skip to Main Content

برگزیدگان هشتاد و پنجمین جوایز اسکار

“آرگو” که نامزد دریافت اسکار در 7 بخش مختلف بود، سرانجام جایزه بخش بهترین فیلم را به نام خود کرد تا همه پیش‌بینی های درباره سیاسی بودن این رویداد سینمایی محقق شود.

IMG13520225

در تاریخ سینما تنها سه بار فیلم هایی که کارگردان آنها در بخش کارگردانی نامزد نشده بودند، به عنوان فیلم برتر اسکار انتخاب شدند. همین عدم انتخاب بن افلک در میان نامزدهای کارگردانی و بازیگری، موجب شد تا جوایز مختلف ریز و درشت به سوی او روانه شود و موجی از هواداری از او به پا شود. دریافت جایزه گلدن گلاب، جایزه منتقدان و کارگردانان و حتی جایزه انجمن فیلمنامه نویسان آمریکا در حمایت از موضوع کلیشه ای آن، همه و همه نشان دهنده موجی بود که در حمایت از او به راه افتاده بود.

فیلم “آرگو” که از آن باید به عنوان فیلمی اکشن یاد کرد که هدفش فراهم آوردن همه جاذبه ها برای کشاندن مخاطب به سوی گیشه بود، در عین حال از چاشنی سیاست هم استفاده کرده و با دست گذاشتن روی رگ خواب آمریکایی ها، تلاش کرده تا با فراموش کردن واقعه گروگانگیری در سفارت آمریکا در تهران و تلاش 444 روزه دولت آمریکا برای خارج کردن اعضای سفارت‌اش از ایران، تماشاگران آمریکایی را سرمست از پیروزی از سالن های سینما بیرون بفرستد.

حس غروری کاذب که پس از تماشای این فیلم به مخاطبان غربی دست می دهد، آنها را درست در موقعیت جنگ سرد قرار می دهد با این تفاوت که این بار نه تنها جمهوری اسلامی به عنوان هماوردی سیاسی در جایگاه منفی قرار داده می شود بلکه مردم ایران هم که با حالتی خشن و بیرحم تصویر شده اند، در برابر چهره دردمند و دست و پاچلفتی 6 آمریکایی قرار می گیرند که خواستی ندارند جز این که جانشان را نجات دهند.

به همین دلیل این فیلم را بسیاری از منتقدان فیلمی کلیشه ای و فراتر از آن، فیلمی تبلیغاتی نامیده اند که از همه عناصر بهره گرفته تا هم گیشه را داشته باشد و هم رای دست اندرکاران صنعت سرگرمی را.

دیگر برندگان مهمترین جوایز اسکار که چند لحظه پیش به کار خود خاتمه داد، این فیلم ها بودند:

بهترین فیلمنامه اقتباسی

در میان نامزدهای این بخش کریس تریو نویسنده “آرگو” موفق شد تا جایزه را به نام خود کند. فیلمنامه این فیلم جایزه انجمن فیلمنامه نویسان آمریکا را دریافت کرده بود.

“جانوران سرزمین های وحشی جنوب” نوشته لوسی آلیبار و ین زیتلین، “زندگی پای” نوشته دیوید ماگی، “لینکلن نوشته” تونی کوشنر و “کتابچه بارقه امید” نوشته دیوید او راسل دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین فیلمنامه غیراقتباسی

“جانگوی رها شده” نوشته کوئنتین تارانتینو جایزه این بخش را به خود اختصاص داد. این فیلم موفق شد تا بر خلاف نظر اتحادیه فیلمنامه نویسان که “30 دقیقه نیمه شب” را انتخاب کرده بودند، نام خود را به عنوان برنده این بخش ثبت کند.

“عشق” نوشته میشائیل هانکه، “پرواز” نوشته جان گاتینز ، “قلمروی طلوع ماه” نوشته وس اندرسن و رومن کاپولا و”30 دقیقه نیمه شب” نوشته مارک بو دیگر نامزدهای این بخش بودند.

کارگردانی

آنگ لی برای  “زندگی پای” به عنوان کارگردان منتخب این دوره اسکار انتخاب شد.

میشائیل هانکه برای “عشق” ، دیوید او راسل برای “کتابچه بارقه امید”، استیون اسپیلبرگ برای “لینکلن” و بن زیتلین برای “جانوران سرزمین وحشی جنوب” دیگر رقبای این بخش بودند.

بازیگر نقش اول زن

جنیفر لارنس برای فیلم “کتابچه بارقه امید” به عنوان برنده این بخش اسکار انتخاب شد. او قبلا جایزه گلدن گلوب و جایزه انجمن بازیگران آمریکا را دریافت کرده بود.

در این بخش جسیکا چاستین که برای بازی در “30 دقیقه نیمه شب” جایزه گلدن گلوب بازیگر زن درام را دریافت کرده بود، امانوئل ریوا بازیگر “عشق” که  جایزه بفتا و سزار را برده بود، کوونژانی والیس بازیگر خردسال فیلم “جانوران سرزمین های وحشی جنوب” و نائومی واتس برای فیلم “غیرممکن” دیگر نامزدهای دریافت جایزه اسکار بودند.

بازیگر نقش اول مرد

در این بخش دانیل دی لوییس برای بازی در فیلم “لینکلن” اسکار را به نام خود کرد. او برای بازی در نقش شانزدهمین رییس جمهوری آمریکا که برده داری را لغو کرد، تقریبا تمامی جوایز سال را برده و جوایز منتقدان سینمایی، گلدن گلوب، بفتا و انجمن بازیگران آمریکا را به دست آورده است. این بازیگر که دو بار جایزه اسکار را برای بازی در “پای چپ من” در سال 1989 و “خون به پا می‌شود” در سال 2007 دریافت کرد، اولین بازیگر مردی است که برای سومین بار این جایزه را به خانه می برد.

بردلی کوپر برای فیلم “کتابچه بارقه امید” ، هیو جکمن برای فیلم “بینوایان” ، خوآکین فینیکس برای فیلم “مرشد” و دنزل واشنگتن برای فیلم “پرواز” دیگر رقبای این بخش بودند.

بهترین فیلم

“آرگو” بهترین فیلم اسکار شد. “آرگو” به کارگردانی بن افلک که از ابتدا به عنوان فیلمی با شائبه سیاسی مطرح شد و در 7 بخش نامزد دریافت جایزه بود، سرانجام این عنوان را به نام خود کرد.

این فیلم موفق شده بود تا جوایز متعددی از جمله جایزه گلدن گلوب را دریافت کند، اما نامزد نشدن بن افلک در بخش بهترین کارگردان، انتخاب “آرگو” را در بخش بهترین فیلم نیز زیر سوال برده بود. در تمام دوره های برگزاری اسکار تنها سه فیلم که در بخش بهترین کارگردانی نامزد نشده بودند، موفق شدند تا جایزه بهترین فیلم را از آن خود کنند.

“عشق” به کارگردانی میشائیل هانکه، “سی دقیقه پس از نیمه شب” به کارگردانی کاترین بیگلو، “لینکلن” به کارگردانی استیون اسپیلبرگ ، “جانگوی رها شده” به کارگردانی کوئنتین تارانتینو، “زندگی پای”به کارگردانی آنگ لی، “کتابچه بارقه امید” به کارگردانی دیوید اوراسل، “بینوایان” به کارگردانی تام هوپر و “جانوران سرزمین های وحشی جنوب” به کارگردانی بن زیتلین نامزدهای این بخش بودند.

این مطلب 3 دیدگاه دارد.

  1. نظر من در مورد فیلمها و افرادی که جایزه اسکار رومیگیرن اینه که گرفتن جایزه دلیلی بر برتری فیلم یا اون شخص نصبت به بقیه نیست چون خودم به شخصه فیلمهایی رو که اسکار نگرفتن دیدم و قویتر بودن همینطور افراد نمونشم هیچکاک که این جایزه رو نگرفته ولی بعد از چندین دهه فهمیدن چه دنیایی بوده!!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو