skip to Main Content

شاهزاده روم، پادشاه انیمیشن‌های ایرانی

puyanama- (3)

انیمیشن شاهزاده روم بی شک جز بهترین انیمیشن‌های تولید شده در ایران که از لحاظ فنی و محتوایی، گام بلندی در این عرصه برداشته است و مخاطب را مجذوب خود می‌کند.

گروه سینما و هنر فرهنگ نیوز : داستان انیمیشن شاهزاده روم به کارگردانی هادی محمدیان درباره پرنسسی مسیحی و پاک‌دامن به نام ملیکا نوه قیصر کبیر روم است که دست سرنوشت او را به بلاد اسلامی می‌آورد و در نهایت مادر امام عصر عجل‌الله می‌شود. انیمیشن شاهزاده روم بی شک یکی از بهترین و خارق العاده ترین انیمیشن‌های تولید شده در ایران و به دست متخصصان ایرانی می‌باشد که هرگز کسی تصور چنین کیفیتی را از یک گروه ایرانی نداشته است.
[jwplayer config=”video” file=”http://www.puyanama.com/wp-content/uploads/Videos/Animation.flv” image=”http://puyanama.com/wp-content/uploads/gnomon2015-02.jpg]
شروعی پخته و طوفانی با حرکت منظم دوربین
آغاز فیلم با پیامی الهی به یک فرشته که در کالبد پروانه ای درآمده و حامل پیامی به دختر قیصر روم است آغاز می‌شود و پس از آن تیتراژ فیلم پخش می‌شود. پس از تیتراژ شاهزاده روم شروع طوفانی دارد، تعقیب و گریز پروانه و خفاشی که لابه لای درختان در حال حرکت هستند و مدام جا به جا می‌شوند اما خفاش در به دام انداختن پروانه ناکام می‌ماند و پروانه وارد شهر روم می‌شود، حرکت آرام دل‌نشین دوربین در عین التهاب اولیه و ضربان تند آن کاملاً دل‌نشین است و مخاطب را مجذوب خود می‌کند.
puyanama- (2)
طراحی و کارگردانی بی نقص
 نحوه حرکت دوربین و کادر بندی صحیح و منطقی است و بیننده هیچ گاه احساس نمی‌کند که زاویه و کادری از قاب بیرون زده و حرکت و یا نمایی خارج از فیلم است، چهره‌پردازی ها بسیار خوب و طبیعی طراحی گردید و با توجه به تم کودکانه و شاد آن منطقی و پذیرفته شده است و از نظر فنی اجزا و کاراکتر ها  حتی اشیا پیرامون کاملاً روح دارند و از هم تفکیک هستند و به خوبی لایه لایه بودن آن را می‌توان احساس کرد و با آن ارتباط گرفت، طراحی صورت کاراکتر ها طبیعی و پذیرفته شده همراه با کمی اغراق است که با توجه به فضای کودکانه، لزوم آن احساس می‌شد. رنگ‌ها کاملاً جذاب‌اند و قطعاً کودکان و حتی بزرگ سالان غرق در تماشای فیلم می‌شوند.
کارگردان در ایجاد فضای درام موفق بوده و مخاطب را با خود همراه می‌کند، صحنه‌های مربوط به خواستگاری حضرت عیسی از ملیکا و همچنین حضرت مریم، با لطافت و حس بسیار خوبی همراه است و بر روی مخاطب تأثیر گزار و او را کاملاً در ذهن حل می‌کند و لذت قرار گرفتن در چنین موقعیتی را در او به وجود می‌آورد و او را راضی نگاه می‌دارد.
قطعاً هیچ یک از فیلم‌های سینمایی دنیا و حتی برترین‌های ان خالی از نقص نیستند و مخاطبان بر اساس سلیقه خود فیلمی را می‌پسندند و یا خیر اما نکته مهم وجود استانداردهای اولیه ای است که  بتوان فیلمی را دید و نمره قبولی را به آن داد که در مورد شاهزاده روم هم صادق است، درست است که انیمیشن شاهزاده روم دارای ایرادات فنی گوناگونی است و خالی از نقص نیست اما به جرئت می‌توان گفت که می‌تواند با انیمیشن‌های روز دنیا رقابت کند و در مواردی از آنان پیشی بگیرد. با توجه به اینکه شاهزاده روم جز اولین انیمیشن‌های راه یافته به جشنواره فجر پس از “تهران ۱۵۰۰” است و اینکه تا کنون انیمیشنی در این سطح به جشنواره فیلم فجر راه نیافته بود، باید آن را جز بهترین‌های امسال جشنواره دانست.

 puyanama- (1)

پرداخت ضعیف فیلم‌نامه مهم‌ترین ضعف شاهزاده روم
به طور منصفانه باید گفت که صداگذاری شاهزاده روم در مواردی با ایراداتی همراه است که کمی مخاطب را درگیر می‌کند و باعث گیجی بیش از حد او در سالن سینما می‌گردد، اما باید گفت که صداپیشگان آن به خوبی از عهده نقش خود برآمده‌اند و انتخاب آنان به جز صدای امام حسن عسکری (ع) به درستی انجام شده است.
اما مشکل اصلی شاهزاده روم در نحوه پرداخت به داستان زندگی حضرت امام هدی تا تولد امام عصر می‌باشد که به جای پرداختن به داستان اصلی و لزوم توجه و دقت در جزئیات تاریخی و آشنایی بیشتر مخاطب با زندگی ائمه معصومین به حاشیه‌ها و خرده داستان‌های پر زرق و برق پرداخته و کمتر به صحابه امام و زندگی آنان نظر داشته است و مخاطب پس از نمایش فیلم چیز زیادی از زندگی ملیکا، امام هادی و امام عسکری یاد نمی‌گیرد و باید گفت که شخصیت پردازی شاهزاده روم کمی لکنت دارد و کمی در شناساندن کاراکتر های خود به مخاطب درمانده. اگر قرار باشد ایده آلیستی به این نکته پرداخته شود باید گفت که فضاسازی شهر روم و وضعیت امپراطوری آن و جهان اسلام کاملاً فانتزی و خارج از فضای رئالیستی است و کمتر به جزئیات در آن دقت شده است. با توجه فشردگی ساخت و ترس از عدم رسیدن فیلم به جشنواره فیلم فجر، مقداری بی توجهی و مشکلات فنی در شاهزاده روم به چشم می‌خورد که می‌توان از آن چشم پوشید.
پرش تاریخی سؤال برانگیز
یکی از مشکلات بزرگی که در سر راه رسیدن به فیلم‌نامه مطلوب کارگردان جوان این فیلم وجود داشته است، عدم وجود منابع تاریخی صحیح و متقن در این برهه از زندگی ائمه می‌باشد و سد راه بزرگی در راه دست یافتن به حقیقت امر و ایجاد فضای منطقی در فیلم‌نامه است، مهم‌ترین ضعف فیلم نامه پرش یک ساله آن از زمان ورود ملیکا به بغداد و بعد از آن ورود او به خانه امام عسکری است که در فیلم وجود ندارد و علامت سؤال بزرگی را در ذهن مخاطبان به جای می‌گذارد که در این یک سال چه اتفاقاتی برای ملیکا به وجود آمد و او چگونه با امام عسکری ازدواج کرد.
 و در پایان باید گفت با توجه به رشد چشم گیر فناوری و تکنولوژی ساخت انیمیشن و تأثیر گذاری آن بر قشر نونهال و حتی بزرگ سالان و در زمانه ای که هالیوود سالانه میلیاردها دلار صرف هزینه ساخت انیمیشن و در نگاه کلی تفکر آمریکایی می‌کند، وجود چنین تولیداتی در کشور ایران به شدت احساس می‌شود، با توجه به قدرت انیمیشن در خلق هر نوع فضای دراماتیک و عدم محدودیت در استفاده از بازیگر، لوکیشن و آکسسوار بر خلاف سینما که به شدت و به مراتب پر هزینه تر است و مشکلات فراوانی برای تولید دارد، باید گفت بدون هیچ تردیدی نیاز به توجه به این گونه تولیدات بیش از پیش برای مدیران فرهنگی عیان گردید و باید حرکت فرهنگی کشور تحت تأثیر آن قرار گیرد.

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 3 دیدگاه دارد.

  1. سلام
    بعضی از پلانهای این انیمیشن رو دیدم. میتونم به جرات بگم بهترین انیمیشن از لحاظ گرافیک و جلوه های ویژه اس. هنوز کامل اش رو ندیدم و از داستان اش خبر ندارم. ولی به نظر من از خیلی از انیمیشن های دیگه قویتره. بخصوص تهران ١۵٠٠

  2. سلام من این انیمیشن دیدم از نظر کاراکتر و مدلسازی خیلی فوق العاده کار شده بود اما بخاطر فیلمنامه و استربورد ضعیف چه داشت کل زحمتهای چه واسه این انیمیشن انجام شده بود به باد رفت!!! واقعا افتضاحه بود چه این داستان را تبدیل به انیمیشن کردند وقتی نه هیجانی نه اتفاقی نه خندی…به قول جان لستر هر قدر انیمیشن قوی باشه داستان ضعیف داشته باشه هیچ وقت موفق نخواهد بود تا زمانی داستان خوبی پیدا نکردید نیاز نیست به سراغ گام بعدی برید…موفق باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو