skip to Main Content

کارگردان چه چیزی را هدایت می‌کند (بخش پایانی)

توجه گزینشی

این آزمایش را انجام دهید و خواهید فهمیدکه توجه ما تا چه حد گزینشی است. دفعه بعد که در یک رستوران بودید چشمان خود را ببندید و فقط گوش دهید. به صدای خاصی توجه نکنید و به تمامی صداهای موجود گوش کنید. احتمالا انواعی از صداها را خواهید شنید، برخی صداها بلند و برخی صداها نجواگونه هستند. صدای لیوان ها، قاشق چنگال‌های فلزی که به بشقاب میخورد و صدا ایجاد می‌کنند. بسته به نوع رستورانی که انتخاب می‌کنید ممکن است صدای قابله و ماهیتابه‌ها را از اشپزخانه بشنوید و یا صدای سرآشپز را که فریاد میزند به گوشتان برسد. ممکن است صدای انواع از موسیقی وجود داشته باشد. ممکن است صدای طبیعت را بشنوید؛ مثل صدای پارس سگ. زمانی که دارید با کسی سر میز صحبت میکنید به هیچ کدام از این صداها توجه نخواهید کرد.

 یک ضبط صوت به هنگام ضبط کردن صداها بین آنها تفاوت و تمایزی قائل نمیشود. من در اوایل کار فیلمسازی‌ام، چند صدا برای فیلم خودم ضبط کردم. بسیار تعجب کردم وقتی فهمیدم که نه تنها صدایی که میخواستم ضبط شده بلکه انبوهی از صداهای دیگر را نیز میکروفون ضبط کرده بود. این صدا شامل صدای ماشین‌ها و پارس سگ‌های بود که بیش از نیم مایل با میکروفون فاصله داشتند. بهنگام ضبط کردن، این صداها را نشنیده بودم. ذهن ما تمام این صداهای ناخواسته را حذف میکند. اما تجهیزاتی چون دوربین و میکروفون این فرایند گزینشی را ندارند. دستگاه ضبط نمیداند چه صدایی برای شما مهم است. به همین علت ما باید بتوانیم با دقت ببینیم و گوش دهیم تا بدانیم چه چیزی را به مخاطبمان ارائه میدهیم.  ما باید میزان احساس خود را به نور و صدا تنظیم کنیم.

توجه ما دارایی مهمی به شمار میرود. با توجه به گفته‌های تونی رابینز، مربی انگیزشی، چیزی که ما بدان توجه میکنیم بر زندگی‌مان تاثیر میگذارد. اینها اطلاعات بسیار مهمی برای فیلمسازان هستند. توانایی ما در توجه کردن، تحت تاثیر عوامل متعددی است، عواملی چون خستگی، علاقه، شرایط ذهنی، و انتظارات. وقتی چند کار را با هم انجام میدهیم حس میکنیم در حال انجام کار بزرگی هستیم. کاری که در حقیقت میکنیم، دستکاری یا تغییر توجه‌مان از یک کار به کار دیگر است. به همین علت افرادی که در حین رانندگی با تلفن صحبت میکنند در خطر تصادف بیشتری هستند. ما فکر میکنیم داریم توجه میکنیم اما در حقیقت توجه ما تقسیم میشود. ذهن ما میتواند به آسانی ما را فریب دهد.

حفظ توجه

نشان دادن چیزهای جدید و هیجان انگیز به مخاطبان ‌تان توجه آنها را حفظ میکند. این روش مدتی مفید است، اما اگر تجربه بازدید از یک موزه هنری را داشته باشید، حتما میدانید که بعد از مدتی برای شما دچار فرسودگی خواهد شد.

 Gozinesh

سوالات داستانی (روایتی) در مورد چیزی که برای ما مهم هستند، همان چیزی است که باعث حفظ توجه مخاطب میشود. اما بیاد داشته باشید که هر از گاهی به آنها اجازه استراحت بدهید. بهترین درمان برای فرسوده شدن توجه، ایجاد تغییر و تنوع است. در مناظر یا سرعت خود تغییر ایجاد کنید. آنها را جای جدیدی ببرید. شهرزاد، سلطان را به محلی افسانه‌ای از هیولاهای متخاصم می‌برد.

 

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو