پویانما، مباحث تخصصی انیمیشن سه‌‌بعدی

داستان شخصیت محور | Karakter odakli bir hikaye

Paranorman - Puyanama3
“داستان شخصیت محور”، چیزی‌ست که معمولن آن را می‌شنویم. داستان شخصیت محور چیست؟
مجموعه‌ای از اتفاقات و اقدامات شخصیت‌هاست که داستان را به جلو هدایت می‌کند. آیا نوع دیگری هم وجود دارد؟ نقطه‌ی مقابل این نوع را می‌توانیم “داستان محور” بنامیم. مجموعه‌ای از اکشن‌ها ‌که سرنوشت کاراکترها را مشخص می‌کنند. درواقع، بسیاری از داستان‌ها ترکیبی از این ۲نوع است. شخصیت‌های شما چه چیزی می‌خواهند؟ این سوال همان چیزی‌ست که همواره داستان را شخصیت محور می‌کند. هنگامی که با شخصیت داستان “شناسایی” می‌کنیم، درواقع با این روند پروسه‌ی درخواست او را کشف می‌کنیم. در این روش می‌‎توانیم شخصیت‌های که برخلاف ما راه‌های متفاوتی چه از نظر فیزیکی و چه از نظر احساسی می‌پیمایند را تشخیص دهیم.  ممکن است شیر، موجود فضایی یا پری‌دریایی باشد، اما خواسته‌های آنها باید مشابه ما انسان‌ها باشد.

شخصیت‌های داستان نسبت به هدف‌شان حرکت می‌کنند. این اقدامات آنها را بر اساس شخصیت‌شان به دردسر می‌اندازد. بسیاری از کاراکترها نمی‌دانند که چطور به هدف‌شان برسند. به همین دلیل می‌توانیم با آنها یکی شویم. آنها مایل هستند تا استعدادهای خود را بروز دهند و یادبگیرند تا مشکلات جدید را چگونه حل کنند. این نوع داستان بسیار قدرتمند است. داستان و کاراکترها به‌هم پیوسته است ولی باید  کاراکترها “فعال” باشند. در یک معنای کلی، “آنها هستند که داستان را هدایت می‌کنند.”
به گفته‌ی هارولد اینس Harold Innis؛ “نویسنده، ارتباطات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.”، هر رسانه نقاط قوت و ضعف خود را دارد. رمان‌ها چیزی که مردم فکر می‌کنند را به تصویر می‌کشد. یک فیلم نمی‌تواند با گفتگوی درونی مردم ارتباط داشته باشد ولی یک رمان این توانایی را دارد. فیلم چیست؟ از نام‌ش کاملن پیداست، حرکت!، نور‌ها، دوربین‌ و کنش است. به این دلیل فیلم‌ها را تماشا می‌کنیم تا بدانیم دیگران چگونه رفتار می‌کنند و چه‌کار می‌کنند. فیلم‌ها را تماشا می‌کنیم تا ببینیم شخصیت‌ها زیر فشار‌های شدید چه کاری انجام می‌دهند و چرا آن را انجام می‌دهند.

پس، داستان شخصیت محور داستانی‌ست در مورد شخصیت‌هایی که بر اساس روندی از کنش‌ها به خواسته‌های خود می‌رسند. پس مشکل کجاست؟ مشکل این است که چه چیزهایی حیاتی هستند، آنها کمکی به رسم ویژوالی داستان‌تان نخواهند کرد، به معنای واقعیِ کلمه، هزاران راه برای نشان دادن این کنش‌ها وجود دارد. نویسنده باید مشخص کند که شخصیت‌ها چه می‌خواهند و این وظیفه‌ی کارگردان است تا بفهمد چگونه ساختار بصری داستان را ایجاد کند.

Karakter odakli bir hikaye

 ‘ karakter odakli bir hikaye’ genellikle duyduğumuz bir şeydir.
Ama karakter odakli bir hikaye nedir?
Buna  olaylar zinciri deriz ki hikayeyi ilerletir. Başka turlu varmi?
Bu tur zit noktada ‘ hikaye odakli’ terimi kullana biliriz. Karakter kaderini tanimlayan eylemlerdir.aslinda çoğu hikyeler bu iki tipin karişimidir. Karakterleriniz istedikleri nelerdir?
Bu soru hikayeyi karakter odakli yapan şeydir. Karakteri ‘ tespit’ ettiğimiz zaman, aslinda karakterin isteklerini anlamak ve keşfetmek istiyoruz.bu şekilde karakterin bizden farkli olan yanlarini gerek fiziksel ,gerek duygusal ,olarak çozmeye çalişiyoruz.bu bir aslan,uzayli yaratik ve ya deniz kizi olabilir, ama istekleri biz insanlara benzer olmalidir.
Karakterler kendi hedefleri doğrultusunda hareket eder.bu kişiliklerine gore yaptiklari eylemler onlari hep zorlamaktadir.çoğu karakter nasil hedefine ulaşacağini bilemez ,bu yuzden bizde onlardan biri olabiliriz.onlar yeteneklerini kullanip sorunlari çozmek isterler. Bu tür anlatim çok guçludur . Hikaye ve karakterler birbirine bağlidir ama karakterlerin ‘aktif’ olmasi lazim. Genel anlamda onlar hikayeyi yonlendirir.
Yazar ‘ harold Innis’ der ki : iletişimu etkiler. Her medyanin kendine gore güçlü ve zayif yönleri vardir. Romanlar insanlarin ne düşündüğünü canlandirir.bir film insanlarin iç konüşmalarini anlatmaya bilir ,ama bir Roman bunu yapa bilir.
Film nedir? Adi onu anlatir . Hareket, işiklar,kamerave eylemdir.
Biz film izleriz çünkü başkalarinin nasil davrandiğini bilmek isteriz.filmleri izleriz çunkü karakterlerin baski altinda nasil davrandiklarini oğrenmek isteriz. Neden boyle yaptiklarini anlamak isteriz.
O zaman karakter odakli hikaye , karakterleri anlatan hikayeye deriz ki karakterleri zincirleme eylemlerle isteklerine ülaşmalarini sağlar.
Peki sorun nedir? Sorun neyin kiritik olduğunu bilmektir.onlar bir gorsel hikaye çizmek için kelimenin tam anlamiyla yardimci olmaya bilir . Bu eylemleri gostermek için binlerce yol vardir.yazar karakterlerin istediklerini belirlemelidir . Yonetmenin gorevi hikayenin gorsel yapisini oluşturmaği anlamak ve anlatmaktir.

میر‌توحیدرضوی

نظرتان را بنویسید

آمار پویانما در یک نگاه

  • 56,140
  • 966
  • ۱۱ مرداد, ۱۳۹۶

تلگرام پویانما

نوشته‌های تصادفی

پویانما را دنبال کنید