skip to Main Content

21 تصویر از تمام تاریخ Science fiction

ساینس فیکشن، Science fiction ژانری از ایده‌هاست!، ولی گاهی اوقات تصاویر فراموش ناشدنی در مقابل‌مان ترسیم‌ و هر دوره‌ای در تاریخ Sci-fi چشم‌انداز عجیب و غریبی از آینده به ما می‌دهد. در زیر، تصاویر و فیلم‌هایی که در سیر تحول این ژانر نقش اساسی داشتند آمده است.


1-      سفر به ماه1902: بر اساس رمانی از ژول‌ورن و اولین انسان روی ماه توسط اچ.جی. ولز، از جورج مِلیِس نخستین فیلم‌ساز سینمای فرانسه.

2-      فرانکنشتاینِ توماس ادیسون 1910: اولین رمان علمی‌تخیلی که تبدیل به نخستین فیلم این ژانر شد، داستان فرانکشتاین، دکتر جوانی‌ست که در تلاش است تا انسانی خلق کند ولی در نهایت یک موجود بد‌شکل ازآب در می‌آید.

3-      متروپلیس 1927: فقط هفت سال بعد از اجرای نمایش‌نامه‌ی ” کارخانه ربات‌سازی روسوم”، ماریا، روباتی‌ست که طبقه‌ی کارگر و دنیا را به آشوب می‌کشاند.

4-      Lensmen توسط E.E. Smith به تاریخ 1937: و ظهور عصر طلایی داستان‌های علمی‌تخیلی.

5-      سوپرمن 1938: اولین ابرقهرمان واقعی.

6-      Foundation به تاریخ 1942: مجموعه کتابهای “بنیاد” (در ایران با عنوان سری امپراتوری کهکشانی شناخته می‌شود)از آیزاک آسیموف.

7-      روزی که زمین ایستاد 1951: اولین فیلم پارانویا دهه‌ی 50

8-      گودزیلا 1954: آغاز دوره‌ی Kajiu (کاجیو کلمه‎ای ژاپنی و به معنی “جانور عجیب” است)، و ترس از نابودی‌های اتمی.

9-      سیاره‌ی ممنوعه 1956:  Robby  معروفترین روبات در دهه‌ی 50 شد. همزمان با ظهور معماری آینده‌گرا یا Googie style.

10-   10.2001 اودیسه فضایی 1968: در این فیلم از کوبریک، فضاهای جالب توجه زیادی وجود دارد، ولی اما صحنه‌ی بی‌وزنی و وحشت از شناور شدن در فضای بیرونِ لباسِ محافظ قابل ذکر است.

11-   RinngWorld توسط لَری نِوین 1970: عصر وجود آبجکت‌های عظیم در فضا.

12-   موج جدید: در حدود همان زمانی که نویسندگانی چون Ursula K. Le Guin، Michael Moorcock و Samuel Delany به بازآفرینی داستان‌های علمی‌تخیلی مشغول بودند، هنرمندی چون Jean Giraud  راه‌های جدیدی از نظر بصری برای این ژانر خلق می‌کرد.

13-   جنگ ستارگان 1977: این تصویر معروف؛ نشان‌دهنده‌ی سرعت سرسام‌آور حرکت به سمت کهکشان در دنیای جورج لوکاس است، در اکثر فیلم‎ها کپی‌اش را می‌توان یافت.

14-   بیگانه 1979: H.R Giger طراح بی‌نظیر جلوه‌های بصری برای این فیلم است. از استارترک تا هر فیلمی از این ژانر، تخیل این هنرمند به نوعی در آن استفاده شده است.

15-   بلید رانر 1982: و ظهور Cyberpunk؛ این فیلم زیبایی شناسی این ژانر را تعریف کرد.

16-   Tron 1982: در عین حال این فیلم اولین استفاده کننده از جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری و نگاهی به دنیای مجازی بود.

17-   آک‌ایرا 1988: چشم‌انداز جدیدی از آخرالزمان و ویرانی…

18-   پارک ژوراسیک 1993: اولین موجودات فول CG.

19-   ماتریکس 1999: فیلمی که “Bullet time” را به ارمغان آورد و نگاه جدیدی به واقعیتِ متشکل از کامپیوتر را رسم کرد.

20-   اپرای فضایی جدید – از Iain m. Banks تا Paul McAuley، از سریال Firefly تا Battlestar Galactica، از Halo تا Mass Effect؛ ماجراجویی‌های فضاییِ حماسی جان تازه‌ای گرفت.

21-   جاده 2006: از Cormac McCarthy. در سالهای اخیر، جهان آخرالزمانی، بدزمانگی یا دُژگاهی فضاهای معمول این ژانر شده است. از عطش مبارزه(فیلم) تا مرده‌ی متحرک را می‌توان نام برد.

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو