skip to Main Content

بهرام عظیمی درباره انیمیشن تهران 1500 می‌گوید

Bahramazimi-mohammad-abolhasani-puyanama

بهرام عظیمی در گفتگو با «نسیم»، درباره انیمیشن “تهران 1500” می‌گوید:
– سینماهای “تهران 1500” تنها نصف سینماهای “رسوایی” است
در خصوص فروش فیلم‌ها در نوروز اینکه می گویند “رسوایی” اول و بعد “تهران 1500” و “حوض نقاشی” هستند؛ اول باید این نکته را بگویند که هرکدام از این فیلم ها چند سینما دارد؛ اگر به تعداد مساوی سینما باشد آن وقت می توان در مورد فروش فیلم ها عادلانه قضاوت کرد.
مطمئنا فیلمی که 40 سینما در تهران دارد فروشش با فیلمی که 10 سینما دارد فرق می کند و این رقابت درست نیست. ما در کل حدود 35 سینما داریم و این یک دوم سینماهای رسوایی است.

– ضرغامی جوابی به نامه ام نداد
به آقای ضرغامی نامه ای داده ام مبنی بر اینکه من چندین سال است برای صداوسیما انیمیشن می سازم و کارهای مردم پسندی بوده است و حالا تقاضا دارم چند تیزر از فیلم سینمایی ام رایگان پخش شود اما اصلا محل نمی گذارند و جوابی نمی دهند.

-اگر به این انیمیشن مجوز اکران نمی دادند کاملا بی انصافی بود
سال 86 که این کار را شروع کردیم تصمیم مان این بود که فیلم مان اکران شود برای همین تمام فیلم های انیمیشن که در سال های گذشته ساخته شده بودند و اکران نشدند را دیدیم و شرایط را بررسی کردیم که ما در کشوری زندگی می کنیم که اگر فیلمی بخواهد اکران شود روال تولید فیلم سینمایی را باید طی کند.
فیلم نامه را به ارشاد دادیم و بعد از گرفتن مجوز، ساخت را شروع کردیم برای همین متوقع بودیم که حتما فیلم باید اکران شود، ساخت این انیمیشن 5 سال طول کشید و اگر ارشاد مجوز اکران نمی داد کاملا بی انصافی بود.
خیلی از فیلم های انیمیشن که تا به حال ساخته شده است در حد استاندارد سینما نبوده است و فقط به درد کار تلویزیونی می خوردند.

-سختی های کار را به جان خریدیم چون هدفمان اکران تهران 1500 بود
هماهنگ کردن 250 آدم با همدیگر خیلی کار مشکلی است، آن هم وقتی که دراین تیم با یک تعداد جوان روبرو باشید؛ اما همه ما این سختی را به تن خریدیم چون هدفمان تنها اکران تهران 1500 بود.
من از جهاتی خوشحالم که فیلم مان امسال اکران شد چون هم از نظر تبلیغات توانستیم بهتر کار کنیم هم اینکه آمادگی خود ما برای اکران عمومی با گذشت زمان خیلی زیادتر شد.
در مورد حاشیه ها حرف زیاد است؛ گاهی اوقات حاشیه به نفع بعضی فیلم ها می شود از نوروز 91 تا الان تغییرات زیادی روی فیلم مان دادیم.

-80 درصد پیشنهادهایی را که برای تغییر به بنده دادند قبول کردم
چند مشاوربرای فیلم داشتیم که از آنها می توانم به پیمان معادی، حبیب رضائی و محمد رحمانیان اشاره کنم حتی از کمک رضا رفیع هم استفاده کردیم و با پیمان قاسم خانی هم صحبت کردیم.
اگر به فیلم نامه “تهران 1500” ایراد می گیرند نمی خواهم دفاع کنم که فیلم نامه من شاهکار است اما داستان این فیلم سینمایی بسیار جذاب است شما نگاهی به فیلم های جشنواره فجر بکنید؛ گاهی فیلم‌هایی می آید که مردم در همان سالن سینما اعتراض می کنند.
ما 80 در صد پیشنهادهایی که برای بهترشدن فیلم دادند را قبول کردیم مثلا اینکه آخر فیلم با عید نوروز تمام می شود و این پیشنهاد محمد رحمانیان بود، با تمام این حرف ها بزرگ ترین علتی که ما در فیلم نامه با مشکل مواجه شدیم این بود که به شدت درگیر مسائل دیگر بودیم.

– تصویر استاندارد برای سینمای انیمیشن نداریم
تا الان ما تصویر استاندارد برای سینمای انیمیشن نداشتیم و تجربه ما برای اولین بار بود که اتفاق می افتاد بنابراین سعی کردم به تکنیک انیمیشن توجه کنم که کاراکترها فیکس نباشد فقط لب نزنند و همین اتفاق باعث شده هیچ جا حرفی از تکنیک کار نباشد؛ چون به خوبی انجام شده است.
من می دانستم اگر قرار باشد کار من به سمت رئال برود حرکت چشم کارکترها بسیار مهم است برای همین فقط دو نفر را مسئول این کار کردم که در چشم ها نور بازی کنند.

– مشکل “تهران 1500” پرداخت به فیلم نامه است
ای کاش ما تجربه داشتیم و درگیر این مسائل نمی شدیم تا به راحتی می توانستیم به پرداخت فیلم نامه بپردازیم.مشکل این کار، فیلم نامه نیست، بلکه پرداخت به فیلم نامه است که این مسئله هم به خود من برمی گردد.
یک اتفاق خوب دیگر که افتاده است این است که تماشاگر فیلم ما را به عنوان یک فیلم سینمایی پذیرفته است؛ فیلم نقد می شود، برایش نشست برگزار می کنند.

– تم آینده موضوعی است که هیچ در سینمای ما به آن نپرداخته است
به نظر من الان زمان خوبی برای قضاوت در مورد “تهران 1500” نیست؛ باید چند سال بگذرد تا بتوانیم در مورد این انیمیشن صحبت کنیم و نقدهای بهتری داشته باشیم ما در مورد آینده فیلم ساخته ایم؛ موضوعی که تا به حال هیچکس در سینمای ایران انجام نداده است.
همه فیلم را می بینند و هر کس با توجه به تصوری که از آینده دارد در مورد فیلم قضاوت می کند، مثلا یک سری می گفتند چرا پیکان در این فیلم هست یعنی می خواستید بگوئید ما در آینده فقیر هستیم.

Bahramazimi-mohammad-abolhasani-puyanama2

– هیچ فیلمی در تاریخ سینمای ایران انقدر حاشیه نداشته است
زمانی که داشتیم فیلم را می ساختیم انقدر حاشیه در مورد فیلم زیاد بود که به نظرم هیچ فیلمی در تاریخ سینمای ایران انقدر حاشیه نداشته است. از ارگان ها و نهادهای مختلف می آمدند تا ببینند که ما در حال ساخت چه چیزی هستیم.
چون تم اصلی فیلم آینده بود؛ برای همین ایرادات زیادی به ما می گرفتند و این باعث شد که سختی کار ما چند برابر شود.

– مقایسه “تهران 1500” با انیمیشن های تراز اول دنیا اشتباه است
در مقام مقایسه، این انیمیشن باید با انیمیشن های خاورمیانه مقایسه شود، توقع از این کار یک دفعه بالا رفت و بعضی از دوستان نقدهایی می کنند و این کار را با انیمیشن های تراز اول دنیا مقایسه می کنند.
تکنیک در کار انیمیشن بسیار مهم است و بسیاری از انیمیشن هایی که در کشور ما ساخته می شود، به خاطر همین نداشتن تکنیک پخش نمی شود.
برای برگزاری یک ورک شاپ و همچنین پخش فیلم به ایتالیا رفتیم؛ کسانی که آنجا بودند همه از تکنیک کار شگفت زده شدند.

– ما با این فیلم به تکنولوژی ساخت انیمیشن استاندارد دست پیدا کردیم
ما به تکنولوژی ساخت انیمیشن استاندارد دست پیدا کردیم و این موضوع می تواند برای انتقال فرهنگ ما بسیار موثر باشد با اینکه موضوع این فیلم فقط برای کشور خودمان است اما آنها از تکنیک کار ما بسیار لذت بردند.

– برخی بدون دستمزد، حتی برای استفاده از چهره شان، حضور در کار را قبول نکردند
می خواستیم که دو ربات هایمان برگرفته از چهره بازیگران مطرح سینما باشد درخواستمان را هم مطرح کردیم که به صورت افتخاری از چهره شان استفاده کنیم؛ ولی به جایی رسید که فهمیدند که 8 بازیگر اصلی ما پول گرفته اند و دیگر قبول نکردند که افتخاری کار کنند.
به غیر از 8 بازیگر اصلی بقیه چهره ها از روی آدم های دور و برمان مثل بچه خودم یا آقای ابوالحسنی، تهیه‌کننده کار اتود زده شد و چهره خلق شده نداریم.
در خصوص اسپانسربا سایپا و ایران خودرو صحبت کردیم که بیاید همه محصولات خودرویی شما در این کار باشد اما چون تا به حال نمونه مشابه نداشت و انیمیشنی ساخته نشده بود قبول نکردند. اما در مورد پیکان قضیه فرق می کرد من از اول تصمیم داشتم که در فیلم باشد چون یک شخصیتی برای خودش داشت.
از نظر مالی ما در این کار بدبخت شدیم اگر واقعا برای پولسازی کار انجام می‌دادیم پنجاه برابر این فیلم درآمد داشتیم.

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 5 دیدگاه دارد.

  1. ای کاش چنین بودجه ای رو به بزرگانی مثل برادران نجفی یا استوودیو توکا یا علی چناری می دادند

    اگر انیمیشن کار های قوی توی ایران نداشتیم که با این بودجه شاهکار بسازن دلمون نمی سوخت
    من واقعا درک نمی کنم آقای عظیمی چی میگن
    از کدوم تکنیک حرف می زنن ؟ ایتالیایی ها مبهوت تکنیک این کار شدن ؟
    یاد توهم های رسانه ملیه خودمون افتادم
    و این که هنوز یک چهارم هززینه هاش فروش نکرده این یک خطره برای فردای انیمیشن ما
    افتخارش کجاست

  2. با توجه به اینکه این کتار اولین کار سه بعدی تجاری بلند ماست کار بدی نیست ، من خودم چند سالی هستش که انیمیشن کار می کنم ، انیمیشن کار کردن خیلی سخته چجه برسه به اینکه این کار توی ایران باشه که کار گروهی تقریبا ممکن نیست ، همینکه ایشون تونستن یه عده ایرانی رو دور هم جمع کنن واقعا کار بزرگی انجام دادن .
    ولی این دلیل نمی شه که ایشون اینقدر از کار خودشون راضی باشن ، این اینیمیشن واقعا از لحاظ فیلم نامه هیچی نداشت ، و واقعا مزخرف بود ، و اون هم به خاطر انجام ندادن کار مشابه قبل از اون و غرق مشکلات فنی اون شدن بود .
    من در جریان هستم که از مدلسازی گرفته تا رندر مشکلات پیش بینی نشده ای پیش می اومد .
    به هر حال در کل کار بدی نبود و به عنوان اولین کار می شد اون رو قابل قبول دونست .

  3. خیلی ضعیف بود….چه از نظر فنی و چه از نظر اجرایی…اگه یه انیمیشن 2D میساختیم به عنوان اولین انیمیشن سینماییمون خیلی بهتر از آب در میومد….2D کارای خیلی قوی داریم تو کشور…..این همه بودجه چی شد آقای عظیمی؟؟؟!!!!

  4. به بهرام عظیمی و همه همکارانش صمیمانه تبریک میگویم . این یک اتفاق بزرگ در تاریخ انیمیشن ایران است. تهران 1500 خواسته یا ناخواسته راه را برای دیگر سازندگان فیلم های بلند انیمیشن ایرانی باز کرد. استفاده از یک داستان عامه پسند و چهره های شناخته شده بسیار هوشمندانه و درست بود.اینکه بشود در سانسهای پر بیننده مخاطب بزرگسال را به دیدن یک انیمیشن بلند ایرانی آورد بزرگترین ره آورد این اثر سینمایی است .

  5. به نظر من که واقعا از لحاظ تکنیکی هیچی نداشت که بشه در موردش صحبت کرد خیلییییی ضعیف بود . من با کار مشکل ندارم و خوشحال میشم فروش کنه اما واقعا مثل این که آقای عظیمی خیلی خودشو قبول داره … فقط ما میتوانیم در ایران تولید کنیم فقط ما فقط من من من … این جملاتی که تو تمام مصاحبه هاش هست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو