skip to Main Content

انیمیشن جلوه های ویژه و انیمیشن تکنیکی Effects Animation & Technical Animation

انیماتورهای جلوه های ویژه معمولا پدیده های طبیعی مانند: باران، باد ، آتش، سقوط بهمن، گرد و غبار ، مایعات، و… را ایجاد و انیمیت می کنند، که این خود نیازمند تسلط به مباحث ذره ای یا Particle System و در مواقعی Script نویسی است. تیم انیمیشن تکنیکی معمولا  روی شبیه سازی حرکات لباس Cloth، موها Hair و جمعیتها Crowd کار می کنند. این هنرمندان را معمولا Effects TD می گویند و در کمپانی های خارج از ایران، با نرم افزار های Hudini و Maya  یا با نرم افزار هایی که مختص خود کمپانی است کار می کنند.  جدال سر نرم افزار، چیز خوبی نیست !! البته به عقیده من :)

در ابتدای مرحله ی داستان نویسی و طراحی استوری بورد، یک یا دونفر از هنرمندان جلوه های ویژه در کنار کارگردان، در خصوص نحوه ی اجرای این شات ها به بحث و گفتگو می نشینند و سپس در تولید، گروهی متشکل از هنرمندان انیمیشن جلوه های ویژه، به سرپرستی Effects Lead روی شات ها کار می کنند. ( این پروسه در تولیدات ایران ما، نیست. در کل باید این موارد مطرح بشود، چون حقیقتا سفارش دهنده هیچ اطلاعی از روند ندارد، تولید کننده هم همینطور، صرفا به پول خوب درآوردن از انیمیشن اکتفا کرده اند و صدماتی واقعا مهیب، به بدنه ی تولید وارد می کنند… البته به عزیزانی که اینگونه نیستند، ارادت کامل داریم ، همه روزه می بینیم پروژه های ملی که تصویب میشه … ولی دلهره و نگرانی های ما، معلوم…

مرحله ی انیمیشن جلوه های ویژه، شروع نخواهد شد مگر اینکه انیمیت کاراکتر ها تمام شود. مسئولین این بخش، ارتباط تنگاتنگی با نورپردازان خواهند داشت، چراکه تاثیرات نوری نیز باید روی این جلوه ها ایجاد شده و در این بین، متخصصین نورپردازی نیز بتوانند در این باره به بحث و گفتگو بنشینند. به عنوان مثال : انیماتور های جلوه های ویژه، قطرات باران را به خوبی شبیه سازی کرده اند، در ادامه، هنرمندان نورپرداز، با ایجاد انعکاس ها و Rim Light ها، این قطرات را نمایان می سازند.

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب یک دیدگاه دارد.

  1. سلام. مطلب خوبی بود. فقط اینکه مواردی مثل آب خیلی وقت ها قبل از انیمیت کاراکتر ها شروع میشه و کاراکترها بر اساس اون ها حرکت می کنن. البته با وفاداری به اسوری بورد این کار انجام میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو