skip to Main Content

نور های استاندارد 3Dsmax قسمت اول

در این چند خط، نگاهی خواهیم داشت به ابزار های نورپردازی نرم افزار Max ، بدیهی است که این ابزار ها برای مقاصد مختلفی طراحی شده اند و هر نور، کاربرد خاص خود را دارد.
در پایان این سری مقالات، به درک خوبی از نورهای نرم افزار و استفاده ی هر یک خواهیم رسید و موارد استفاده ی هریک را در مواقع نوری مختلف خواهید دانست.

Default Light یا نور پیش فرض :

این نور ها بسیار ساده هستند و هنگامی روشن می شوند که نوری در صحنه وجود نداشته باشد. به صورت پیش فرض دو نور Omni یکی در بالا به سمت چپ و دومی در پایین و به سمت راست قرار دارد. به محض این که تمامی نور ها را در صحنه پاک کنید، این نور ها به صورت اتوماتیک روشن می شوند.
در مواقعی که تست رندر می گیرید و زمانی برای محاسبه سایه ها نیست، استفاده از این نورها بسیار سریع تر است.

Ambient Light یا نور محیطی :

این نور در دنیای واقعی وجود ندارد. با این وجود، به صورت تقریبی تاثیرات آن را در دنیای اطرافمان می بینیم. در دنیای واقعی، بازتاب نور از یک سطح به سطحی دیگر، بارها و بارها تکرار میشود، شاید میلیون ها بار، تا هنگامی که تمامی انرژی نور جذب شود. این چیزی است که Radiosity می نامیم.
این روشنایی بر اساس محاسبه برخورد فتون های نور میان سطوح مختلف و زوایای آنها بوده و در این بین، این فتون ها هم از میان سطوحی مانند شیشه، هوا، آب و… رد می شوند .
نور Ambient ، شدت نور هر پیکسل از صحنه را افزایش می دهد. بدون در نظر داشتن پارامتر های فیزیکی و محیطی. چون این نور، سایه ها را پر کرده و فرم ها را تخت جلوه می دهد، توصیه می شود که کمتر از آن استفاده شود.
در مواقع نادر، می توان از مقدار Ambient برای کم کردن غلظت تمامی سایه ها استفاده کرد، گاهی اوقات، هر چیزی بهتر از داشتن سایه های سیاه مطلق در صحنه است!.
برای دسترسی به پارامتر Ambient در MAX ، از منوی Rendering روی Environment کلیک کنید . یا کلید 8 را از قسمت اعداد بالای کی بورد بزنید. تصویر را در زیر مشاهده می کنید.
در حین انتخاب رنگ برای Ambient ، می توانید هر رنگی را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید مقدار سیاه و سفید مشخص کننده شدت نور است، نه رنگ. پس، آبی روشن مقدار روشنایی بیشتری نسبت به قرمز تیره خواهد داشت.
یک ترفند : یک روش واقعا سریع برای ایجاد Ambient : یک نور Skylight بسازید و خصیصه ایجاد سایه اش را غیر فعال کنید. به سادگی با تنظیم Sky Color و intensity multiplier می توانید نور Ambient را راحتتر کنترل کنید .

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو