skip to Main Content

فیلم مایکل دودوک دویت”لاک پشت قرمز” و پنج حقیقت جالب درباره ساخت آن

لاک‌پشت قرمز یکی از پنج نامزد دریافت جایزه در بخش انیمیشن امسال جشنواره اسکار و تنها فیلم دارای طراحی دستی است.

این اولین فیلم سینمایی دویت است کسی‌که فیلم‌های کوتاه قبلی‌اش “راهب و ماهی” و”پدر و دختر” کلاسیک معاصر بشمار می‌روند. فیلم لاک‌پشت قرمز، که محصول بین قاره‌ای میان استودیوی ژاپنی گیبلی و شرکت‌های متعدد اروپایی است، (Why Not Productions, Wild Bunch, CN4 Productions, Arte France Cinema, Belvision Coproduction) برای دویت چالشی بود تا طبع ظریف مینیمالیستی و ویژه‌اش را هنگام کار با تیم سینمایی حفظ نماید.

Michael Dudok de Wit

دودوک دویت زمانی دچار مشکل شد که مراحل گرافیکی را برای تولید فیلم اش طراحی می‌کرد. علیرغم وجود اسم کمپانی گیبلی روی فیلم، تولید کامل فیلم در استودیوی  Prima Linea در فرانسه انجام شد، کمپانی‌ای که در پاریس و Angoulême استودیو دارد. در این بخش به پنج ویژگی تولیدی فیلم دودوک دویت می‌پردازیم.

۱ – دویت ابتدا فیلم را روی کاغذ ترسیم و سپس به دیجیتال دوبعدی تبدیل کرد

فیلم روی نرم افزار TVPaint software روی تبلت های Cintiq کشیده شده است، اولین باری که دودوک فیلم را بصورت دیجیتالی ترسیم کرده است. ابتدا فیلم را روی کاغذ کشید سپس طرح‌ها را اسکن کرد درحالیکه بین ژانویه و سپتامبر ۲۰۱۱ روی مجموعه‌ای از انیمیشن‌های آزمایشی روی کاغذ در   Prima Linea کار می‌کرد.

پنج شات آزمایشی که خلق کرده بود استایل انیمیشن را ایجاد می‌کرد، و عواملی مانند خط،انتخاب ابزار و کیفیت تصویر را در کامپوزینگ تعیین می‌نماید. با این وجود در پاییز ۲۰۱۱ او به استودیوی Angoulême رفت تا پیشرفت کار فیلم  Wolfy, the Incredible Secret که با تبلت‌های Cintiq انیمیت شده بود، ببیند. تریلر فیلم را در زیر مشاهده کنید:

او سعی کرد تا از تبلت‌های Cintiq در لندن استفاده کند و تست‌های جدیدی انجام دهد. دویت به این نتیجه رسید که : “آنها خیلی اقتصادی هستند، آزادی خلاقانه‌ای به شما می‌دهند و کنترل بیشتری در ریتاچ دارند.” همانطور که روزنامه نگار برنارد گنین می‌گوید: “خط مداد دیجیتال زیباتر است و همین ما را متقاعد می‌کند.”

۲ – پس زمینه‌ها با زغال چوب روی کاغذ کشیده شده‌اند

پس زمینه‌های فیلم لاک پشت قرمز با زغال چوب روی کاغذ کشیده شده اند. دویت می‌گوید: این پس زمینه‌ها آزادانه و با ضربه‌های پهن  کف دست ایجاد شده‌اند.” این کیفیت صنعتگرانه بسیار مهم بود و به  تصویر یک تکسچر دوست داشتنی و دانه‌ای می‌دهد. آن طرح‌ها اسکن و بعد در فتوشاپ رنگ آمیزی می‌شدند. سپس جلوه‌های نور و سایه به شات‌ها اضافه می‌شدند. سوپروایزر لی اوت  Eric Briche، سوپرایزر پس زمینه Julien De Man و سوپروایزر رنگ Emma McCann بود.

 

۳ – فیلم، تیم انیمیشنی کوچکتری نسبت به فیلم‌های سینمایی دو بعدی اروپایی داشت

فاز تولید فیلم‌های سینمایی اروپایی معمولا ده ماه طول می‌کشد اما دویت با تیم کوچکتری از انیماتورها کار می‌کند تا پیوستگی استایل را حفظ کرده و بتواند تمام هنرمندان را رهبری کند. (بین ۳۰-۴۰ دستیار انیماتور وجود داشت) زمان تولید نیز دو برابر حد معمول یعنی دو سال طول کشید. تیم دیگری متشکل از ده انیماتور وجود داشت که روی جلوه های ویژه مانند امواج،طوفان ها و دود کار می‌کردند. (تیم انیمیشن sfx به مدیریت Mouloud Oussid )

۴ – انیماتورها از هیچ روتوسکوپی استفاده نکردند

استایل کاراکتر-محور لاک‌پشت قرمز بینندگان زیادی را شگفت‌زده کرد که آیا از روتوسکوپ استفاده شده است یا خیر. بنا به گفته مدیر انیمیاتور Jean-Christophe Lie مرجع، Live-action فیلم‌برداری شده ولی روتوسکوپی نشده است. (همانند استفاده از مرجع live-action در فیلم‌های کلاسیک دیزنی مثل Peter Pan و Sleeping Beauty با اینکه جلوه کاملا متفاوت است) گنین گفت: ”ما از چیزی بنام انیمیشن تحلیلی استفاده کردیم: بازیگران فیلم برداری شده و قوی‌ترین ژست‌هایشان تفکیک می‌شوند. زوایای دوربین در لی‌اوت تطبیق داده شدند سپس هر چیزی دوباره طراحی می‌شود همانند کاری که در کلاس طراحی از مدل زنده انجام میدهید. فیلم‌برداری بازیگران فقط بعنوان مرجع استفاده می‌گردد.

 

۵ – لاک پشت‌ها و قایق CGI بودند

لاک پشت‌ها و قایق ابتدا مدلسازی و بعد با ۳D Studio Max بصورت سه بعدی انیمیت شدند. سپس تکسچر لاک لاک‌پشت که در فتوشاپ ایجاد شده، با استفاده از  Fusion با کاراکتر ترکیب شده است. برای خط کاری روی cg لاک‌پشت و قایق، مدل های cg فریم به فریم دنبال می‌شوند. لی میگوید: سخت‌ترین کار انیماتورها، بازسازی سایه‌های تصویرشده بدنبال منحنی‌های هر ستون بامبو بود که باید دستی انیمیت می‌شدند. دسن‌ها نیز با استفاده از Fusion روی cg ترکیب شدند.

منبع

مترجم: مریم محمدی

این مطلب 2 دیدگاه دارد.

  1. اصلا خبر رو بخاطر دودک خوندم، پدر و دخترش رو تو گوشی همیشه با خودم دارم و هر چند وقت یک بار می بینم. پیدا کردن بقیه فیلمهای کوتاهش کار مشکلی هست.حتی در عصر رایانه. ممنون بابت خبر.خیلی جالبه که قدیمی ها چطور با تکنولوژی کنار میان و صد البته حس مختص سبک کارشون رو حفظ میکنن. خیلی دوست دارم فیلم رو ببینم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو