پویانما، مباحث تخصصی انیمیشن سه‌‌بعدی

مصاحبه با پدرام تقدیسی

تاریخ مصاحبه : سه شنبه – ۲۲ آذر ۱۳۹۰

نام هنرمند : پدرام تقدیسی

 وب سایت

مصاحبه کننده : میر توحید رضوی

—————————————————

 

 پویانما : سلام پدرام، ممنون از اینکه این فرصت رو در اختیار پویانما قرار دادی. خودتو معرفی کن و کمی از آلمان برایمان بگو.

پدرام : با سلام به شما و همه دوستان علاقه مند به هنر انیمیشن در ایران. پدرام تقدیسی هستم متولد تهران و حدود ۳۰ سال هست که ساکن آلمان هستم. مختصر می‌شه گفت که اینجا روال کار و زندگی‌ خیلی‌ با نظم گره خورده .

پویانما : از ایران چه خاطراتی داری ؟

پدرام : شیرینترین خاطرات زندگیمو توی ایران داشتم و بعد از مهاجرتم از ایران هنوز برام بیادموندنی هست.

پویانما : خب؛ چگونه وارد این عرصه شدی و به عنوان یک ایرانی موفق در زمینه انیمیشن تو آلمان شروع به کار کردی ؟

 پدرام : والا وارد شدن به این عرصه از کتابهای پدرم شروع شد. وقتی‌ ۹-۸ سالم بود با مداد اولین انیمیشنمو توی صفحات کتاب طراحی می‌کردم و چشمتون روز بد نبینه یه بار دستم هم رو شد!  من سال ۱۹۹۹ میلادی در Hannover  رشته  Multimedia Design و 3D production خوندم. در همین زمان در تولید اولین فیلم سینمایی آلمان به نام  ” Back to gaya  ” شروع به کار کردم و مهمترین تجربه هامو تو ۵ سال کار در ۳ پروژه ی سینمایی اونجا کسب کردم.

اولین پروژه سینمایی Back to gaya

پویانما : در چه زمینه هایی تخصص داری ؟

پدرام :  character works که شامل به modeling, texturing, rigging و animation می‌شه و در کنارش character design و storyboarding هم کار می‌کنم.

پویانما :  بیشتر به کدامیک علاقه مندی و دوست داری بیشتر اونو کار کنی ؟
پدرام :  همه اینها برام جالب هستن ولی‌ انیمیشن و design character منو بیشتر به خودش جذب کرده.

پویانما :  هنرمندان مورد علاقه ات چه کسانی هستند ؟
پدرام :  شخص خاصی‌ در نظرم نیست ولی‌ انیمیشن اروپای شرقی‌ این اواخر خیلی‌ برام جالب بود.

پویانما : اولین و پروژه ای که اخیرا در آن مشغول به کار هستی چیه ؟
پدرام :  ۱۲ سال پیش وقتی‌ دانشجوی این رشته شده بودم اولین پروژه یه تبلیغ بود که با همکاری شبکه تلویزیونی در دانشگاه انجام دادم و آخرین یه فیلم رئال به نام : ” Was Tiere wollen ” بود که دوتا از شخصیت های اصلیش CG بودن، یک سگ و یک خوک.

آخرین پروژه سینمایی THOR Legend Of Valhalla

پویانما :  کدام پروژه برایت چالش برانگیز بود ؟
پدرام :  پروسه  انیمیشن نسبت به کیفیتش، به زمان زیادی احتیاج داره. در همین آخرین پروژه باید به عنوان انیمیشن سوپروایزور  ۳۰۰ shot را با ۵ انیماتور در مدت ۳ ماه با کیفیت بالا تموم می‌کردم که خوشبختانه موفّق شدم. آرتیستهای بین المللی متعددی هم همکاری کردن که این هم برام خیلی‌ جالب بود.

پویانما :  خاطره ای در مورد اولین پروژه تو ذهنت هست ؟ تلخ یا شیرین.
پدرام : وقتی‌ با هیجان مشغول کار میشم زمان خیلی‌ زود می‌گذره بدون اینکه متوجه بشم. در اولین پروژه که در دانشگاه بود یادمه که یکی‌ از شبها خیلی‌ مشغول بودم و همونجا خوابم برد. صبح نظافتچیه روزانه اونجا منو با صدای جاروبرقی، جلوی کامپیوتر بیدار کرد.

پویانما :  بیشتر از چه نرم افزار هایی استفاده می کنید ؟
پدرام :  در درجه اول بستگی به خواستهای پروژه داره. ولی‌ بیشتر از همه می‌تونم بگم از Maya استفاده می‌کنم.

پویانما :  و در ادامه، از چه سخت افزار هایی استفاده می کنید ؟

انیمیشن سینمایی laurasstern

پدرام :به دلیل اینکه کیفیت کارها همیشه باید عالی باشه، همیشه از بهترین سخت افزار های موجود استفاده می کنیم.

پویانما :  تجربه و نظرت در خصوص کار تیمی چیه ؟
پدرام : به نظرم نکته ی خیلی‌ مهمیه. برای مثال، تولید فیلم سینمایی ” thor- legends of walhallah ” که محصول مشترک آلمان، ایسلند و ایرلند بود، بدون هماهنگی تیمی در این ۳ کشور قابل اقدام نمیبود. این هم می‌شه گفت یکی‌ از تکالیف producer هر پروژه هست. اون باید سعی‌ کنه که اعضای تیم، هم از نظر اخلاقی‌ و هم تجربه‌ای باهم هماهنگ باشن.

طراحی کاراکتر توسط پدرام
طراحی کاراکتر توسط پدرام

پویانما :  بازار کار انیمیشن در آلمان چگونه است ؟ از نظر استخدام و بیمه . یا سازمانی که این تشکلات رو حمایت بکنه ؟
پدرام : در آلمان قواعد کاری خیلی‌ حساسه و زیاد کنترل میشه. می‌شه گفت به عبارتی مشکل هست. اول از همه برای شروع دو بخشه. یکی‌ استخدام ثابت و دیگری کار آزاد (freelance). در حالت استخدام ثابت، صاحب کار پرداخت بیمه بیماری و عمر رو به عهده میگیره. همینطور هم پرداخت مالیات ماهیانه. ولی‌ در حالت کار آزاد همه اینها به عهده خود شخصه. اما در هر دو صورت بیمه بیماری و عمری اجباری هست.

پویانما :  وضعیت سرمایه گذاری های خصوصی و تولیدات این چنینی چگونه است ؟
پدرام : می‌شه گفت که در کلّ سرمایه‌گذاری خصوصی وجود نداره. بیشترین بودجه ساخت فیلم معمولی‌ از اداره بخش فرهنگی‌ و یا سازمان بانکی‌ تامین می‌شه.

پویانما : آیا تو آلمان انیمیشنی هست که به موفقیت بی سابقه ای دست پیدا کرده باشه  ؟
پدرام :  بازار اصلی فیلم انیمیشن فعلا هنوز در دست استودیو‌های آمریکایی‌ هست. همکاری استودیو‌های آمریکایی‌ و آلمانی‌ که همین جا تولید می‌شه به نحو خیلی‌ زیادی بالا رفته که اغلب فیلمهای رئال با المنتهای CG هستن.

پویانما : آیا با ایرانیان یا شرکت های ایرانی در ارتباط هستی ؟
پدرام : خیلی‌ خوشحالم از اینکه آرتیستهای ایرانی‌ با سرعت زیاد در همه جا پیش رفتن. شرکتهای ایرانی‌ نمیشناسم ولی‌ چندتا از دوستان ایرانی‌ اینجا هستن که کار CG می‌کنن.

مدل، تکسچر، ریگ و انیمیت برای پروژه سینمایی die kommenden tage توسط پدرام

پویانما :  وضعیت این صنعت را در ایران چگونه ارزیابی می کنی ؟
پدرام :  شخصا از درون این صنعت در ایران خبری ندارم. ولی‌ چیزی که از بیرون میبینم مشخصه که سرعت پیشرفتش زیاده و روز به روز بهتر می‌شه.

پویانما : چه توصیه ای برای ایرانیان مشتاق این هنر و خوانندگان این مصاحبه داری ؟
پدرام :  در درجه اول علاقه  اصلی خودشونو توی این رشته پیدا کنن و بر اساس اون، با کوشش و تلاش  زیاد متخصص بشن.

پویانما :  بیشتر چه منابعی را مطالعه می کنی ؟
پدرام : مجله ماهانه“ Digital Production“ در آلمان. فصلنامه های “ballistic“ و خبرهای روزانه اینترنتی.

از پروژه اخیر was tiere wollen، مدل، ریگ، انیمیت توسط پدرام .

پویانما :  نظرت در خصوص وب سایت پویانما چیه ؟
پدرام : اولین بار هست که با همچنین سایتی‌ برخورد می‌کنم و خوشحالم که شما دوستان برای پیشرفته سی‌جی در ایران تلاش می‌کنید.

پویانما :  و برای سخن آخر، هر چه می خواهد دل تنگت بگو .
پدرام :  از این صحبت خیلی‌ خوشحال شدم و مچکرم. به امید ‌دیدار نزدیک در ایران .

پویانما : سپاس از اینکه وقتت رو به ما و این مصاحبه اختصاص دادی.

 دموریل پدرام را ببینید…

در همین زمینه

میر‌توحیدرضوی

۳ نظر

آمار پویانما در یک نگاه

  • 56,820
  • 966
  • ۲۱ آذر, ۱۳۹۶

تلگرام پویانما

نوشته‌های تصادفی

پویانما را دنبال کنید