skip to Main Content

بهره گیری از ظرفیت انیمیشن برای آموزش شهروندی

میر توحید رضوی – پادکست انیمیشن از پویانما – ترجمه و بررسی کتاب توهم زندگی از فرانک توماس و اولی جانستون - دیزنی

Mirtohid

مجموعه انیمیشن «تهرانی‌ها» به کارگردانی میرتوحید رضوی، انیماتور جوان کشورمان آماده پخش شده است.

رضوی که پیش از این سابقه همکاری با پروژه انیمیشن سینمایی تهران ۱۵۰۰ را داشته، این کار را با مشارکت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ساخته است. این مجموعه قرار است مسائل اجتماعی و فرهنگی را در قالب انیمیشن نشان دهد. «جوان» گفت‌وگوی کوتاهی با میرتوحید رضوی انجام داده که در آن رضوی توضیحات بیشتری در خصوص پروژه‌اش می‌دهد.درباره شکل‌گیری انیمیشن «تهرانی‌ها» بگویید، این کار از سوی شما پیشنهاد شد یا سفارش شهرداری بود؟ایده کار از سوی ما به شهرداری ارائه شد اما پروسه تصویب آن بسیار طولانی شد و ما مجبور شدیم داستان آن را عوض کنیم. در طرح اولیه داستان پسری بود که به یک سیاره ناشناخته می‌رفت اما مدیران شهرداری پیشنهاد دادند تا برای ملموس شدن داستان، طرح انیمشین را در یک فضای عادی نشان دهیم به همین دلیل تصمیم گرفتیم داستان تهرانی‌ها بر اساس اتفاقاتی باشد که به صورت روزمره برای یک خانواده اتفاق می‌افتد و درگیری‌هایی که آنها با مسائل شهری دارند را به نمایش بگذاریم. همین مسئله باعث شد حدود هفت،‌ هشت ماه کار ما به تعویق افتاد تا داستان جدید مورد تأیید قرار گرفت و اتود شخصیت را زدیم. کار هم حدود یک‌سال پیش آغاز و خوشبختانه هم‌اکنون آماده شده است.

این کار برای معرفی و تبلیغ خدمات شهرداری است؟

خیر! ما اصلاً نمی‌خواستیم به صورت شعاری کار کنیم، در ابتدا نیز بسیاری از اساتیدی که سوابق طولانی کار انیمیشن و همکاری با صدا و سیما را داشتند، معتقد بودند به دلیل اینکه سایرین اینگونه کار می‌کنند، پس کار ما مورد قبول قرار نمی‌گیرد،‌ اما خوشبختانه توانستیم موافقت شهرداری را به دست بیاوریم. در انیمیشن تهرانی‌ها سعی شده مسائل شهری به صورت زیرپوستی و طنز همراه با یک موسیقی زیبا و رفتار کاراکترها، نشان داده شود. نظر خود مسئولان سازمان فرهنگی شهرداری هم همین بود که می‌خواهند شهرداری در ذهن مردم نه به عنوان مرکزی خدماتی که مثلاً وظیفه تمیز نگه داشتن شهر و انتقال زباله‌ها را بر عهده دارد، بلکه به عنوان نهادی فرهنگی و خانواده‌محور که با مردم سر و کار دارد، معرفی شود،‌ اما در این کار مسائل آموزشی مانند رعایت استاندارد‌های ساختمانی، پرداخت عوارض و ارتباط با همسایگان نیز وجود دارد حتی یک قسمت کار در خصوص کتاب و کتابخوانی است.

همکاری شهرام شکیبا با پروژه به چه شکلی بود؟

از آقای شکیبا بسیار ممنونم که به رغم مشغله زیادی که داشتند برای ما وقت گذاشتند و زحمت طنزپردازی کار را کشیدند. یادم هست که یکبار ساعت یک نیمه شب به دفتر ما آمدند و تا ۳ بامداد در خصوص کار صحبت کردیم. ایشان شخصاً دو قسمت از انیمیشن را نوشتند و در باقی قسمت‌ها به عنوان ناظر طنزپرداز حضور داشتند.

یعنی سرپرست نویسندگان بودند؟

 

خیر! ایشان روی بار طنز داستان نظارت می‌کردند، در بسیاری از تولیدات تلویزیونی برای اینکه بار طنز داستان زیباتر جلوه داده شود از نظریات کارشناسان استفاده می‌کنند. نویسنده انیمیشن تهرانی‌ها آقای محسن میرزاخانی بودند. میرزاخانی و تیم همراهشان پیش از این نیز در کار‌های انیمشین با «صب

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 2 دیدگاه دارد.

  1. خیلی خوبه امیدوارم انیمیشن های جذابی شده باشن.این تغییراتی که تو داستان ایجاد میشه و دوباره کاری 8 ماهه سخت میکنه کارو برای سازنده ها.

Comments are closed.

Back To Top
جستجو