skip to Main Content

نکاتی در خصوص نورپردازی داخلی در انیمیشن

نورپردازی فضاهای داخلی برای هنرمندان نورپرداز، یکی از مهمترین و چالش‌برانگیزترین مباحث است. چه مقدار نور محیط بیرونی وارد فضای داخلی می‌شود و به محیط اطراف تاثیر می‌گذارد؟ اگر منابع نوری در محیط داخلی باشند چگونه دیده خواهند شد؟ نورها چه رنگی را باید از خودشان ساطع کنند؟ و… هنرمندان نورپرداز باید به این عتاصر ظریف دقت کنند تا تصویر نهایی رندر شده موفق و قابل قبول باشد.

رنگ‌ها و شدت نوری مختلف

نورپردازی فضاهای داخلی می‌تواند تنوع بسیار گسترده‌ای را از نظر شدت نور، منبع نور، نورهایی که از پنجره به داخل محیط تابیده شده، نورهای مهتابی، نورهای فلورسنت، نورهای شمع را دارا باشند. تک‌تک این نورها دارای شدت‌های مختلف و رنگ‌های متفاوتی نیز می‌باشند. لامپ‌های رشته‌ای معمولا دارای رنگ نارنجی/زرد هستند و می‌توان از این نورها برای ساخت تونالیته گرم در نورپردازی‌های داخلی استفاده کرد. نورهای مهتابی نیز دارای رنگ سرد هستند.

تونالیته رنگ نورها می‌تواند از گرم به سرد تغییر کند.

نورهای طبیعی که از محیط بیرونی وارد فضای داخلی می‌شوند دارای طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها با توجه به ساعت روز هستند. وقتی که تعادل میان نورهای خارجی و داخلی را بدست آوردید باید به این نکته همیشه توجه داشته باشید که چشم انسان دارای محدوده داینامیکی است (Dynamic Range) تا بتواند همزمان فضای داخلی و بیرونی را ببیند و درک کند. تصاویری که به وسیله دوربین عکاسی ثبت می‌شوند به این شیوه کار نمی‌کنند. عکاسان باید مقدار نوری که وارد دیافراگم دوربینشان می‌شود را کنترل و تعیین کنند، اما اگر با همین تنظیمات وارد فضای داخلی شوند، عکس‌های ثبت شده در فضای داخلی تاریک خواهند شد. بنابراین باید دوباره دوربینشان را تنظیم کنند. هنرمندان باید به محدودیت‌های عکاسی احترام بگذارند و برای خلق و ایجاد یک تصویر خوب تلاش کنند.

سطح نوردهی یکسان در فضای داخلی و خارجی، هنرمند باید انتخاب کند که کدام شرایط نوری را لازم دارد تا بتواند تعادل نوردهی مناسب را استفاده کند.

منابع نوری مصنوعی داخلی

وقتی درحال مطالعه نورهای داخلی هستید، حتما به شدت و رنگ نور توجه کنید و ببینید چقدر از فضای اتاق روشن می‌شود.

یکی از اصلی‌ترین منابع نوری برای روشن کردن محیط‌های داخلی در دوران مدرن امروزی “لامپ‌ها” هستند. آنها هر یک دارای خصوصیات خاص و تنظیمات متفاوتی مختص به خودشان را دارند. لامپ‌ها می‌توانند شکل منحصربه‌فرد و همچنین رنگ‌های متفاوتی داشته باشند. لامپ‌های تنگستن، LED، کم‌مصرف و غیره، که هنرمندان نورپرداز با استفاده از موتور رندری (امکانات موتور رندر) که استفاده می‌کنند می‌توانند این لامپ‌ها را شبیه‌سازی کنند.

وقتی که می‌خواهید منابع نوری داخلی را ایجاد کنید باید به چند نکته توجه داشته باشید، اولین آنها شدت و رنگ نور است. اگر دیوار به منبع نوری نزدیک است چقدر از دیوار روشن شده است؟  اگر منبع نوری فاصله داشته باشد چه تاثیری خواهد داشت؟ نور چه مقدار از شیدرها را تحت تاثیر خواهد گذاشت؟ رنگ نور تابیده شده به سطوح آبجکت‌ها چقدر توسط شیدرها جذب خواهد شد و چه تاثیری روی دیوارهای اطراف خواهد گذاشت؟

مهم است بدانید که شکل نور روی دیوار چه تاثیری می‌گذارد.

دومین نکته، شکل نهایی ایجاد شده توسط منبع نوری است. بعضی از لامپ‌ها به صورت سنتی اجازه می‌دهند تا نور به صورت مستقیم به دیوارها بتابد. بعضی از لامپ‌ها هستند که شبیه‌سازی چراغ‌های جلوی ماشین‌ها را انجام می‌دهند که وظیفه آنها روشن کردن هر‌آن‌چیزی که در جلوی ماشین دیده می‎‌شود است. برخی از نورها نیز به سطوح رفله اثر می‌گذارند. برخی از نورها نیز با استفاده از پترن و یا الگویی که به آنها اعمال می‌شود (گوبوها) داخل فضای داخلی استفاده می‌شوند. اینها تنها تفاوت‌های ظریف بی‌شماری از نورهای مصنوعی داخلی بود که به آنها اشاره کردیم. عنصر مهم دیگری که باید به آن همیشه توجه کنید، شکل سایه لامپ است. بسته به اندازه لامپ، فاصله لامپ بین اجسام داخلی، فاصله بین منبع نور و دیوار، سایه‌ها می‌توانند به طور چشم‌گیری تغییر کنند.

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو