کپی هم از استوری بورد نهایی رو دریافت می‌کنه تا ببینه پلانش چطور در کل سکانس جا افتاده و کار می‌کنه. همچنین انیماتور یک لی‌آوت هم خواهد داشت که اندازه‌ی کاراکترها رو، حرکاتشون و موقعیت‌ها‌ی پیشنهادی و ناحیه‌ای که درونِ اون محدوده بازی می‌کنند و در نهایت ناحیه‌ای که به صورتِ موثٍر دیده می‌شن رو مشخص کرده. علاوه بر این، توضیحاتِ مفصلی از کل نما رو دریافت میکنه تا بهش یادآوری کنه که چرا این صحنه یا پلان در فیلم گنجانده شده، چه چیزی قرار هست از این صحنه به دست بیاد، و چه چیزی به عنوانِ سرگرمی در این صحنه مورد نظر هست.

تصویر مربوط به بخش انیمیشن تجربی
ادامه در فایل صوتی پادکست
ترجمه و گویندگی: میرتوحید رضوی
تدوین: میرامید رضوی
منبع: کتاب توهم زندگی Illusion of Life

برای دسترسی به همه پادکست‌ها، از منوی “مباحث انیمیشن” روی پادکستِ انیمیشن کلیک کنید. اگر با گوشی هوشمند وارد شده‌اید، از گوشه سمتِ چپ روی آیکان “سه خطِ تیره” تَپ کنید و سپس روی فلشِ مقابلِ مباحث انیمیشن بزنید، از زیرمجموعه‌ی ظاهر شده، پادکستِ انیمیشن را انتخاب کنید تا همه پادکست‌ها نمایش داده شود. 

 

این مطلب یک دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو