skip to Main Content

۱۹۷۹ ایران. عنوان بازی جدید GTA


” ۱۹۷۹. آدم خوب، وجود نداره” بر گرفته از حوادث انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ در تهران؛ عنوان قسمت جدید Grand Theft Auto.

نوید خوانساری ، متولد ایران، کار گردان مجموع بازی های Grand Theft Auto ، به آنچه از دیدگاه خود به انقلاب ایران میاندیشد، این عنوان را برای قسمت جدیدش اتخاذ کرده.

حرارت قسمت های پیشین  این بازی‌ و تیترهای هر روز اخبار خارج, از ایران و سیاست خارجیش درباره برنامهٔ هسته ای، آتش بازار فروش بازی‌‌های کامپیوتری را شعله ور تر از همیشه خواهد کرد.

خوانساری تا دوران نوجوانی، مصادف با دوران تشکیل انقلاب اسلامی را در ایران گذرانده و با تجربیاتی که از این دوران با خود به همراه آورده، صحنه‌های انقلاب در خیابان‌های تهران را باز سازی می‌کند.

شروع بازی‌ با پیش گفتاری از قبل از انقلاب و پیدایش  آن را برای بازیکن به مختصر و از نگاه شخصیت‌های اصلی‌ این بازی‌ بیان می‌کند.

نوید خوانساری: من می‌خوام مردم جنبه‌های مختلف این داستان تاریخی‌ رو از دیدگاه‌های گوناگونی بفهمند؛ که این کشوری بود با کلی‌ نظریات و اعتقادات گوناگون. بزرگ شدن در ایران، این فرصت رو به من داد تا روشن‌ترین روزها و تاریک‌ترین لحظه‌ها رو شاهد باشم.

اندکی‌ پس از سقوط شاه ایران، خانواده خوانساری به کانادا مهاجرت کردند. نوید خوانساری دوران جوانی را به تحصیل در رشتهٔ فیلم سازی گذارند و با اتمام دوران تحصیل، به نیو یورک سیتی نقل مکان کرد که در آنجا به استودی نو پای Rocketsrat Games ملحق شد.

در کارنامهٔ نوید، اسامی موفقی‌ مثل GTA 3، Vice Cit، San Andreas، Max Payne، Red Dead , Revolver و Bully به چشم می‌خورد. 

نوید خوانساری: بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵، اگر چیزی از Rocketsrat Games بیرون می اومد، من این شانس رو داشتم تا نقشی‌ در ساختش داشته باشم. کاری که من در استودیو انجام میدادم، ادغام نمایشنامه پردازی به بازی‌ ‌ست.

بعد از ترک Rocketsrat ، خوانساری به همکاری همسرش  Vassiliki، استودیوی خود رو افتتاح کرد که تا کنون عناوینی پر فروشی از جمله Alan Wake و Homefront را به بازار بازی‌های ویدیویی عرضه کردند. ۱۹۷۹، عنوانی بازی‌ بعدی از این استودیو خواهد بود که به انقلاب ایران و وقایع داخلی آن می‌پردازد.

داستان، در مورد مترجم ایرانی‌ امریکاییست که مأموریت دارد گروگان های سفارت آمریکا را از تهران نجات دهد. در این بازی‌ به بازیکن فرصت داده میشود تا نحوه وارد شدن به ایران را از سه‌ گزینهٔ مختلف انتخاب کند: با هلیوکوپتر ارتش آمریکا، از مرز‌های زمینی‌ عراق توسط ارتش صدام حسین و یا از مرزهای افغانستان به کمک نیروهای طالبان.

فضای بازی‌ از نگاه سوم شخص به بازی‌ است. ولی‌ زمانی‌ که شما وارد خاک ایران می شوید، نقش شما از مترجم به دانشجویی مخالف با شاه تغییر می‌کند که در سر نگونی رژیم سهیم بودید، ولی‌ در طول این دوران شاهد تغییرات ناخوش آیندی در درون انقلاب هستید که مخالف با باور‌های شما و آنچه برایش انقلاب کردید، بوده. ولی‌ همچنان مأموریت این است که یک تیم کوچک نظامی را بدون هیچ درگیریی به تهران برسانید تا گروگان‌ها را آزاد کنند.

داستان از نگاه نه فقط یک شخصیت، بلکه چند شخصیت خواهد گذشت. هر زمان داستان به شخصیت جدیدی منتقل میشود، محتوا و سبک بازی نیز به تبع تغییر خواهد کرد، ولی‌ توجه بازی به ماموریت تهران متمرکز میماند.

نوید خوانساری: نه همهٔ شخصیت‌های این بازی آدم‌های خوبی‌ خواهند بود. در طول داستان، به اجبار، موظف به ندیده گرفتنی بعضی‌ قربانی شدن ‌ها برای رسیدن به هدفتان هستید. در خیلی‌ بازی ها، شاهد مبارزهٔ خوب بد هستیم. سفید و سیاه، دوست و دشمن. ولی‌ در این بازی سعی‌ من بر این بود تا هر دو را، خوب و بد، در یک نفر ببینم، تا بازیکن آن را تجربه کند.

بازی در دو مدل تک نفره و چند نفره برای بازی ‌‌های گروهی در دوازده نقشه طراحی‌ شده است. سبک چند نفره، گاه به صورت جنگ مسلحانه میان گروه‌ها و یا بر اساس داستان در اختیار بازیکنان قرار خواهد گرفت.

این مطلب یک دیدگاه دارد.

پاسخ دادن به ناصر مرادی لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو