skip to Main Content

مجموعه‌ی In your face و مبارزه‌ی متقابل با تجاوز خیابانی

“باید اینو گفته بودم!” این پشیمانی، نقطه‌ی آغازین تولید این مجموعه انیمیشن توسط Eve Ceccarelli ایو سِکارلی بود که در یک مکان عمومی مورد آزار جنسی قرار گرفته بود.

هدف این مجموعه‌انیمیشن خیلی کوتاه، تضعیف آزار و اذیت‌های خیابانی با نگاهی طنز و شوخ‌طبعانه به موضوع است. این کار در بیست‌و‌نهمین دوره‌ی مجمع انیمیشن در تولوس فرانسه، مهمترین سکوی تولیدات مشترک انیمیشن‌های تلوزیونی و رسانه‌های نوی کشورهای اروپایی مطرح شد. عکس‌العمل این مجمع نشانگر این نکته بود که علاقه‌ی زیادی به این موضوع وجود داره. همه اومده بودند تا ارائه‌ی خانم ایو رو ببینند، جمعیت اینقدر زیاد بود که تعدادی هم روی پله‌ها نشسته بودند. بالای ۲۳۰ نفر، شامل ۵۲ سرمایه گذار به این پرزنتیشن گوش سپردند. این ایده جزو ۷ تا موردی بود که در روز سوم رویداد اینقدر بهش توجه شده بود و شرکت کننده داشت.

حالا مفهوم کلی این مجموعه:

“آیا تابحال واژه تجاور خیابانی رو شنیدید؟ اون اظهار نظرهای تکرار شونده‌ی ناخوش‌آیند – تو خیلی  چاقی، خیلی سیاهی، دامنت خیلی کوتاهه و … دارند به موضوعاتی تبدیل میشند که نمیشه بهشون بی‌اعتنا بود. خب، چرا بهشون پاسخی داده نشه؟ البته تنها به روش محترمانه.”

تریلر این مجموعه انیمیشن رو از اینجا میتونید ببینید:

( متاسفانه آنونس توسط آپارات حذف شد.)

خانم سِکارلی ۲۷ سالش بود که اون تجربه‌ی ناخوشآیند رو داشت و بهتر بود دفعه بعد که با آزاری مواجه میشه آماده باشه و پاسخی داشته باشه. ایشون به یاد داره که: “اون روز یک شب تابستانی زیبایی بود و روی صندلی نشسته بودم و لباسی از زیر تی‌شرتم نپوشیده بودم و هوا خیلی گرم بود. یه پسره نزدیک من نشسته بود و به بالاتنه‌ام خیره شده بود. بعد چند دقیقه، بهش گفتم، “میدونی، اینها قرار نیست جواب تو رو بدند! خیلی تعجب کرد، عذرخواهی کرد و رفت پی کارش.”

سِکارلی فارغ‌التحصیل مدرسه گوبلینز هست که به عنوان انیماتور دو‌بعدی روی انیمیشن Funan کار کرده بود، که امسال به عنوان برنده‌ی جایزه‌ی فیلم بلند در انسی شد. ایشون گروهی فرانسوی رو توی فیس‌بوک و تامبلر پیدا کرد با عنوان ” اجازه بدید پاسخ متقابل بدیم Let us answer back ”

ایشون می‌گه “اون موقع سال ۲۰۱۶ بود، قبل از رسوایی Weinstein و حرکتِ هشتگِ MeToo.  قربانیان اون موقع‌ها مثل الان راحت صحبت نمی‌کردند. رفیق مذکر من سخت باورش می‌شد که بارها توی مترو مورد آزار و اذیت قرار گرفتم. پس تصمیم گرفتم مجموعه‌ای در این خصوص بسازم.”

بعد از اینکه ایشون سعی کرد با تهیه‌کنندگان مختلف پروژه رو شروع کنه، بالاخره شریک درست رو پیدا کرد: شرکت Doncvoilà . یک شرکت فرانسوی که توسط ویریجین جیا‌چینو Virginie Giachino و جوریس کلرت Joris Clerté که کارشون تولید و ساخت تبلیغات بازرگانی، انیمیشن های کوتاه و مجموعه‌های اینترنتی بود. شرکت خیلی فعال هست و همین الان ۳ مجموعه در دست ساخت داره.

In your Face بازار هدفش نوجوانان و بزرگ‌سالان هست. هر ۳۰ قسمت این مجموعه مدت زمان ۹۰ ثانیه‌ای دارند، پس به راحتی توی شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شن.

خانم سِکارلی میگه: “مایل هستم تا فراتر از تجاوز جنسی و برابری حقوق زن و مرد بریم. این مجموعه می‌خواد که بخشی از یک تغییر جهانی باشه، اینکه رفتار و تعامل مردم در خیابون‌ها بهبود پیدا کنه. اما می‌خواهیم این رو با سلاح‌مون که همون طنز هست انجام بدیم.”

این تصویر هم از اسلاید‌ پرزنتیشن خانم سکارلی هست:

خانم سکارلی ادامه میده: “درحالی که داستان‌ها کاملا واقعی هستند، استفاده از انیمیشن دو‌بعدی اونها رو دراماتیک‌تر کرده.” حالت گرافیکی کار مثل طراحی دست هست، شاید حتی کارتونی و این مجموعه رو با نرم‌افزار تون بوم هارمونی تولید می‌کنند.

این مجموعه برای ۳۰ قسمت ۴۴۰٫۰۰۰ هزار دلار معادل ۳۸۰٫۰۰۰ هزار یورو برآورد شده و تا پایان سال ۲۰۱۹ قابل ارائه خواهد بود.

تهیه کنندگان هم اینک به دنبال پخش‌کننده هستنند. اکنون توجه اونها به پلتفرم Slash معطوف هست که یک شبکه‌ی جدید آنلاین در فرانسه هست که به بزرگ‌سالان جوان اختصاص دارد. ویرجین جیاچینو میگه :” ما دغدغه‌ی جهانی داریم، چون In your Face تنها برای یک مشت فرانسوی بداخلاق و زودرنج نیست.”

منبع

ترجمه: میرتوحید رضوی و توضیح:

 توی دیکشنری برای In your Face این موارد ذکر شده بود:

blatantly aggressive or provocative; impossible to ignore or avoid.

به صورت صریحی خشن یا محرک؛ نادیده گرفتنش غیرممکن یا پرهیز کردن ازش سخت است.

و

In-your-face behavior is intended to be noticed and to shock or upset people.

رفتار In your Face رفتاری هست که انتظار می‌رود دیده شود تا مردم رو شوکه کند یا ناراحت.

 

 

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو