skip to Main Content

انیمیشن تجربی – انتزاعی در فستیوال اتاوا

 در سپتامبر گذشته و در جشنواره انیمیشن اتاوا، در میان گروه‌های شرکت کننده، گروه جدیدی با نام “انیمیشن‌های تجربی – انتزاعی” کنجکاوی بسیاری از شرکت کنندگان این جشنواره را برانگیخت. انیمیشن آبستره چیست؟‌ چه ارتباطی با هنر آبستره دارد؟‌ و هنر آبستره چیست؟

هنر مجرد یا هنر انتزاعی (آبستره) به هنری اطلاق می‌شود که هیچ صورت یا شکل طبیعی در جهان در آن قابل شناسایی نیست و فقط از رنگ و فرم‌های تمثیلی و غیر طبیعی برای بیان مفاهیم خود بهره می‌گیرد. در ابتدای قرن بیستم این واژه بیشتر برای مکاتب هنری چون کوبیسم و فوتوریسم بکار می‌رفت چراکه در اینگونه مکاتب طبیعت در صورت‌های ساده یا مبالغه شده – تنها تصوری از موضوع طبیعی اصلی – بیان می‌شد. در نقاشی‌های این گونه سبک‌ها هدف عموماً ضبط و روایت حقیقت اشیاء بود نه لزوما شکل ظاهری آنها. به گفتهٔ مورخان هنر مدرن، کاندینسکی نخستین نقاشی است که حدود سال ۱۹۱۰ نخستین نقاشی کاملاً غیر-بازنما را عرضه کرده است، و از آن پس، هنر انتزاعی مدرن در بسیاری از جنبش‌ها و مکاتب هنری مختلف پرورانده شده است. [منبع]

بسیاری از شرکت کنندگان جشنواره امسال انیمیشن اتاوا به نقد از این گروه جدید انیمیشنی پرداختند. مهمترین ایراد، میزان درک داوران جشنواره اتاوا از هنر انتزاعی بوده.

Black Tape - Ottawa International Animation Festival 2014
Black Tape – Ottawa International Animation Festival 2014

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو