پویانما، مباحث تخصصی انیمیشن سه‌‌بعدی

چگونه چشم‌های واقع‌گرایانه نقاشی کنیم؟

eyes-puyanama-tutorial

آموزش نقاشی چشم توسط Linda Bergkvist یکی از پرطرفدارترین‌هاست. ۱۸ قدم که نکات مهمی از طراحی چشم که به نوعی دریچه‌ی روح شمرده می‌شود بیان شده است که همیشه کاربرد دارند.

Linda Bergkvist_puyanama-tutorial

چشم‌ها در یک پرتره گیراترین نقطه‌ هستند. وقتی با کسی درحالِ صحبت هستیم به آنها نگاه می‌کنیم. جایی که اشک‌ها ازآن سرازیر می‌شوند. اگر صرفا زیبا نقاشی شده باشند ولی مرده به نظر بیایند، در اینصورت یک انسان نقاشی نکرده‌اید بلکه یک مانکن نقاشی کرده‌اید.

قدم ۱:

19

بیایید از یک تکه کاغذ سفید شروع کنیم، فقط یک رنگ پوست به آن اضافه کردیم. رنگ‌گذاری یک تونالیته خوب در این مرحله، روی دیگر مراحل نیز تاثیر خواهد گذاشت. پس برای شروع رنکی را انتخاب کنید که زیاد صورتی یا نارنجی نباشد یا زیاد اشباع نشده باشد.

اشتباه‌رایج: استفاده از رنگ‌های پررنگ/اشباع شده ویا رنگ‌های خیلی خاکستری یا صورتی زیاد و نارنجی شدید. سعی کنید میانگین اینها را انتخاب کنید، این کار روی بقیه جاها تاثیر خواهد داشت.

 قدم۲:

2

یک چشم ساده طراحی کنید. در این مرحله چیزهایی هست که معمولا مردم فراموشش می‌کنند. اول: پلک زیرینی هم وجود دارد، درست مثل پلک بالا. بدون این پلک، چشم کاملا غیرطبیعی جلوه خواهد کرد. دوم: گوشه‌ی چشم است که اشک از آن سرازیر می‌شود. نادیده گرفتن اینها اشتباه معمولی خیلی‌هاست. این لایه را در لیست Layer Manager در صدر قرار دهید و لایه‌های دیگر را زیر آن.

اشتباه رایج: فراموش کردنِ گوشه‌ی چشم و پلک زیرین.

قدم۳:

31

ایجاد حسی از فرم چشم است. اگر پلک زیرین را تاریک و پلک بالا را روشن‌تر کنیم، بی‌درنگ می‌بینید که چیزی پدیدار شده است. یک کره‌ی چشمِ تخت مشاهده می‌کنید، بسیار مهم است که گردی چشم در این مرحله احساس شود. نکته مهم اینجاست که باید ناحیه‌ای که دور کره‌ی چشم را احاطه کرده است، فرمِ کروی چشم را القا کند.

کره‌ی چشم گرد است و نمی‌توانید انحنای آن را نشان دهید چون مقدار زیادی از آن مخفی مانده است، اما با تیره و روشن کردنِ پلک‌ها می‌توانیم همان پیام را برسانیم. در این مرحله رنگ گرمِ صورتی را برای هایلایت و یک قهوه‌ای اشباع‌نشده را برای پلک زیرین استفاده کردم. این رنگ‌ها در مراحل بعدی تغییر خواهد کرد.

قدم۴:

4

سعی کنید خطوط منحنی را تصور کنید که روی صورت هستند. شکل آنها را نشان دهید. سخت است که صرفا با یک نگاه به چیزی ساختار خطوط منحنی آن را رسم کنید.  اگر خطوط را نمی‌توانید رسم کنید، بهتر است آن را روی صورت خود پیاده کنید و سپس یک عکس از صورت‌تان بگیرید و به عنوان رفرنس ازآن استفاده کنید. خواهید دید که خطوط وقتی درآینه به آن نگاه می‌کنید صاف هستند. درنتیجه، یک نگاه کاملا جدید در نگاه کردن به ویژگی‌های ظاهری خودتان خواهید رسید.

وقتی تیرگی‌ها را کار می‌کنید، آن خطوط فرضی را در ذهن داشته باشید. آنها را نقاشی نکنید تا وقتی که احساس کنید باید باشند.

اشتباه رایج: تصور کردنِ کره‌ی چشم نه به صورتِ گرد، به صورتِ بیضی. نقاشی کردنِ محیط اطرافِ کره‌ی چشم مثل کره‌ی چشم دقیقا به صورتی که شکل و اندازه‌اش نشان می‌دهد، نه با توجه به اجزایی که پشتِ گوشت و استخوان مخفی شده‌اند.

قدم۵:

5

ایجاد نواحی که اطراف چشم را پوشش داده‌اند. این کار را با یک هایلایت و با توجه به محل برخورد نور با سطح پوست انجام دهید. (در این نمونه، هایلایت در مسیر پلکِ بالایی و هم‌جهت با آن است) مردم شکل‌های مختلفی از چشم‌ها دارند، اما قاعد‌ه‌ی کلی این است که شما منظقه‌ای نرم و منحنی زیر ابرو و دیگری را روی استخوان گونه خواهید داشت که کمک به ساخت این نواحی می‌کنند و سپس گوشه‌ی چشم که فقط کمی تخت است.

چشم‌تان را ببندید و با آرامی با نوک انگشتان‌تان فرم چشم را احساس کنید. یک برجستگی برای پلک بالاست، ناحیه‌ی زیرین ابروها و بعد استخوان گونه، درست است؟ یادتان باشد نواحی مثل این‌ها دوست دارند زیرشان سایه باشد!. ما در این درس کل صورت را نقاشی نمی‌کنیم بسیار ساده است تا چشم را درجایی کار بگذارید که جایی برای اینکار باشد.

اشتباه رایج: سایه طوری‌ست که مشخصا به نظر می‌رسد. استفاده از سیاه مطلق و حتی خطوطی که لبه‌ها را جدا می‌کند.

قدم۶:

61

بعد از این، مشخص کردنِ لبه‌هایی‌ست که در مرحله‌ی پیشین به صورت محو کار شد. من با براش‌های نرم Soft Brushes کار می‌کنم و در جاهایی به قلم‌هایی که خودم ساخته‌ام رجوع می‌کنم تا بهتر لبه‌ها را مشخص کنم.

در این مرحله رنگ‌های گرم‌تر و پررنگ‌تر استفاده کنید. سایه‌روشن‌ها را فقط با قلم‌ها ایجاد کنید. سایه‌ی ابرو را ایجاد کنید اما مهمتر از همه با کار روی پلک‌بالا و پایین روی چشم تاکید کنید. پلک پایین را تاریک‌تر و شکل پلک بالارا نیز بهتر کنید. پلک خود را لمس کنید، فقط کمی برجسته است، نه زیاد. اشتباه رایج ساخت پلک بالا به گونه‌ای که بزرگ به نظر برسد و فراموش کردنِ سایه‌ و چین‌ی ست که وقتی چشم خود را باز کرده‌اید و احساس تا خوردگی دارد.

اشتباه رایج: برجسته کردنِ چین و چروک‌ها فقط با سایه‌ها به‌جای استفاده از هایلایت.

قدم۷:

7

حالا، کمی حقه استفاده می‌کنیم. به جای اینکه صرفا با رنگ‌های تیره سایه‌ها را نزدیکی چشم ایجاد کنیم، نواحی را پیدا می‌کنیم که ترکیبی از سایه و هایلایت هستند. هیچ‌وقت لبه‌های منحنی‌ها و سطوح صورت را فراموش نکنید، کنتراست‌ها درهم ترکیب می‌شوند.

روی پوست‌های مختلف، نور به صورتِ متفاوتی منعکس می‌شود.  (اغلب اطراف چشم و بینی روغنی‌ و چرب است) فقط چند لبه‌ی تیز باید داشته باشید (مثل پلک بالایی) و بعد چین‌ها نرم‌می‌شوند. مثل پلک پایین که به صورتِ نرمی به گوشه‌ی چشم می‌رسد. صورت تنها از چند هایلایت، استخوان گونه و لب و بینی تشکیل نشده، خیابان‌ها و کوچه‌های مختلفی نیز دارد. مهم نیست که چقدر خوب نقاشی می‌کنید، تا وقتی که این خصوصیات را نشناسید، کارتان تخت، اشتباه و مرده خواهد بود، تا زمانی که این سطوح را بشناسید.

قدم۸:

8

سعی بر کشفِ سطوحی که ترکیبی از سایه و هایلایت هستند همیشه ساده نیست. اما نسبت به ساخت آنها با خطوط بسیار تاثیرگذارتر است. برای اکثر مراحل، حتی خطی طراحی نکردم، آنها صرفا حضور دارند تا شکل چشم را نشان دهم.

یکبار دیگر با کار روی نواحی سایه‌روشن سطوح و چین‌ها روی منحنی ها تاکید کنید. رنگ سیاه استفاده نمی‌کنیم، سفید هم استفاده نمی‌کنیم. تمامی اختلاف رنگ‌ها از همان رنگ پایه‌است. حالا، اگر کمی تیزهوشی به خرج دهید، نواحی روشن شده‌ی زیر چشم کمی رنگ آبی دارد و از رنگ‌های گرم برای دیگر نواحی صورت استفاده شده. اگر رنگ‌های این بخش را Pickکنید، می‌بینید وقتی گفته‌ام “مایل‌به‌آبی” منظورم آبی خالص نبود. با یک نگاه می‌توانید حجم کره‌چشم را ببینید، درحالی که هنوز وجود ندارد.

مرحله۹:

9

در این مرحله رنگ سفید خالص را برای کره‌ی چشم استفاده نکنید. ترکیبی از رنگ خاکستری کمرنگ بژ و آن را روی رنگ زیرین نقاشی کنید. این ترکیب بسیار به رنگ واقعی چشم نزدیک است. هنوز هایلایت را به کره‌ی چشم اضافه نکنید. در این مرحله کار روی براقیت چشم اشتباه است، در مرحله‌ی نقاشی عنبیه و مردمک اضافه خواهند شد.

آنچه مهم‌است سازگاری شکل کره‌ی چشم با شکل پلک‌هاست. اگر در مراحل قبل درست تجسم کرده باشید، درست سرجایش قرار خواهد گرفت. اگر اشتباه کرده‌باشید، مانند توپ گلفی خواهد بود که در یک سوراخ جای داده شده است. شکل پیرامون کره چشم را تصور کنید، و آن را روی لایه‌ای جداگانه طراحی کنید و سپس با توجه به آن سایه‌ها را ایجاد کنید.

اشتباه رایج: استفاده از سفید خالص برای کره‌ی چشم.

مرحله‌۱۰:

10

این عنبیه کاملا گرد است. در اکثر موارد مقداری از آن زیر پلک‌ها مخفی می‌شود. اگر مقدار کمی از آن را مخفی کنید، چشم حالت باز، شوکه و خیره به خود می‌گیرد، (مثل همین مثال) اما اگر مقدار بیشتری از آن را مخفی کنید بیانگر تنبلی، شاید حیله‌گری و اغوا کننده باشد.

مثل کره‌ی چشم، هیچ‌وقت عنبیه را گرد تصور نکنید. برای سادگی کار، آن را گرد مطلق کار کنید و به سادگی مقداری که می‌خواهید زیر پلک‌ها مخفی شود را پاک کنید. عنبیه‌ای که گرد نباشد حالت بیگانه و کج خواهد بود، اگر هدفتان نقاشی یک بیگانه باشد، برای یک نگاه طبیعی جلوه می‌کند.

بنابراین، یک رنگ تیره تصادفی (نه خیلی تیره) بردارید و عنبیه را نقاشی کنید. سپس بالای آن یک رنگ روشن بگذارید که فقط از لبه‌های آن کمی از رنگ تیره مشخص باشد. همه چشم‌‍ها این لبه‌ی تاریک را در عنبیه ندارند، اما در این مثال استفاده می‌کنیم.

مرحله‌۱۱:

112

مردمک به طول کامل گرد است. در این خصوص شک نکنید. در مرکز عنبیه یک دایره‌ی سیاه نقاشی کنید. و بعد خال سفید را روی آن نقاشی کنید. بالای عنبیه و مردمک چشم. به طور ناگهانی چشم کمی براق به نظر می‌رسد.

اشتباه رایج: همانطور که اشاره شد، عنبیه گرد مطلق نیست.

مرحله۱۲:

12

featherbrush

هیچ خط سیاهی روی صورت نیست. زمان خلاص شدن از آنهاست. ۲روش ساده برای این کار وجود دارد. اول: به سادگی آن لایه را پاک کنید. دوم: کاری که اینجا انجام داده‌ام را انجام دهید: روی آنها نقاشی کنید. نقاشی روی چیزی به جای پاک کردنش گاهی اوقات به نشاط یک کار کمک می‌کند. برای این تمرین، روی آن نقاشی کنید و پاکش نکنید.

بعد از اینکار چشم کمی آشفته به نظر می‌رسد. این خطوط به عنوان راهنما استفاده می‌شود. مرحله بعد روشن کردن و تاریک کردن جاهایست که احمقانه به نظر می‌رسند. برای این، از براش با لبه‌ی تیز و گرد استفاده می‌کنم. یا چیزی شبیه به این:

این قلم برای ترکیب رنگ‌ها بسیار خوب است. به جای نقاشی آنها یا smudg کردن آن. فراموش نکنید که پلک پایین کمی برجسته است. در مقابل کره‌ی چشم تخت نیست. فقط به کمی “لبه” نیاز هست تا درست تر به نظر آید. این لبه را با رنگ صورتی مرده که فقط مقدار کمی از رنگ پوست روشن‌تر است نقاشی کنید.

مرحله۱۳:

13

در این مرحله، یک آینه بردارید. و چشم را در آن نگاه کنید. متوجه می‌شوید که سفیدی چشم در گوشه‌ها کمی صورتی می‌شود. کمی به براقیت در این مرحله نیاز داریم. کمی رنگ که آن را باورپذیر کنیم. رنگ آبی با ترکیبی از سفید به رنگ کره‌ی چشم اضافه شده است و بوسیله‎ی یک قلم نرم مقداری برجستگی به آن اضافه شده. در این مرحله مراقب باشید با انجام بیش از حد این کار سفیدی چشم را بافت دار جلوه می‌دهد. این هدف مرحله نیست، هدف تنها اضافه کردنِ مقداری واقع‌گرایی هست.

همچنین بهینه سازی شکل چشم هم هدف این مرحله است. اضافه کردنِ جزئیات بیشتر به ابرو و گوشه‌ی چشم است. با رنگ‌های بیشتری کار کنید. نارنجی‌ها را پیدا کنید، آبی‌ها قرمزها و بنفش‌ها که اینجا و آنجا هستند تا احساس پوستی که چشم را احاطه کرده است را منتقل کنند.

در این مرحله به عنبیه فکر می‌کنیم. همچنین بافت عنبیه. مرحله‌ی اول اضافه کردنِ یک سایه تیره درهم و برهم بالای آن است.

اشتباه رایج: فراموشی در تعریفِ گوشه‌ی چشم یا حتی ترک آن نواحی باهم.

مرحله۱۴:

14

یک لایه ایجاد کنید و آن را ‘soft light’ قرار دهید و بعد بافت پوست را روی آن با رنگ تیره نقاشی کنید. این کار تغییرات فراوانی ایجاد می‌کند. به نواحی پلک‌ها و زیر ابروها توجه ویژه داشته باشید. تغییر زیادی بوجود آمد. این نگاه را باید در هر مدل بافتی که می‌خواهید نقاشی کنید داشته باشید. خصوصا در پایین بینی، اطراف سوراخ‌های بینی و چشم‌ها. کمی ابروها را در این مرحله و مرحله‌ی پیشین  smudg کرده ام.

اشتباه متداول: فراموش کردنِ تنوع در بافت صورت. این کار باعث مرده شدنِ پوست می‌شود.

مرحله۱۵:

15

ادامه‌ی ایجاد تغییرات روی بافت پوست و اطراف چشم است. روی لایه‌ی فعلی یکی جدید درست کنید و شروع به اضافه کردنِ بافت کنید. یک براش سایز کوچک که تنظیمِ فشار آن روی میزانِ شفافیت و شکل باشد. چشم در این مثال کمی اغراق‌آمیز کار شده است. پوست فقط نرم و حالت سنگ مانند ندارد. و چینی مانند هم نیست. گاهی اوقات با تغییرات رنگ پوست، منافظ و بافت را ایجاد کنید. یک پاککن نرم بردارید و در نواحی که نیاز هست به آرامی تکه‌هایی را ناپیدا کنید.

اشتباه متداول: ترکِ این مرحله بدون ایجاد بافت پوست.

مرحله۱۶:

16

نقاشی مژه‌ها با براش تیز که فشار قلم روی اندازه تنظیم شده باشد انجام شده است. آنها را کمی آشفته کنید. و همچنین خیلی بلند نقاشی‌شان نکنید. روی لایه‌ای جدا این کار را انجام دهید. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که مژه‌ها در گوشه‌ی خارجی چشم‌ بیشتر می‌شوند و به صورت طبیعی انحنا دارند.

سپس با مقدار کمی از smudge و پاککن از میزانِ تیزی مژه‌ها بکاهید. این روند را برای مژه‌های بالا نیز تکرار کنید. یادتان باشد که در پلک بالا مژه‌ها سیخ به سمت بالا نرفته‌اند این کار غیر طبیعی ست.

اشتباه رایج: نقاشی مژه‌ها به صورت غیرطبیعی بلند، فراموش کردنِ باریکی مژه‌ها در انتها.

مرحله۱۷:

17

عنبیه مجموعه‌ای از بافت‌هاست. اگر یک آینه بردارید و به عنبیه خود نگاه کنید، میبینید که شکل‌های الماس گونه‌ای از سمتِ مردمک به بیرون وجود دارند. به صورتِ لایه لایه. با نقاشی خطوط نرمی روی یکدیگر اگر هم اشتباه کردید، پاک نکنید، اما همچنان به نقاشی این خطوط روی هم ادامه دهید تا جایی که به یک بافت خوب برسید.

در پایان، برق روی مردمک نیز باید کمی واقعی به نظر برسد. خوب است تا در خصوص شرایط نوری محیط قبل از ایجاد این نقاط روشن فکر کنید. همچنین به شکل آنها. دوباره این دایره‌ی سفید را smudg کردم و مقدار کمی هم رنگ آبی اضافه کردم.

اشتباه رایج: نقاشی عنبیه به صورتِ تخت با استفاده از یک لایه و یک نوع رنگ فقط با مقدار روشنایی‌های متفاوت.

مرحله۱۸:

18

چیز زیادی برای گفتن نمانده. برای قدم آخر، به این تصویر نگاه کنید تا چیزهایی که مایلید را تغییر دهید. در این مورد، مقدار بیشتری سایه و تیرگی به کره‌ی چشم اضافه کردم و همچنین مقدار کمی هم براقیت به بافت عنبیه.

منبع

در همین زمینه بیشتر بدانید

میر‌توحیدرضوی

۷ نظر

آمار پویانما در یک نگاه

  • 57,001
  • 966
  • ۱۱ مرداد, ۱۳۹۶

تلگرام پویانما

نوشته‌های تصادفی

پویانما را دنبال کنید