پویانما، مباحث تخصصی انیمیشن سه‌‌بعدی

انواع نورها در 3D قسمت آخر

نور های سطحی یا Area Lights :

این نور ابعاد نور واقعی در دنیای طبیعی را شبیه سازی می کند. در انواع نور های Spot,Omni,Direct تغییر در مقیاس نور، فقط اندازه ی آیکون را بزرگ یا کوچک می کند و هیچ تغییری در نور ساطع شده ایجاد نمی کند. ولی با بزرگتر کردن نور Area ، نور بیشتری از سطح Scale شده ساطع خواهد شد. اگر این نور را بسیار کوچک کنید، رفتاری مثل نور Omni خواهد داشت، ولی اگر آن را بزرگتر کنید، نور بیشتر و سایه های نرم تری ایجاد می کند.

نور های سطحی یا Area، در اشکال مختلفی هستند، مستطیلی rectangles، کره spherical ، خطی linear!:..C دیسک discs و… انواع آن را بر اساس نیاز انتخاب کنید. به عنوان مثال: حالت خطی یا Linear برای شبیه سازی نورهای فلورسنت استوانه ای مناسب است.

برای رندرهای طبیعی تر، این نور ها با تنظیمات کیفی خوب، یک انتخاب عالی خواهند بود. هرچند سایه های نرم این نورها زمان رندر را افزایش می دهد، ( کندی رندر) بر خلاف سایه های نورهای Spot یا Omni است، زیرا نور Area از نقاط مختلف پرتو ها یا Ray های نور را ساطع می کند و برای محاسبات رندر زمان بیشتری لازم است، نتیجه ی آن معمولا کیفیتی بهتر و سایه هایی نرم تر است. بسیاری از هنرمندان CG این نوع نور را در پروژه های انیمیشن استفاده نمی کنند، دلیل ساده ای دارد، چون زمان زیادی برای رندر فریم ها صرف خواهد شد.

مدل هایی که به عنوان نور تعریف می شوند:

در برخی از نرم افزار های سه بعدی،این امکان هست که بتوان مدل ساخته شده را به عنوان منبع نوری تعریف کرد. ( اگر این امکان برای نرم افزاری در دسترس نباشد، توسط پلاگین های موتور رندر، این امکان تعریف شده است ) تمامی موتور های رندر از روشنایی عمومی یا Global Illumination بهره می جویند، ( شبیه سازی برخورد پرتوهای نور به موضوعات درون صحنه و برگشت به موضوعی دیگر GI ) که به روشنایی موضوعات، توسط موضوعات دیگر کمک می ک/NC/B@د. وقتی GI روشن است، اگر یک رنگ عمومی بسیار روشن برای او تعریف کنید، به صورت منبع درخشان نوری در صحنه ظاهر خواهد شد.

این کار نیز باعث کندی رندر می شود و بسیاری از هنرمندان نورپرداز حرفه ای از این کار پرهیز می کنند، ولی به جای آن می توانید این تاثیر را شبیه سازی کنید؛برای این کار، درون موضوع، چند نور تعبیه کنید و Object را با Glow و یک رنگ روشن رندر کنید.

کره ی محیطی یا Environment Spheres :

Sky Dome یا Environment Sphere موضوعی است که کل صحنه ی سه بعدی که ساخته اید را فرا می گیرد و نور از تمامی جهات ساطع می شود. بهترین گزینه برای شبیه سازی نوری که از آسمان ساطع می شود Sky Light ، در ضمن، گزینه ای خوب برای ایجاد Fill light برای نور خورشید نیز است، بدون این که نور دیگری در صحنه ایجاد کنید، روشنایی عمومی خوبی را ایجاد می کند.

همچنین، اگر در این روش از تصویر استفاده کنید، روشنایی و رنگی که از آن به دست می آید مشخص کننده ی نور و رنگ آن در زوایای مختلف خواهد بود . به این تکنیک IBL یا Image Base Lighting می گویند. که در آینده مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

نور محیط یا Ambient Light :

در زندگی واقعی، Ambient Light، یعنی: نوری که اطراف شما را احاطه کرده است، نوری که از آسمان می آید، موضوعات، زمین یا دیوار ها و بازتاب برخورد پرتو های نوری و… در دنیای واقعی، نور Ambient بر اساس محیط متفاوت است.

در بسیاری از نرم افزار های 3D، این گزینه با نام Ambient Light یا ambience Light شناخته می شود، که به صورت غیر واقعی، موضوعات درون صحنه را روشن کرده و تمامی زوایای یک سطح را یکنواخت می کند. قانون کلی این نوع روشنایی این است : از آن استفاده نکنید !!، چون باعث تختی و غیر طبیعی شدن کارتان می شود.

اگر صحنه ای نیازمند روشنایی بیشتری باشد، در جاهایی که تاریک هستند، نور ایجاد کنید. نورها مانند Ambient صحنه را فلت و غیر واقعی نخواهند کرد.

صحنه ها را از تاریکی مطلق شروع به نورپردازی کنید، هنگامی که اولین نور را ایجاد می کنید و تست رندر می گیرید، خواهید دید که کیفیت نورتان توسط روشنایی های غیر واقعی از بین نرفته است. نورهای ambient ،غیر واقعی و خطرناک هستند ، چون باعث می شود تا هرگونه کنترل نورپردازی تان را از دست بدهید.

در همین زمینه

میر‌توحیدرضوی

۷ نظر

  • سلام
    خسته نباشید
    من با گوشی اومدم و بزور جایی برای نظر دادن پیدا کردم نمیدونم جوابتونو کجا بخونم
    ااستودیویی در زمینه ی استاپ موشن میتونید بهم معرفی کنید که وسایل کار رو هم بفروشد یا عروسک ها رو بسازند
    ممنون میشم جوابشو ایمیل
    کنید

    • سلام، ممنونم. تا جایی که ما اطلاع داریم و تست و چک کردیم هر مطلب بخش نظرات داره و تماس باما هم بالای سایت موجود، نیازی نیست متحمل دردسر بشید!. در خصوص سوال باید بگم چون کار نکردم، نمی‌دونم. همین‌جا از کسانی که پاسخ این سوال رو می‌دونن درخواست می‌کنم جواب بدن که بدونیم. با تشکر.

  • سلام، ممنونم.
    نرم افزار مایا کاملترین نرم افزار ساخت انیمیشنه، دقیقا نمیشه نظر داد ! ولی انتخاب خوبیه. امیدوارم موفق باشید.

  • با سلام ضمن تشکر از سایت خوبتون می خواستم یه سوالی کنم :
    من به انیمیشن علاقه ی زیادی دارم و مدتی کار با نرم افزار مایا 11 رو شروع کردم
    می خواستم نظرتون رو در مورد این نرم افزار بدونم.

آمار پویانما در یک نگاه

  • 56,888
  • 966
  • ۱۱ مرداد, ۱۳۹۶

تلگرام پویانما

نوشته‌های تصادفی

پویانما را دنبال کنید