skip to Main Content

مروری بر نرم افزار 3DsMax2011

در این قسمت، امکانات جدید آخرین نسخه از نرم افزار محبوب 3DsMax 2011 را معرفی می کنیم ، در این نسخه، کمپانی Autodesk امکانات جدید کاربری و همچنین اصلاحات ابزارها را ارائه کرده است. خب ، شروع می کنیم .

 

امکان سفارشی سازی Modeling Ribbon : در نسخه ی جدید، می توانید Tab های سفارشی خود را در نوار ابزار مدلسازی ایجاد کنید، این امکان ، قابلیت اضافه کردن ابزار های دلخواهتان را در این تب جدید به شما می دهد و می توانید با استفاده از این امکان، سرعت خود را در ساخت و ایجاد مدل بالا ببرید. چنانکه می دانید، Graphite Modeling Tools از نسخه 2010 اضافه شده و شامل ابزارهای مدلینگ به صورت گرافیکی است.
نمایش جدیدی از کنترل کننده های Editable Poly : یکی از امکانات اصلاح شده ی جدید ، نوع نمایش در تنظیمات ویرایشی Poly است، پس از تبدیل یک Object به Editable Poly ، یک Face را نتخاب و روی مربع مقابل Extrude با عنوان Option کلیک کنید، خواهید دید که نحوه ی نمایش تنظیمات با عنوان Caddie درست بالای Polygon ظاهر می شود، اگر نشانگر موس را روی آیکون ابزار ها ببرید، خواهید دید که در Tooltip بالای Caddie وظیفه ی هر گزینه، نمایش داده می شود.

تکثیر Object ها با PainTool : یکی از امکانات خوبی که در این نسخه اضافه شده، توانایی ایجاد تکثیر Object ها است. می توانید به سادگی درختان یا هر آنچه که نیاز دارید را تکثر کنید!. ابتدا باید این ابزار را فعال کنید. اگر Graphite Modeling Tools فعال نیست، آن را فعال کنید، چهارمین Tab با عنوان Object Paint را خواهید دید. ابتدا روی Pick Object کلیک کنید سپس Object ی را که مایلید تکثیر شود را از صحنه بردارید، خب، حالا باید مشخص کنید که این تکثیر کجا اتفاق بیفتد ؟ برای این کار در همین قسمت، روی Paint On کلیک کنید ، 3 انتخاب در دسترس شماست که بر اساس نیاز، روی Grid, Selected Object یا Scene . سپس روی ابزار Paint کلیک کنید تا بتوانید Object را تکثیر کنید، این بخش روی Object های انیمیت شده نیز کاربرد دارد.

ویرایشگر مواد Slate : ویرایشگر جدید مواد در نرم افزار، در نهایت Node Base شد !  . از این پس، می توانید تمامی ارتباطات بین مواد و اجزای تشکیل دهنده ی آن را به صورت گرافیکی مشاهده کنید. اکنون Max دو ویراستار مواد در اختیارتان گذاشته است، یکی Compact و دیگری Slate . با فشردن کلید M از صفحه کلید، می توانید ویرایشگر مواد را ببینید، که به صورت پیش فرض Compact Material Editor ظاهر می شود، می توانید نوع Slate را با کلیک روی modes در گوشه ی بالا ، سمت راست ویرایشگر و انتخاب Slate ، نسخه ی جدید ویرایشگر مواد را ببینید. اینک می توانید تمامی مواد را به صورت لیست شده در سمت چپ و ویرایشگر پارامتر ها را درسمت راست ببینید.

اضافه شدن CAT : یکی از سودمنترین پلاگین هایی است که برای Max ایجاد شده، قبلا این پلاگین به صورت جدا روی نرم افزار نصب می شد، ولی از این نسخه به بعد این ابزار انیمیت کاراکتر، روی نرم افزار است. بوسیله ی Cat می توانید سیستم استخوان بندی هر گونه کاراکتر را تعریف کرده و آنها را انیمیت کنید. با ورود Cat به Max ، اکنون 3 راه برای ایجاد استخوان و انیمیت کاراکتر ها در دسترس است : Bone System, Biped, Cat ، بر اساس نیاز پروژه تان، می توانید از آنها استفاده کنید

توانایی ذخیره به ورژن های قبلی : آخیشششش ! بالاخره کمپانی Autodesk این امکان رو اضافه کرد.کاربران قبلا برای بردن Object به ورژن های قبلی Max به هیچ عنوان نمی توانستند این کار را با Save انجام دهند، باید بوسیله Export به یکی از فرمت های 3Ds,FBX,OBJ و Import در نسخه ی جدید، این کار انجام می شد. ولی اکنون بوسیله Save As و انتخاب ورژن نرم افزار از لیست، می توانید فایل های خود را به نسخه های قبل تر ببرید. البته فقط میان نسخه های 2010 , 2011 . !

Minimizeکردن Command Panel : اکنون می توانید پنل فرمان را مخفی کنید ! با کلیک روی منوی Command Panel و انتخاب Minimize ، می توانید آن را Hide یا Unhide کنید. پس از انتخاب Hide ، پنل Command مخفی شده و در سمت راست فقط Command Panel ظاهر می شود، اکنون فضای بیشتری برای کار دارید، با بردن نشانگر موس روی آن، Command Panel ظاهر می شود.

استفاده از QuickSilver Hardware Renderer : موتور رندر جدیدی است که بر اساس سخت افزار سیستم و قدرت کارت گرافیکی سیستمتان عمل می کند و 10 برابر سریعتر است ! در ضمن از تمامی متریال های MentalRay هم پشتیبانی می کند، این سیستم فقط سریع نیست، بسیاری امکانات کنترل رندر هم در اختیارتان می گذارد .

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو