skip to Main Content

سازندگانِ انیمیشن Next Gen رفاقت یک روبات و انسان رو به تصویر می‌کشند

 

فیلم بلندی که اخیرا توجه همگان رو جلب کرده روی پرده‌ی سینماها نمایش داده نمی‌شه، این فیلم توی شبکه‌ی VODوی‌او‌دی نت‌فلیکس هست. این انیمیشن در سبک اکشنِ علمی تخیلی از هفتم دسامبر برای نخستین بار در شبکه نت‌فلیکس اکران می‌شه.

نکست جِن Next Gen ماجرای یک دختر سرکش به نام مای Mai هست که یک روبات جنگجو با تکنولوژی پیشرفته با نام ۷۷۲۳ رو در شهر آینده‌گرایی به نام گرِین‌لند GrainLand ملاقات می‌کنه. داستانِ این رفاقت غیرمعمول برای یک فیلم آینده‌گرا به نویسندگی و کارگردانی Kevin R.Adams و Joe Ksander است. همچنین ایده‌هایی جمع‌آوری شده از کامیک‌های محبوب Rage Comics از یک شرکت مالتی‌میدیای چینی به نام بائوزو Baozou.

کارتون برو Cartoon Brew نگاهی خواهد داشت به نحوه‌ی ترکیب این عناصر که باعث ساخته‌شدنِ Next Gen توسط همکاری شرکت‌های کانادایی و چینی شد تا این دنیای خاصِ متحرک ‌سازی شده ساخته بشه.

آدامز و کی‌ساندر وقتی که روی پروژه‌ی Acker’s 9 کار می‌کردند باهم آشنا شدند. (عرضه شده در سال ۲۰۰۹) اونجا کی‌ساندر کارگردان انیمیشن و آدامز  کارگردان هنری و فیلم‌بردار بود. آقای جو کی‌ساندر میگه: “متوجه شدیم که استایل و سلیقه‌ی مشابه داریم و روش داستان نویسی رو تقریبا یکسان انجام می‌دیم.” این دو بعدها یک فیلم کوتاه با عنوان Gear رو در سال ۲۰۱۴ ساختند که از دست روزگار اون هم ماجرای یک دختر ظغیانگر و یک روبات بود.

این موضوع تقریبا همزمان شد با حرکت‌های اولیه‌ی شرکت بائوزو Baozou شرکتی موفق و شناخته شده در زمینه‌ی کامیک‌های اینترنتی، وب و برنامه‌های تلوزیونی، که وارد حوزه‌ی ساختن فیلم بشه. یکی از مجموعه‌های این شرکت شامل Wang Nima است، بازیگری که پشت ماسک کله تربچه‌ای مخفی هست.

مجموعه‌ی نیما Nima به صورت کامیک اینترنتی به همراه روباتی با نام ۷۷۲۳ با خصوصیاتی خاص عرضه شد. این روبات به طرز بدی آسیب دیده بود، برای اینکه زنده بمونه، باید تصمیم می‌گرفت که کدام خاطراتش پاک و کدام‌ها نگه‌داشته بشن. این موشوع بخش کلیدی داستان در Next Gen شد. آقای کی‌ساندر میگه: “این بهترین بذر ایده بود، از کسی که باید انتخاب کنه چه چیزی به یادش بیاد و چه چیزی رو فراموش کنه.”

بعد از اینکه داستان توسط تهیه‌کننده‌ی بائوزو Olivia Hao بهتر و کامل‌تر شد به عنوان ایده‌ی فیلم، سرانجام آدامز و کی‌ساندر اومدند تا نسخه‌ای از فیلم‌نامه رو بنویسند. وظیفه‌ای که بهشون سپرده شده بود این بود که ایده‌های اولیه رو به نسخه‌ی خودشون تبدیل کنند. آدامز میگه: ” درخواستِ بزرگتری برای نوع متفاوتی از داستان بود که بشه توی یک فیلم گنجوند. ما تلاش کردیم تا همه اونها رو باهم ترکیب کنیم و بعد Olivia ازمون پرسید: اگر قرار باشه کارهای دلخواه خودتون رو انجام بدید، چه کارهایی انجام خواهید داد؟”

Next Gen features John Krasinski as 7723 and Charlyne Yi as Mai.

در این نقطه، آدام و کی‌ساندر تبدیل شده بودند به کارگردانان نت‌فلیکس. برای ساخت فیلم، شرکتِ  بائوزو با علی‌بابا پیکچرز Alibaba pictures و گروه واندا Wanda group شریک شد، و نت‌فلیکس NetFlix که حق پخش جهانی اثر رو هم خریداری کرد. استودیویی کانادایی با نام Tangent Animation هم عهده‌دار ساخت فیلم شد.

همچنان که روند داستان جلو می‌رفت، عناصر زیادی اضافه می‌شد. این شامل اضافه شدنِ رییس بدذات شرکتی که روبات‌ها رو به میلیون‌ها خانه می‌فروشه هم بود و این باعث ارائه‌ی پیش‌ذهنیت به شخصیت اصلی ماجرا و نفرت عمیق و اولیه‌ی او نسبت به روبات‌ها شد. کی‌ساندر میگه:” ما واقعا می‌خواستیم که او واقعا شاخص باشه، نه فقط یک “نوجوانِ عصبانی، که چیزی پشتِ این عصبانیتش نباشه. او و مادرش در خصوص پدرِ مای Mai یک تراژدی مشترک رو تجربه کرده‌اند.  می‌شه اینطور بگیم که ما تنها می‌دونیم که پدرش توی کادر نیست و مای رو با یک ظلمت و زخمِ درونی رها کرده و رفته. و این یک شخصیتِ چالش برانگیز در یک فیلم انیمیشن هست.”

Mai and 7723 soon develop a close bond, but not before Mai uses the robot take out as many other robots in the world of future city Grainland as she can.

آدامز میگه:” او یک نوع خاصی از درد رو داره. او عصبانی هست و دلش برای پدرش تنگ شده. او فقط عصبانی نیست  و خوشحال نیست که او رفته، او عصبانی هست و می‌خواد که پدرش برگرده. و این جای پیچیده‌ای برای بودن هست.”

فیلم‌سازان خیلی از صداهای مختلف رو استخدام کردند تا کاراکترهای فیلم رو شاخص کنند. برای فیلم‌سازان مهم بود که گویندگانِ آسیایی-آمریکایی رو استخدام کنند. کی‌ساندر می‌گه:” از اونجایی که مای Mai شخصیتی آسیایی – آمریکایی یا بهتره بگم  آسیایی-گرینلندی داره، باید مطمئن می‌شدیم که نقش رو از بین نمی‌بریم. ما فرصت‌ها رو به بازیگران آسیایی-آمریکایی دادیم.” آقای جان کراسینسکی John Krasinski صدای شخصیت روبات ۷۷۲۳ رو میگه.

کارگردانان دنیای Next Gen رو با اضافه کردنِ عناصر پیچیده‌ی داستانی رشد دادند، شامل این واقعیت هم هست که کاراکتر ۷۷۲۳ یا همون ۷ رابطه‌ی عمیقی با مایMai برقرار می‌کنه و کشمکش حذف خاطراتی از مای Mai به این خاطرکه بتونه هنوز عملکردش رو داشته باشه.

7723 is a secret combat robot built by Dr. Tanner Rice (David Cross).

روابط پیچیده‌ی احساسی درون‌مایه‌ی انیمیشن Next Gen  هست، همزمان، این اثرکمک می‌گیره از میزانِ بالای اکشن، درام و طنز. سرانجام، رابطه‌ی میانِ روبات و دختر هست که اهمیت داره. مای درحالی که این رابطه قدرتمند‌تر می‌شه؛ میگه:”به خودمون نگاه کن، یک روباتِ آسیب دیده و یک دختر کوچولوی آسیب‌دیده.”

آقای کی‌ساندرز می‌گه” ما همه‌مون آسیب دیدیم. روبات واقعا آسیب دیده، او نمی‌ونه خاطراتش رو ذخیره کنه، با وجود اینکه این یک فانتزی هست، یک داستانِ علمی-تخیلی، اما استعاره‌ای از همه ماست که در برهه‌های مختلفی از زندگی از میانش عبور می‌کنیم. همچنان که اونها دوست می‌شن، در یک نقطه، ۷ جلوتر از مای پیشرفت می‌کنه، و از لحاظ احساسی مراقب‌تر از مای Mai می‌شه. او دردش رو قبل از اینکه او بفهمه درک می‌کنه. او یک شخص تمام و کمال برای اون هست – و مای هم دختری تمام و کمال برای ۷ هست.”

منبع

ترجمه: میرتوحید رضوی

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 2 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو