skip to Main Content

Solid Drawing از زبان اِستیو لَمبِرت

انیماتور Weta Digital، آقای Steve Lambert در خصوص قواعد12گانه‌ی انیمیشن می‌گوید و توضیح می‌دهد که چرا هنرمند باید بتواند کاراکتر را طوری انیمیت کند که Solid یا یکپارچه باشد. بسیاری از مردم می‌توانند اجسام را با خطوط و فرم‌های زیبا طراحی کنند، ولی قضیه از آنجایی شروع به سخت شدن می‌کند که باید این توانایی را در هر فریم و به صورت زیبا، حفظ کنند. هر فریم انیمیشن باید به صورت جداگانه و به خودی خود پایدار باشد. همچنین باعث تعجب هم هست که یک فریم، به صورت مجزا قادر است جریان حرکت را اصلاح و به آن کمک کند و یا برعکس، طرح بد در یک فریم، کل این روند را نابود می‌کند.

قانون طراحی یکپارچه یا Solid Design، همه‌اش در خصوص “خط” است. خطوط، شکل و فرم کاراکتر را توضیح می‌دهند. همچنین همین خطوط تعادل و حرکت زبان بدن را نیز به ما نشان می‌دهند.

دیزاین یکپارچه که Solid Drawing نیز خوانده می‌شود، توانایی تفسیر انیماتور از یک جسم سه‌بعدی روی یک سطح دوبعدی است.  نه الزاماً فرم‌های رئال و واقع‌گرایانه، باید توانایی توضیح حجم و وزن را داشته باشد و Flat به نظر نرسد. این قانون باید در کل سکانس رعایت شود. اگر اشکال، وزنشان را از دست بدهند، ناپایدار شوند و یا تغییر پرسپکتیو داشته باشند، بیننده را می‌تواند به طور کلی از داستان منحرف کند.

خطوط نقش بسیار مهمی در فرم آبجکت‌ها و ارائه‌ی آن، همچنین تحت تاثیر قرار دادن بیننده از طریق صفحه‌ی نمایش دارد. یک مثال از طراحی یکپارچه‌ی “ضعیف”، چیزی‌ست که آن را Twinning یا هم‌شکل می‌نامیم. به صورتی که در آن حرکت‌های شخصیت به صورت قرینه اتفاق میفتد، بسیار غیرطبیعی است و انیمیشن شما را کاملا بی‌احساس جلوه خواهد داد.  صرف‌نظر از اینکه چگونه انیمیشن خود را می‌سازید، توانایی نشان دادن وزن، فرم و تعادل باعث می‌شود تا در دیدگاه زندگی واقعی‌تان هم تاثیر بسزایی داشته باشد.

انیمیشن سه‌بعدی تصاویری با پرسپکتیوهای خیره کننده به شما نشان می‌دهد، اما به شما اجازه نمی‌دهد اشکال جالب، پویا و قابل خواندن بسازید…!، باید آنها را با صرف زمان بیشتر ایجاد کنید.

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو