skip to Main Content

دیزاین و ترکیب‌بندی در انیمیشنِ آپ | Dizayn ve kompozisyon “up” çizgi filminde

کریس سولارسکی مطلبی منتظر کرده بود در خصوص بررسی دیزاین و ترکیب‌بندی در فریمی از انیمیشنِ آپ که در پویانما منتشر می‌شود:

ترکیب‌بندی جزو مولفه‌های مهم هر اثر هنری به‌شمار می‌آید، چرا که برانگیختگی تجربیاتِ احساسی در بیننده، موفقیت بزرگی به شمار می‌آید. کاندینسکی در کتابِ خود با عنوانِ  Point and Line to Plane 1926می‌گوید:

محتوی یک اثر هنری بیانش را در ترکیب‌بندی منتقل می‌کند‌، مجموعِ کشش‌هایی که به صورتِ درونی به کار رفته است.

کادینسکی یه نقاش مدرن بود، اما این بیان نیز در انیمیشن، فیلم و بازی‌های رایانه‌ای کاربرد دارد. این مبحث به صورتِ جدی در کتابم با عنوان: Drawing Basics and Video Game Art (Watson Guptill 2012) مورد بحث قرار گرفته است.

03_PixarUp_EdwardEllie1 این تصویر ثابت از انیمیشنِ پیکسار، ترکیب‌بندی و طراحی بدون ادای کلمه‌ای در خصوص شخصیتِ الی و کارل با مخاطب صحبت می‌کند که نتیجه‌اش ایجاد یک ارتباط عمیق احساسی با آنهاست.

در تصویرِ بالا، چند نکته‌ی مهم هست که به آنها اشاره می‌کنم: لمسِ اشکال، رنگ و بافت، حالتِ بدن و ترکیب‌بندی.

شکل یا Shape:

اگر این انیمیشن را ندیده‌اید، در خصوص کاراکترهایش باید اینچنین گفت: کارل(سمت چپ) دارای شخصیتی کله‌شق و محافظه‌کار و همسرِ او، الی(سمت راست) شخصیتی پویا و پرانرژی در ارتباط‌شان دارد. پیکسار این وصفِ شخصیت را به صورتِ ماهرانه‌ای با شکل‌های ساده بیان کرده است. مربع برای کارل و دایره برای الی.

ار لحاظ تاریخی، خطوط افقی و سربه‌زیر مربع، عموما برای بیانِ ثبات و امنیت به کار می‌رود. دایره هم برای انرژی، بی‌گناهی و اغلب زنانگی و جوانی.

توجه داشته باشید که لوازم صحنه بر اساسِ مربع بودنِ شکلِ سر کارل طراحی شده است. از لیوانِ او تا مدل موهایش. هر آبجکتی که الی با آن سروکار دارد نیز فرمی از دایره است که با فرمِ گردِ صورت‌اش همخوانی دارد؛ فنجانِ قهوه و آباژور. حتی کتاب‌هایی که در حالِ مطالعه‌اش هستند نیز از همان DNA مشترک سرچشمه گرفته است.

بافت و رنگ Colour and Texture:

برای تاکید بیشتر روی این شخصیت‌ها، شدت اشباع رنگ نیز به درستی و با دقت انجام شده است. انرژی داینامیکِ الی با رنگ‌های قوی و متنوع کار شده که با تابش نورِ خورشید از میانِ شیشه‌های رنگی نیز قوی‌تر می‌شود. همان رنگ‌ها وقتی به کارل می‌رسد، مات و با شدت کمتری روایت می‌شود.

بافت پارچه‌ها نیز این مفاهیم را تکمیل می‌کند. صندلی روان و پرانرژی الی در مقایسه با صندلی مربع شکل، ساده و تک رنگِ کارل به همراه کت و شلوار ساده و تک رنگ او.

ژست یا Gesture:

ژستِ آدم‌ها، با نحوه‌ی نشستن و راه رفتن‌شان هم منتقل می‌شود. توجه کنید که کارل صفاتِ شخصیتی خسته‌کننده‌ی خود را از طریق حالتِ پاهایش منتقل می‌کند. از سوی دیگر، دست‌ها و پاهای الی به سمتِ یک طرف متمایل است، بیشتر از این منظر که هر لحظه آماده‌است تا بدود یا راه برود.

ترکیب‌بندی یا Composition:

حتی بدونِ اضافه کردنِ حرکت، صدا و دیالوگ به این شات، می‌توانیم به پیامِ بصری مخفی شده در رنگ، بافت و حرکاتِ فیزیکی آنها پی ببریم. با این حال بهتر است به خاطر داشته باشید که دیزاینِ تک تکِ موضوعات، هنگامی خوب جلوه می‌کند که آنها در کنار یکدیگر قرار بگیرند. این به عنوانِ توانایی ما در قضاوت و مقایسه برمی‌گردد تا بتوانیم کیفیتِ عاطفی شکل‌ها را درک کنیم.

اما بالاتر از همه، اگر به این ترکیب‌بندی فکر کنیم، درمیابیم که ایجاد تعادل میانِ کارل و الی است. این نشان می‌دهد با وجود تفاوت‌های شخصیتی بین این دو، ارتباط‌شان با هم به صورت هماهنگ جریان دارد.

منبع

TÜRKÇE : Dizayn ve kompozisyon “up” çizgi filminde

Kompozisyon her turlu sanat eserinin onemli aşamalarindandir,çunku izleyicinin duygusal deneyimleri uyarma, buyuk bir başari sayilir.
Kandinesky ‘ point and line 1926’ adli kitabinda der ki:
Bir sanat eseri içeriği kendini kompozisyon da ifade eder, toplam germeler dahili olarak kullanilir.
Kadinesky modern bir ressamdi.
Ama animasyon,film ve oyun uygulamalarinda bu ifade geçerlidir.bu benim kitabimda “drawing basics and video game art ( watson Guptill 2012) ‘ciddi bir konu olarak tartişilimiştir.
Bu sabit goruntu pixardan , kompozisyon olarak  ,’eli’ ve ‘ carl’ karakterinin bir kelime etmeden , izleyici kitlesine kendini hiss ettirmesi ,izleyici tarafindan karakterlerle derin bağ kurabilmeyi başarili bir şekilde yapildiğini gosterir.
Yukaridaki resimde bir kaç onemli konu var ki anlatacağim: şekillere dokunmak, renk ve doku ,duruş ve kompozisyon.

Şekil ya shape:
Eğer bu animasyonu gormediyseniz, karakterlerle ilgili şunu soyleye bilirim: carl( sol taraf) inatçi,muhafazakar bir karakter ve eşi eli ( sağ taraf) ilişkilerinin  dinamik ve enerjik tarafidir.
Pixar bu karakter anlatimini çok basit formlarda , başarili bir şekilde anlatmiştir.
Carl için kare ,ve dairesel şekil eli için.
Tarihsel terimler, yatay çizgiler ,sinsi kare , genellikle istikrar ve guvenilirliği tanimlamak için kullanilir. Dairesel şekiller enerjiyi ,safliği ve çoğu zaman gençlik ve kadinliği tanimlar.
Dikkat edin ki sahnenin parçalari carl  karakterinin kare şeklindeki kafa tasarimina gore dizayn edilmiştir . Onun su bardağindan saç modeline kadar.
Eli nin ilgilendiği tum nesneler dairesel şekildedir ki onun yuvarlak hatlari olan yuzuyle uygundur.
Kahve fincani ve abajor. Hatta okuduklari kitablari da ayrica ayni DNA kökenli paylaşmiştir.

Doku ve renk , colour and texture:
Karakterlere daha fazla odaklanmak için doygunluk yoğunluğu dikkatli ve doğru yapilmiştir.eli nin dainamik enerjisi güçlü ve farkli renklerle çalişilmiş, ki guneş işiğinin camlar arasindan yansimalariylada güçlendirilmiş.
Ayni renkler carl olduğunda ,opak ve daha az şiddetlidir.
Ayrica kumaşlarin dokusu bu kavramlari tamamlar.eli nin pürüzsüz ve enerjik koltuğu ,carl in tek renk ve sade olan kare koltuk ile onun basit takim elbisesile karşilaştirildiğinda bu durum daha da anlaşilir.

Jest ya Gesture:
Insanlarin hareketleri oturüş ve yürüyüşlerinede yansir. Carlin sikici kişilik ozelliklerini bacaklarinin şeklinden anlaşilmasini unutmayin.
Diğer tarafta ,elinin elleri ve bacaklari bir tarafa eğilimlidir.her an yürüyüp ya da köşa bilme hissi veriyor.

Kompozisyon ( Composition):
Hatta bu çekimde hareket ,ses ve diyalog eklemeden ,gorsel bir gizli mesaji ,renk ,doku ve fiziksel hareketlerden keşfedebiliriz.
Yinede unutmayin ki bire bir dizayn etmek anlaminda şekillere ve duygusal formlari iyi analiz etmeniz ve çok dikkatli olmaniz gerekir.
Ama her şeyden önce,bu kompozisyonu düşünürseniz , her şeyin carl ve eli nin denge bulmasi için ikisi arasindaki kişilik farkliliklarina rağmen , uyumlu bir akiş oluşturmak için birbirine bağlidir.

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 8 دیدگاه دارد.

  1. عالی بود این نکات ریز به کار قدرت میدن نکات تجسمی یا خلاقیت تصویر کارو جلو میبرن که کمپانی های بزرگ تأکید زیادی روی این مسله دارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو