پویانما، مباحث تخصصی انیمیشن سه‌‌بعدی

مراسم اختتامیه دهمین جشنواره پویانمایی تهران

اختتامیه دهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران شب گذشته در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

بر این اساس فیلم انیمیشن «پیشخدمت»به کارگردانی فرنوش عابدی تندیس طلایی فیلم اول را به خاطر نگاه جسورانه در خلق فضای ذهنی هنرمندانه دریافت کرد و تندیس نقره‌ای بهترین فیلم دوم به مهدی خرمیان برای «سوزن‌بان» به‌خاطر توانایی در القای معنایی شاعرانه و تندیس برنزی فیلم سوم به معین صمدی برای «جمشید؛ مرثیه‌ای بر یک اسطوره» به‌خاطر خلاقیت در استفاده از عناصر بصری برای روایت یک داستان اسطوره‌ای تعلق گرفت.
هیات داوران همچنین تندیس طلایی بهترین اثر بلند را به علی نوری‌اسکویی برای «رهایی از بهشت» به‌خاطر زاویه نگاه متفاوت و تلاش برای قهرمان‌سازی از طریق پرداختن به اسطوره‌های معاصر تاریخ ایران، تندیس طلایی بهترین اثر تلویزیونی را به بابک نکویی و بهنود نکویی برای فیلم «خروس‌خون» به‌خاطر فهم درست از تولید یک اثر تلویزیونی، تندیس طلایی بهترین اثر تبلیغی را به بهمن دادفر برای «ایران یک شهر دارد» به‌خاطر استفاده از یک تکنیک جسورانه در خلق یک اثر و تندیس طلایی بهترین فیلم‌نامه را به هاجر مهرانی و مریم چالش برای «داش‌آکل» به‌خاطر بازآفرینی مناسب از یک اثر ماندگار ادبی و نگارش خلاق اهدا کرد.
در همین حال تندیس طلایی بهترین پویانما (انیماتور) نیز به حسین ملایمی، امیر سعید الوندی و آزاد معروفی برای فیلم «بدو رستم بدو» به‌خاطر متحرک‌سازی دلنشین و خلق موقعیت‌های طنز، تندیس طلایی بهترین فضاسازی به فراز شانیار و معین صمدی برای «جمشید؛ مرثیه‌ای بر یک اسطوره» به‌خاطر خلاقیت در ترکیب‌بندی و سبک بصری چشم‌نواز، تندیس طلایی بهترین موسیقی به آرمین رهبر برای «او بعلاوه آب» به‌خاطر کاربرد درست موسیقی میکی ماوسینگ (Mickey Mousing) در خدمت روایت فیلم و تندیس طلایی بهترین صداگذاری به آرش قاسمی برای «رهایی از بهشت» به‌خاطر صداگذاری دقیق و متناسب با کیفیت یک اثر سینمایی اهدا شد.
همچنین دو تندیس نقره‌ای بهترین جلوه‌های بصری به مهدی خرمیان برای «سوزن‌بان» به‌خاطر استفاده هنرمندانه از ابزارهای نوین و روزآمد و بهترین فیلم تجربی به نگاره حلیمی و امین ملکیان برای «حوض نقاشی» به‌خاطر ایده خلاقانه و تکنیک متناسب با موضوع اختصاص یافت.
هیات داوران یک جایزه ویژه نیز به فیلم «داش آکل» و به خاطر به تصویر کشیدن جلوه‌های رنگ و ادب ایران به هاجر مهرانی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اهدا کرد.
گروه داوری مسابقه سینمای ایران هیچ اثری را به‌عنوان بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان شایسته دریافت تندیس جشنواره ندانست و با تاکید بر این‌‌‌که هنرمندان انیمیشن توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند در عین حال  فیلم «وقت خوابه» به کارگردانی مهناز یزدانی را شایسته دریافت یک دیپلم افتخار شناخت.
سه فیلم «STill Life» به کارگردانی محمد مهدی شیری نیز به‌خاطر نگاه تجربه‌گرا در حوزه‌ی هنرهای تجسمی و ارتباط آن با پویانمایی، «من، گربه و بچه» به کارگردانی فاطمه گودرزی به‌خاطر استفاده خیال‌انگیز از انیمیشن در یک اثر مستند و «درخت پرتقالی» به کارگردانی امیر هوشنگ معینی به‌خاطر فضاسازی مناسب و شاعرانه و شاعرانگی در نگاه موفق به دریافت دیپلم افتخار شدند.
گروه داوری مسابقه ایران در پایان جشنواره همچنین در بیانه‌ای به پیشرفت تکنیکی آثار شرکت‌کننده تاکید کردند.
در بخشی از متن این بیانیه آمده بود؛ اتفاق مبارکی که در فیلم‌های حاضر در دوره دهم جشنواره رخ داده است، مهار اسب سرکش تکنیک و گذر از دوران جذابیت‌های ابزارهای رنگارنگ دیجیتال است. پیشرفت چشمگیری که در اجرای ماهرانه آثار انیمیشن در ایران به ویژه در عرصه تکنیکی به وجود آمده است، نوید بخش روزهای خوش قصه گویی و خیال پردازی خلاق در تولید آثار پویانمایی خواهد بود، هر چند این مهم به دست نخواهد آمد مگر با توجه ویژه به قصه و جسارت در انتخاب موضوع و تجربه شیوه‌های نو در روایت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هیأت داوران بخش بین‌الملل متشکل از «ماریا کارمن سانتوس» از اسپانیا، «میکاییل آلدوشین» از روسیه، «پیر هبرت» از کانادا، «رایموند کرومه» از آلمان و دکتر ناصر گل محمدی از ایران تندیس طلایی بهترین پویانمایی این بخش را به «جیانگ داهی‌» کارگردان کره‌ای از فرانسه برای فیلم «تهی» به خاطر ارتباط ایده‌ال بین تکنیکی ساده و بیان داستانی لطیف و رویاگونه اهدا کرد.
در آیین پایانی این جشنواره که شامگاه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران برگزار شد همچنین تندیس نقره‌ای دومین پویانمایی به «گئورگس اشویتزگبل» برای «شاه ارل» از سوئیس به خاطر به تصویر کشیدن حرکات مبهم، پرهیجان و در عین حال تهدیدآمیز و تندیس برنزی سومین پویانمایی به «دمیتری ویسوتسکی» برای «پیک پیک پیک» از روسیه به خاطر ایده‌ای ملموس و ساده، سبک بصری زیبا و زمان بندی بسیار عالی تعلق گرفت.
در همین حال تندیس طلایی «بهترین پویانمایی با موضوع» به «وینی آن بوس» برای «شماره قهوه‌ای شما چنده؟» از هند به خاطر دربرداشتن مفاهیم انسانی و اجتماعی حول محور برابری همه انسان‌ها، همچنین به خاطر حس زیبای شوخ طبعی، تندیس طلایی بهترین پویانمایی دانشجویی به «دینا ولیک وسکایا» برای «درباره یک مادر» از روسیه به خاطرسبک بصری ساده، قوی و تاثیرگذار در بیان داستانی دلنشین و تندیس طلایی بهترین تولید تلویزیونی به بابک نکویی و بهنود نکویی برای «خروس‌خون» از ایران به خاطر وجه سرگرمی قوی، اکشن بالا و پتانسیل تبدیل شدن به یک مجموعه بلند تلویزیونی اختصاص یافت.
بر همین اساس تندیس طلایی بهترین پویانمایی تبلیغاتی به «کومار سورش اریات» برای «لوگوی شرکت گردشگری راجستان» از هند به خاطر استفاده خلاقانه از تصویرگری و پویانمایی در برقراری ارتباط مناسب با موضوع، تندیس نقره‌ای بهترین جلوه‌های ویژه به محمدجواد مطوری برای «ترن» از ایران به‌خاطر استفاده هوشمندانه از تکنیک دیجیتال برای ایجاد فضایی وهم‌انگیز در ذهن و تندیس نقره‌ای بهترین گرافیک‌ متحرک به «کارمل جوی گاچالیان» از آمریکا برای «چگونه در حیات وحش جان سالم به در ببریم» به خاطر به‌کارگیری از طنز با حداقل حرکات ممکن و بیشترین میزان ارتباط با مخاطب اهدا شد.
همچنین دیگر جوایز این بخش شامل جایزه ویژه هیات داوران به «مارک ریبا» و «آنا سولاناس» برای «اسب‌های مرده» از اسپانیا به خاطر استفاده نامتعارف از زبان برای به تصویر کشیدن شوخ طبعی در زمان جنگ، دیپلم افتخار به «سئورو اوه» برای «کلاس بعد از ظهر» از کره جنوبی به خاطر طراحی زیبا، گرافیک خلاقانه و داستانی اصیل، دیپلم افتخار به «گیولیا مارتینلی» و «مارتا گناری» برای «شنل قرمزی» از ایتالیا به‌خاطر روایتی روان، متفاوت و چند لایه از داستانی مشهور و دیپلم افتخار به «گاتان بورد» برای «افسانه کراب فار» از فرانسه به خاطر داستانی حیرت‌انگیز و هماهنگی بین تصاویر و پویانمایی تعلق گرفت.
بر اساس این گزارش داوران بخش بین‌الملل به سطح بالای انتخاب خود بر اساس ظرفیت‌های بین‌المللی تاکید کردند.
در بخشی از این بیانیه آمده است: «به یقین قضاوت ما ترکیبی از ارزیابی دقیق حرفه‌ای و سلیقه بسیار شخصی است. بنابراین مخالفت با تصمیم‌های اتخاذ شده کاملا منطقی است، اما مطمئناً سطح انتخاب، بسیار بالا و بر اساس ظرفیت‌های بین‌المللی بود. این مطلب در مورد فیلم‌های ایرانی که از دیدنشان خشنود شدیم نیز صادق است که خود حاکی از نقش حائز اهمیت جشنواره است. ما از جشنواره که چنین اقدام بزرگی را برای ترقی و گسترش پویانمایی به عنوان یک فرم هنری برای کودکان و نوجوانان انجام می‌دهد، تقدیر می‌کنیم.»

دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران روز ۱۹ اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کار خود پایان داد.

میر امید رضوی

۳ نظر

  • یه سوال داشتم، هیچ امیدی هست که بشه کارهای جشنواره رو دید؟ (ولو با پرداخت هزینه؟؟؟) ممنون میشم راهنمایی مون کنید…

    • سلام، ما موضوع رو با آقای کریمی صارمی مطرح کردیم، چونکه بحث کپی‌رایت هست و پیچیدگی‌های مختص به خودش رو داره، امکان تکثیر کارهای در قالب دی وی دی وجود نداره که دوستان بتونن تهیه کنن، به نوعی امکان مشاهده آثار برای علاقه‌مندان وجود نداره ضمن اینکه بحث اکران در سینماها هم مطرح هست که باید ببینیم که آیا عملی خواهد شد یا نه.

  • […] دهمین جشنواره دوسالانه پویانمایی هم تموم شد و خوشحال از این بابت که کارم دیده شد. کاری که بسیار شخصی، درونی و با نقاط ضعف و قوت به هر صورت به سر انجام رسیده بود.آدمک خندان جشنواره که رویش نوشته: تهران ۱۳۸۵ و بالای آن نوشته‌ی دوره‌ی یازدهم در سال ۱۳۹۷ را نصب کرده‌ام تا مقابل دیدگانمان باشد تا انرژی برای کارهای آتی داشته باشیم. ده سال از دوره‌ای که برای اولین بار پایمان را داخل جشنواره گذاشتیم می‌گذرد و آن دوران آرزوی من فرستادن یک کار خوب به جشنواره بود که در سال ۱۳۹۵ میسر شد. چقدر زیاد! و چقدر سخت و طاقت فرسا… و چه هیجانِ عجیبی. […]

آمار پویانما در یک نگاه

  • 56,002
  • 967
  • ۲۱ آذر, ۱۳۹۶

تلگرام پویانما

نوشته‌های تصادفی

پویانما را دنبال کنید