skip to Main Content

Aaron Blaise آموزش تخصصی انیمیشن را همگانی می‌کند (قسمت اول)

انیماتور و طراح قبلی والت دیزنی سعی دارد با سخت کوشی شخصی آموزش انیمیشن را برای هر کسی قابل دسترس کند.

۱۰۲۶۲۷۲-aaron-blaise-kinetic-lion-study-1200

این روزها هنرمندان و طراحان حرفه‌ای و ماهر در صنعت انیمیشن وجود دارد. و یکی از آنها Aaron Blaise است. وی درست پیش از زمانیکه به لس آنجلس بیاید و استودیوی اورلاندو در سال ۲۰۰۴ بسته شود، در والت دیزنی توسط Glen Keane افسانه‌ای، هنرمند دامپزشک و دستیار کارگردان Brother Bear به مدت بیست و یک سال در استودیوی ۱۵ در فلوریدا آموزش دید. او بعنوان یکی از بهترین‌های دیزنی مورد احترام و ستایش بود- شخصیت‌های حیوانات و موجودات او بسیارعالی بودند.

۱۰۲۶۲۷۲-elephants-1200

اما چشم انداز او در شغلش و مهم‌تر از آن در زندگیش با مرگ ناگهانی همسرش در اثر سرطان سینه بکلی تغییر کرد. بعد از ترک دیزنی و بازگشت به  خانواده‌اش در فلوریدا، در یک صبح جمعه به او و سیصد نفر از هنرمندان دیگر اطلاع دادند که ساختمان شرکت Digital Domain به کلیسا واگذار خواهد شد و آنها مجبور به ترک آنجا شدند. جایی که Aaron به همراه همکارش Chuck Williams درآن بمدت سه سال مشغول ساختن استودیوی انیمیشن و فیلم افسانه تمبو بودند.

او درحالیکه در بالکن حیاط خانه‌اش قهوه‌اش را می‌نوشید و روزهای عمرش را سپری می‌کرد به این فکر کرد که زمان آن رسیده است تا از نو شروع کند و اجازه ندهد تا سرنوشت حرفه‌ایش توسط کس دیگری تعیین شود. او تصمیم گرفت تا به دنیای بیرون توجه کند و اشتیاقش برای انیمیشن و تصویرسازی را با هنرمندان سایر نقاط جهان سهیم کند. بیشتر کسانی که توانایی پرداخت هزینه های آموزش هنرهای تصویری را ندارند.

او با تلاشی نسبتا کم و  با یک وب سایت ساده شروع کرد و سه سال بعد Blaise و شریک تجاریش Nick Burch از طریق وب سایت و کانال یوتیوب صدها هزار دانش آموخته در سرتاسر جهان را جذب کردند که ویدیوهای آموزشی انیمیشن و تصویرسازی را بصورت کورس‌هایی تنها با ۳۷ دلار یا کمتر ارائه می‌دهد.۱۰۲۶۲۷۲-deskaladdin-1200

 

من اخیرا فرصتی پیدا کردم تا گفتگویی با  Blaise درباره حرفه‌اش واز زمان‌های سخت گذشته تا اکنون داشته باشم و اینکه چگونه تصمیم گرفت محدودیت آموزش انیمیشن را بشکند و آن را برای هر کسی که می‌خواهد یاد بگیرد قابل دسترس‌تر کند.

Dan Sarto: شما مدت زیادی در دیزنی بودید چه چیزی باعث شد تا آن استودیو راحت را ترک کنید؟

Aaron Blaise: من به مدت بیست و یک سال در دیزنی بودم. پانزده سال آن را در استودیوی اورلاندو سپری کردم. همه چیز عالی بود. سپس آنها تصمیم گرفتند تا استودیو را ببندند و به لس آنجلس منتقل کنند (استودیو در سال ۲۰۰۴ بسته شد). این اقدام ضربه بزرگی بود. ما مثل یک خانواده بودیم با هم شروع کردیم و پانزده سال با هم بودیم. بعد ناگهان همگی اخراج شدند بجز ده نفر از ما که به لس آنجلس منتقل شدیم. بنابراین بازمانده بودن درحالیکه دوستانتان و خانواده‌هایشان بیرون انداخته شوند بسیار سخت و دردناک بود.

بعد از آن من به کالیفرنیا رفتم- بعد از فیلم Brother Bear–  شروع به ساخت فیلمی بنام شاه پریان کردیم. این فیلمی از Philip K. Dick داستان کوتاه علمی-تخیلی همراه با فانتزی بود. John Lasseter آن را دوست داشت. همه چیز خوب پیش می‌رفت تا اینکه مشخص شد همسرم سرطان سینه دارد. ما خیلی تلاش کردیم اما او بعد از دوسال فوت کرد.

Dan Sarto: متاسفم.

Aaron Blaise: مسلما مرگ او تاثیر خیلی بدی روی من گذاشت. ضربه سختی بود. من دوسال برای حفظ همسرم و خانواده‌ام جنگیدم. استودیو اولویت دومم بود. اما به کار کردن ادامه دادم. زمانیکه او فوت کرد فهمیدم که خودم را به دو روش میشناسم: همسرم و خانواده‌ام و حرفه‌ام. و با مرگ او آن قسمت از زندگی‌ام پوچ و تهی شد. من باید با فرزندانم که یکی ۱۴ ساله و دیگری ۱۶ ساله بودند بیشتر ارتباط داشتم. آنها تازه مادرشان را از دست داده بودند و زمان‌های سختی داشتیم.

۱۰۲۶۲۷۲-beaststudies2-1200

بنابراین تصمیم گرفتم باوجود اینکه دیزنی را دوست داشتم استودیو را ترک کنم و به فلوریدا که محل زندگی‌ام است،برگردم. جان و اد گفتند که می‌توانم از فیلم کنار بکشم و در دیزنی بمانم اما من گفتم که باید کاری قوی انجام دهم و آنجا را ترک کردم.

 

بعد از اینکه یادداشتی در دیزنی گذاشتم و اتاق کارم را جمع کردم، ایمیلی دریافت کردم که میگفت استودیویی در فلوریدا وجود دارد که بدنبال یک کارگردان می‌گردد. با خود فکر کردم که این باید یک شروع جالب برایم باشد. به مصاحبه رفتم و شغل را گرفتم. به فلوریدا برگشتم و به شرکت Digital Domain ملحق شدم به امید اینکه خود و خانواده‌ام را سروسامانی دهم.۱۰۲۶۲۷۲-beaststudies-1200

Chuck Williams تهیه کننده‌ام در دیزنی، دستیار کارگردان من شد. او نیز زمانی دیزنی را ترک کرد که کار فیلم تمام شده بود. ما مدیران خلاقی در استودیوی جدید Digital Domain شدیم. ما یک سال برای ایده ۴ فیلم وقت صرف کردیم تا اینکه یکی را انتخاب کردیم : افسانه تمبو. شروع به ساخت آن کردیم و همه چی عالی پیش می‌رفت. ما سعی داشتیم استودیویی مانند همانی که در فلوریدا داشتیم با همان جو خانوادگی و صمیمی بسازیم.

در یکی از روزهای دومین سال ساخت فیلم تمبو باخبر شدیم که استودیو ورشکست شده است و ساختمان آن به کلیسا وارگذار خواهد شد.

Dan Sarto: آن ورشکستی را خوب بخاطر دارم بسیار ناگوار بود. مطمئنم این ضربه بزرگ دیگری بود.

Aaron Blaise: قطعا همین طور بود. همه چیز داشت از دست میرفت، خانه بزرگی خریده بودم که مجبور بودم آن را بفروشم. با خودم فکر کردم که چه کار باید بکنم؟ حتی به برگشتن به لس آنجلس هم فکر کردم و دوباره با دیزنی مصاحبه کردم و آنها نیز مایل بودند که من بازگردم اما قبول نکردم. باورش برای خودم هم سخت بود. اما به این نتیجه رسیدم که میخواهم کاری متفاوت انجام دهم. نمیخواستم که زندگی‌ام در دستان مدیر دیگری باشد.

۱۰۲۶۲۷۲-brother-bear-bear-attack-concept-art-1200

آن صبح را بخاطر دارم. در بالکن حیاط خانه‌ام نشسته بودم و قهوه‌ام را می‌نوشیدم و فکر می‌کردم چه کاری می‌توانم انجام دهم؟ و فهمیدم که جوانان حرفه‌ای زیادی وجود دارد که می‌خواهند به صنعت انیمیشن وارد شوند. من ۲۷ سال تجربه کاری کسب کرده‌ام که می‌توانم آن را در اختیار دیگران بگذارم و کسب درآمد هم بکنم.

Nick Burch (شریک تجاری Blaise) که قبلا با او آشنا شده بودم گفت که می‌توانیم یک وب سایت راه‌اندازی کنیم و من تجربیاتم را بعنوان هنرمند و انیماتور  به اشتراک بگذارم. این کار از سه سال پیش شروع شد و تا اکنون ادامه دارد.

۱۰۲۶۲۷۲-brother-bear-concept-art-charcoal-1200 ۱۰۲۶۲۷۲-brother-bear-transformation-concept-art-charcoal-1200

این مطلب یک دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو