skip to Main Content

عروسک گردان داستان‌های چخوف درگذشت

[jwplayer config=”video” mediaid=”7736″]

انیماتور پیشرو و عروسک گردان بنام کشور چک، Břetislav Pojar، جمعه هفتهٔ گذشته، در سن ۸۹ سالگی از دنیا رفت. از ۱۹۴۰، Pojar زندگی‌ خود را وقف تولید و پیشرفت نمایشنامه‌ های عروسکی، انیمیشن‌های کوتاه و برنامه‌های تلویزیونی گوناگونی نمود.

Pojar فعالیت حرفه ای خود را بر کار بر روی نمایش “داستان باس سل لو” تولید ۱۹۴۹ به نویسندگی آنتوان چخوف و کارگردانی Jiří Trnka، پیش کسوت نمایش‌های عروسکی در کشور چک، آغاز کرد. پژار زیر نظر ترانکا, تا میانه‌های دهه ۱۹۶۰، به تمرین نمایش‌های عروسکی ادامه داد و در اوخر دهه شصت، به کشور کانادا، مهاجرت نمود که آغاز همکاری دراز مدت وی با بنیاد ملی‌ فیلم کانادا بود.

پژار شروع کار به عنوان کارگردان حرفه‌‌ای را از ۱۹۵۱ با کارگردانی فیلم هانسل و گریتل, معروف به خانهٔ زنجبیلی آغاز نمود. فیلم دیگر وی، شیر و آهنگ، در ۱۹۶۰ موفق به کسب جایزهٔ Annecy شد. در طی این سالها، انیمیشن‌های کوتاه پژار موفق به دریافت جوایز متعددی گردیدند. از جمله:

 A Drop Too Much 1954

To See or Not to See 1969

Balablok 1972

Bum 1979

E 1981

در ۱۹۹۰، پژار مقام پروفسوری و نایب ریاست دپارتمان انیمیشن در آکادمی فیلم و تلویزیون شهر پراگ را کسب نمود. جایی‌ که تا روز مرگش، مصمّم مشغول به تولید بود.
سه سال پیش، به دلیل همت و پشت کار خود در صنعت سینما، موفق به دریافت نشان لیاقت از سو‌ی‌ وزیر فرهنگ جمهوری چک شد.
“من فقط از عروسک‌ها فیلم میگیرم یا کارتون می‌سازم.” وی در طول مراسم اهدای نشان لیاقت بیان نمود.”برای هیمنه که بیشتر، انیمیشن‌های کوتاه می‌سازم. چون نیازی به توضیح براش نبود.”

 

Thick Fog – O té velké mlze, 1975, Břetislav Pojar
Jak ulovit tygra, 18 minutes, 35 mm, colour, 1976, Puppet animation
Bretislav Pojar

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو