skip to Main Content

تهیه‌ی بک-آپ و انواع آن

در کنار کار انیمیشن، اتفاقی که در هر ساعت می‌افتد ساخته شدن فایلهایی با حجم بالاست که به سرعت، فضاهای دوست‌داشتنیِ خالی‌مان را پر می‌کنند!، شاید تنظیم زمانی مشخص برای تهیه‌ی بک‌-آپ در لیست کارهای شما باشد. خب، پس چرا اقدامی نمی‌کنید؟ شاید به این دلیل باشد که کارهای زیاد دیگری برای انجام دارید، یا شاید بعد تکنیکی آن کمی خسته کننده و کیج کننده به نظر می‌رسد. ولی یک روز، ناگهان ممکن است هارد-درایو‌تان به مشکل بخورد، بنا به هر دلیلی، اینجاست که دیگر هیچ کاری از دستتان بر‌نخواهد آمد و هیچ توجیهی مقبول نیست، تنها “زمان” مهم است. نه به این معنی که با یک ترس همیشگیِ دیجیتال کار کنید؛ در عوض گرفتن بک-آپ را به یک مسئولیت تبدیل کنید و از هارد درایو‌ها و فایل‌های “مهم” پشتیبان داشته باشید.

در اولین قدم، به یک هارد نیاز دارید. انواع هارد درایوها با اتصالات USB تا DVDها در بازار وجود دارد. هارددرایو‌ها اکسترنال قیمت مناسبی دارند (البته فعلن بعید است)، البته با درایو‌های RAID و NAS می‌توانید فضای بیشتر و خوانایی سریعتری داشته و حرفه‌ای کار کنید.

هنگامی که کامپیوتر‌تان به خوبی کار می‌کند، معمولاً انجام روتین بک‌آپ به سادگی میسر نیست!، ولی صدایی در ذهن‌تان همیشه می‌گوید: باید هرچه سریعتر بک‌آپ بگیرم. و معمولاً دسک‌تاپ رو تمیز می‌کنیم، فایل‌ها رو مرتب می‌کنیم و تهیه بک‌آپ رو به فردا موکول می‌کنیم…!

ولی همین “فردا فردا” کردن، همیشه روزها را به یکدیگر تحمیل می‌کند، و روز بعد و روز بعد… . اگر تا کنون از دست دادن به یکباره‌ی فایل‌ها برایتان پیش نیامده باشد، نگران این اتفاق نمی‌شوید. افراد زیادی هستند که مبالغ زیادی برای بازیابی اطلاعات‌شان هزینه کرده‌اند و همیشه به یک نکته اشاره می‌کنند: تهیه‌ی بک-آپ بهترین راه‌حل است. البته در اکثر موارد متاسفانه هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که برگردانده شود… .

روشهای متعددی برای کاربران Mac و Pc جهت تهیه‌ی بک-آپ وجود دارد، که در مقدار پیچیدگی و نوع کاربری هم تفاوت‌هایی دارند. برخی از نرم‌افزارهای این کار، به خوبی قابلیت شخصی‌سازی دارند، برخی دیگر صرفاً به نوع استفاده محدود می‌شوند.

سخت‌افزار:

می‌توانید از تمامی دارائی‌تان روی یک هارد زاپاس یا دی‌وی‌دی بک‌-آپ تهیه کنید. ازExternal Driveها شروع می‌کنیم که در انواع USB, FireWire یا Thunderbolt یافت می‌شوند. که بر اساس کارایی و سهولت تهیه می‌توانید آنها را بخرید. البته اکسترنال درایو‌های پرتابل هم گزینه‌ی خوبی به شمار می‌رود، این درایوها در برابر ارتعاشات قوی، افتادن، ضربه و … مقاوم‌سازی شده‌اند.

گوگل در یک مطالعه‌ی 5 ساله متوجه می‌شود که سنِ هارد دیسک ارتباط مستقیمی با از کار افتادن آن دارد، سیر نزولی کارکرد هارد، از سال دوم شروع می‌شود. در این مطالعه متاسفانه به کیفیت ساخت متفاوت شرکت‌های سازنده اشاره‌ای نشده است.

در نهایت با توجه به بودجه‌ی خودتان باید اقدام به خرید یک سخت‌افزار مناسب بکنید. اما سعی کنید خرید با کیفیت انجام دهید، نه بر اساس ظرفیت!. وسترن دیجیتال یا Seagate رهبران بازار کنونی هستند.

نرم‌افزار

اگر Mac دارید، می‌توانید از نرم‌افزار Time Machine که از نسخه‌ی 10.5 سیستم‌عامل اپل عرضه شد استفاده کنید. تنها کاری که باید بکنید این است که مسیر سخت‌افزار ذخیره سازی را انتخاب کرده و Encryption را فعال کنید، همین. این نرم‌افزار هم می‌تواند از کل سیستم شما بک-آپ تهیه کند و سپس در هر زمانی که خواستید آن را بازیابی کند، و هم گزینه‌ی Incremental را در اختیارتان می‌گذارد، به این صورت که ردی از فایل‌های قدیمی را نگه‌داری می‌کند. می‌توانید از روش‌های قدیمی‌تری نیز استفاده کنید، نرم‌افزارهایی مانند: SuperDuper! و Carbon Copy Cloner اما، اتوماسیون‌های اداری و… را پشتیبانی نمی‌کنند.

با وجود نقاط قوت، “ماشین زمان” ابزار مورد اعتمادی برای کاربران مکینتاش نیست. برای مثال نمی‌توان گزینه‌ای مانند پشتیبان گیری در هر 60 دقیقه را روی آن ست کرد و به سادگی نمی‌توانید محتوی‌ پشتیبان را ببینید.

برای کاربران ویندوز، مایکروسافت راه‌حل‌های زیادی برای تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان را ارائه کرده است. بر اساس ویندوز‌های مختلف، قابلیت‌های متفاوتی را شاهد هستیم. ویندوز8 راه‌حل برخی از مشکلات ویندوز7 در این زمینه است و به صورت رایگان سیستمی شبیه به ماشین زمان را در این نسخه تعبیه کرده است، مایکروسافت اذعان می‌کند که تنها پنج درصد از مشتریان از قابلیت ویندوز بک-آپ استفاده می‌کنند… و این خود نشان می‌دهد که فرآیند تهیه بک-آپ در ویندوز کمی پیچیده است.

این نکته، درهای زیادی به روی نرم‌افزارهای ثانویه‌ای که کار Back-Up انجام می‌دهند می‌گشاید. CrashPlan هم شرکتی است که در این زمینه کار می‌کند و ویژگی‌های خوبی دارد: اتوماسیون آسان، رمزنگاری 128بیتی، Ui زیبا. در عین حال با تنظیمات پیشرفته. یکی از برترین ویژگی‌های این سیستم، امکان تهیه‌ی پشتیبان از یک کامپیوتر دیگر روی شبکه‌ی خودتان است؛ پتانسیل خوب برای کسانی که با لپ‌تاپ کار می‌کنند و ترجیح می‌دهند تا فایل‌‎های خود را امن نگه‌داری کنند.

Gene Timeline Professional یکی از راه‌حل‌هاست، از لحاظ ظاهری شبیه به ویندوز8 است و گزینه‌های بیشماری را می‌توانید سفارشی‌سازی کنید. مثل “ماشین زمان”، نسخه‌های مختلف بک-آپ را می‌توانید مشاهده کنید که در یک ساختار درختی ویندوز یا به صورت طبقه‌بندی هستند. همچنین قابلیت System-Level Backup نیز در اختیار شماست که یک پشتیبان از کلِ سیستم‌عامل شما تهیه می‌کند. البته برای بازگرداندن آنها نیاز به یک دیسک نجات یا bootable restoration disk خواهید داشت. Genie Timeline Professional یکی از بهترین‌ها در زمینه‌ی بک-آپ گیری است که با قیمت  $59.95 برای یک لایسنس در دسترس شماست…!

CrashPlan و Gene Timeline برای حفاظت از اطلاعات شما طراحی شده‌اند، آنها ساده و کاربردی هستند. ویژگی‌های کوچک، اما جذاب آنها را هم باید مد نظر داشته باشید، هنگامی که نسخه‌ی پشتیبان در حال ایجاد بوده یا مشکلی بوجود آید، این نرم‌افزارها از طریق E-mail یا تویت، آنها را به شما می‌گویند، در نگاه اول ممکن است بی‌اهمیت باشند، اما اگر هارد یا فایل‌]ا به مشکلی برخوردند، می‌توانید سریعاً عملیات نجات را آغاز کنید.

 cloud, RAID, و NAS

 با استفاده از یک درایو خارجی و یک نسخه‌ی پشتیبان به شما آرامش خاطر می‌دهد، اما داشتن تنها یک نسخه‌ی پشتیبان راه‌حل مناسبی نیست. بویژه با توجه به نتایج مطالعات دیسک سخت در گوگل. پشتیبان‌های “Offsite” که امروزه توسط سازمان‌ها و ادارات بزرگ مورد استفاده است، این عملیات را به صورت “ابری” و در فضایی خارج از محدوده‌ی سازمان و یا شرکت و حتی کسب و کارهای کوچک انجام می‌دهد. در این صورت اطلاعات از گزند سیل، سرقت، آتش‌سوزی و… در امان هستند. اما هزینه‌ی این کار در دهه‌های اخیر اینقدر پایین آمده است که یک کاربر خانگی هم بتواند از آن استفاده کند.

بسیاری از کاربران گزینه‌ی “ذخیره‌سازی ابری” را انتخاب کرده اند. خدمات بیشماری در این زمینه ارائه‌ می‌شود که می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای، به صورت ماهانه از آن برخوردار شوید. اپل با سرویر iCloud فضای 5گیگابایتی را در اختیارتان می‌گذارد که با امکانات زیاد به مشتریان اپل خدمات رسانی می‌کنند.

CrashPlan+ Unlimited  خدمت دیگری در راستای خدمات ابری به شمار می‌رود که هم مقرون به صرفه است و هم قابلیت های خوبی دارد. “هکرها” به یک نگرانی در دنیای وب تبدیل شده‌اند ولی با این خدمات می‌توانید مطمئن باشید که اطلاعات شما در محیطی امن نگه‌داری می‌شوند که با Local Backup این شرکت، بهترین راه برای حفظ اطلاعات شخصی است.

برای آنهایی که ترجیح می‌دهند اطلاعاتشان را به صورت Local داشته باشند، RAIDها توصیه می‌شوند. ساده و مقرون به صرفه است و انتخاب‌های متعددی برای راه‌اندازی RAID وجود دارد. می‌توانید مطلب ویکیپدیا در این زمینه را مطالعه کنید.

RAID شامل 2دیسک سخت است. یکی اطلاعات قابل دسترس را نگه‌داری می‌کند و دیگری به صورت یک آیینه برای دیسک اول رفتار می‌کند. اگر به هر دلیلی یکی از درایو‌ها از کار بیفتد، می‌توانید مطمئن باشید که یک کپی تکراری در درایو دیگر دارید.

شبکه‌ی متصل ذخیره‌سازی یا NAS عبارت خلاصه‌ شده‌ی  Network Attached Storage است. یک یا دو دیسک سخت که به روتر شبکه متصل می‌شوند، نه از طریق PC. بسیار برای بک‌آپ گیری سودمند است و یک نقطه‌ی متمرکز برای تهیه پشتیبان از تمام دستگاه‌های الکتریکی در منزل است. NAS می‌تواند موزیک، شو‌های تلوزیونی، فیلم‌ها و مدیاهای دیگر را ذخیره کند و حتی آنها را روی دستگاه‌های تلفن همراهتان، هنگامی که در منزل نیستید ارسال کند.

+

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 2 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو