skip to Main Content

در نورپردازی انیمیشن به چه نکاتی باید توجه کرد

هنرمندان تازه‌کار در این مرحله (نورپردازی) بسیار هیجان‌انگیز و شگفت‌زده عمل می‌کنند و به سرعت نورها را در صحنه ایجاد می‌کنند و ذهنیت بسیار سطحی درباره Overal Look شات‌ها دارند. ” نورپردازی به این صورت اصلا درست نیست و کاملا غلط است. ” نورپردازی زمان می‌برد و به توجه کامل نیاز دارد. باید هنرمند نورپرداز در ذهنش بداند و آگاه باشد که شاتی که در حال نورپردازی است چه داستانی را روایت می‌کند. باید بسیار حساس هر نور را ایجاد کند و باز هم با حساسیت پارامترهای نورها را تک‌تک تنظیم کند.

[mks_highlight color=”#ffe8e8″]اولین قدم در نورپردازی، ایجاد نور کلیدی (Key Light) است.[/mks_highlight]

در حین ایجاد نور کلیدی باید به این موارد توجه کنید

۱ – تصمیم بگیرید که کدام نوع نور، می‌تواند بهترین شبیه‌ساز نورهای کلیدی برای شات مورد نظر شما باشد.

۲ – نور کلیدی را در یک مکان مشخص (درشات‌ها) بسازید.

۳ – مقدار شدت و رنگ نور کلیدی را مشخص کنید (لازم نیست خودتان را تحت فشار بگذارید تا تمامی پارامترها را دقیق تنظیم کنید، تمامی تنظیمات و پارامتر‌های نورها را بعدا می‌توانید فاینال کنید.)

۴ – سایه‌های ایجاد شده را چک کنید و مطمئن باشید به درستی توسط نور کلیدی ایجاد شده‌اند، شکل و مقدار نرمی سایه‌ها به درستی ایجاد شده‌اند.

۵ – دوبار چک کنید که آیا تنظیمات بالا را به درستی انجام داده‌اید و مطمئن باشید به شات لطمه‌ای نخورده باشد و تمامی آبجکت‌هایی که در شات حضور دارند به درستی شکل و حجم خودشان را حفظ کرده‌‍اند.

Monster University

۶ – بررسی کنید که در شات مورد نظر هایلایت زیاد و یا تکه‌های روشنی که توسط نور کلیدی ایجاد شده‌اند وجود نداشته باشد. نورکلیدی نباید موضوعات را بیش از حد روشن کند، چون وقتی شما نورهای دیگر را ایجاد می‌کنید (نورهای پرکننده، بانسینگ، ریم و غیره…) شدت این نورها نیز روی نور کلیدی اضافه می‌شوند و باعث ایجاد نواحی روشن در شات می‌شوند.

وقتی نورکلیدی را ایجاد کردید، نوبت به ایجاد نور بعدی می‌رسد. و این مرحله را تکرار کنید تا همه نورها را ایجاد کنید. بهتر است بعد از ایجاد نورکلیدی، نور پرکننده و یا (Fill Light) را بسازید. سپس نورهای بانسینگ (Bounce Light) را بسازید، سپس نور آسمان. در مرحله بعدی نورهای (Rims , Kicks) را ایجاد کنید تا به کمک این نورها بتوانید حجم و وزن را به آبجکت‌هایتان اعمال کنید. سوالاتی که بعد از ایجاد نورها باید از خودتان بپرسید؛ آیا نور، نواحی بسیار صافی را ایجاد کرده است؟ آیا نور مطابق با انتظارات هماهنگی دارد یا نه؟ آیا شدت نورهای ایجاد شده، نواحی بسیار روشن و یا بسیار تاریکی ایجاد کرده است؟ آیا رنگ نورها محیط اطراف مورد انتظار را روشنایی بخشیده است؟ بعضی از هنرمندان نورپرداز رنگ نورها را بسیار اغراق شده اعمال می‌کنند تا برخورد نورها را با هم ببینند، به عنوان مثال قرمز روشن و سبز. هنرمندان نورپرداز همچنین باید قادر به کنترل تاثیر تک‌تک نورها در صحنه مورد نظر باشند.

روش و متد دیگری که در ایجاد نورها بسیار کاربرد دارد، خاموش کردن تمامی نورها به‌جز نوری که در حال ساختنش هستید است. با این روش هنرمند دقیقا می‌بیند که نور دقیقا کجا ساخته می‌شود و چه تاثیری در صحنه دارد. به عنوان مثال؛ هنرمند نور اصلی را ایجاد کرده است و اینک نوبت به ایجاد نور پرکننده می‌رسد، در این مرحله که نور کلیدی روشن است باید این نور را خاموش کند و سپس با دقت و فوکوس بیشتری اقدام به ایجاد نور پر‌کننده بکند.

نکته: یادتان نرود بعد از ایجاد تمامی نورها باید نورهایی که خاموش کرده‌اید را روشن کنید.

بعد از اینکه به صورت تقریبی تمامی نورها را ساختید، مرحله بعدی باید به آنالیز نگاه کلی از شات مربوطه اقدام کنید. و همیشه خواستان باشد هنگامی که تغییراتی را روی پارامتر‌های نورها اعمال می‌کنید چه تاثیراتی را روی شات می‌گذارد.

Monster University

قراردادن نور به صورت تعاملی (Interactive Light Placement)

یک کامپیوتر کارآمد برای اینکه بتوانید موقعیت نورها را به صورت تعاملی (Interactive) در این مرحله بسازید، بسیار مهم است. اینکه به صورت Real-time ببینید نور چه تاثیری روی شات‌ها اعمال می‌کند. امروزه بسیاری از نرم‌افزارهای سه‌بعدی و موتورهای رندر، این امکان را به هنرمندان نورپرداز می‌دهند که به صورت Interactive  موقعیت نورها را مشخص کنند. با استفاده از این روش بسیار تاثیرگذار، هنرمندان می‌توانند وارد دید نور شده و دقیقا تعیین کنند که نور کدام ناحیه را روشنایی ببخشد.

ایزولیت کردن نورها (Isolatig Ligths)

بعد از اینکه تمامی نورها را ایجاد کردید، یکی از بهترین روش‌ها برای اینکه بتوانید تنظیمات نورها را به راحتی انجام بدهید، ایزولیت کردن تک‌تک نورهاست. با استفاده از این روش زمان رندر (منظور رندر اولیه برای مشاهده و تنظیمات) نیز کاهش می‌یابد و می‌توانید سریعتر بازخورد بگیرید.

هیچوقت با پس‌زمینه سیاه نورپردازی نکنید

هنگامی که تمامی این مراحل گفته شده بالا را انجام می‌دهید، یادتان باشد هیچوقت با بک سیاه اقدام به نورپردازی و تنظیمات حساس نور و موقعیت نورها را انجام ندهید. نورپردازی با بک سیاه خوانایی شخصیت و کل صحنه را می‌گیرد بخصوص در تنالیته تیره و نواحی که دارای لبه‌های روشن هستند. تنها راه‌حل برای رفع این مشکل این است که نورپردازی را روی یک پس‌زمینه از پیش رندر شده اعمال کنید. می‌توانید به صورت عکس داخل نرم‌افزار وارد کرده و روی یک Plane معمولی اعمال کنید. یادتان باشد این بک باید دقیقا رو به دوربین باشد و موقعیت آن را نیز حتما باید اصلاح کنید.

ذخیره فریم‌ها و مقایسه

بسیاری از نرم‌افزارهای سه‌بعدی و موتورهای رندر به شما این امکان را می‌دهند تا فریم‌هایی که رندر گرفته‌اید را ذخیره کنید و سپس با هم مقایسه کنید. یکی از مهمترین ابزار برای هنرمندان نورپرداز است تا بتوانند رندرهایشان را با هم مقایسه کنند.پروسه کاری در این روش نیز به این صورت است؛ بعد از نورپردازی، رندر از فریم، ذخیره فریم رندر شده، اعمال تغییرات، رندر دوباره از فریم، سپس مقایسه می‌کنید تا نتیجه تغییرات را ببینید، و این روند را تکرار کنید.

لینک کردن نور (Light linking)

درگرافیک کامپیوتری، هنرمندان نورپرداز این توانایی را دارند تا نورها را به آبجکت‌های مشخصی لینک کنند. همیشه این را به خاطر بسپارید که استفاده از این روش می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد! اگر نتوانید از این روش بسیار خوب استفاده کنید، بلاقاصله نتیجه نهایی در نگاه اول به صورت از هم گسیخته دیده خواهد شد. حس اینکه آبجکت‌ها به درستی با هم ارتباط برقرار نکرده‌اند و شخصیت و سایه‌ها از هم جدا دیده می‌شوند. بنابراین هنرمندان نورپرداز بسیار حساسانه با این روش برخورد می‌کنند و اگر نیاز به این روش نباشد به سراغش نمی‌روند.

این مطلب 4 دیدگاه دارد.

  1. یعنی برای تک تک مطالبتون دست مریزاد دارید… خسته نباشید… من فعلا دو بعدی کار میکنم. ( وارد سه بعدی هم در آینده خواهم شد… البته نمیخوام و نمیتونم تو همه زمینه ها متخصص بشم. اما خیلی مفیده که آشنایی کلی با جنبه های مختلف کار پیدا کنم. به امید خدا کل عید رو به مطالعه سایت شما و یادگیری همین جوانب میگذرونم. یه تعداد منبع آموزشی هم فراهم کردم که در کنار سایت شما انشالله اون حد از یادگیری رو که میخوام رو داشته باشه) سایتتون رو به دوستهام معرفی کردم. راستی یه تشکر جداگانه هم باید بخاطر خود سایت و محیط زیباش از شما داشته باشم… پاینده باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو