skip to Main Content

مقدمات کاراکتر انیمیشن – قسمت اول

 Basics Of Character Animation – قسمت اول

انیمیشن چیزی فراتر از حرکت object هاست ( با احتساب تکنیک ها و مباحثی که در انیمیشن 3D وجود دارد ) . کاراکتر ها باید روی کاغذ پیاده شده و مطمئن باشید که قابلیت های خوبی برای انیمیشن دارند. حال وقت آن است که به این مبحث پرداخته و وارد زمانبندی Timing و حرکت Motion  که قلب انیمیشن هستند شویم.

آگاهی از قانون اول نیوتون جزء اولین عناصر حرکتی است. دیدن و برسی کردن موجودات زنده، دیدن منابعی مانند : فیلم، پانتومیم، کارتون های کلاسیک ، از جمله راه هایی هستند که به شما در راه شناخت حرکت کمک خواهد کرد. مباحثی چون : Squash and Stretch , Anticipation, Overlapping action, Follow through را بدانید.

زمان، عنصر گرانبهایی است که باید عاقلانه مورد استفاده قرار گیرد. زمان، ماده ی خامی است که توسط : بازیگران، کمدین ها و موزیسین ها بسیارمورد استفاده است. یک کمدین، با زمانبندی کمیک، دقیقا می داند که چگونه مشت پرتاب کند، انیماتوری که زمانبندی را می شناسد، به خوبی میداند که کاراکتر کجا باید عکس العمل نشان داده، پلک بزند یا بخندد. زمان تنها عاملی است که انیمیشن را از یک تصویر، متمایز می کند. با یک زمانبندی خوب، کاراکتر های شما زنده می شوند و بدون آن، چیزی جز موجودات بی جان به نظر نخواهند رسید.

character Design BY : Jasen Strong

زمان، تمامی منظر فیلم شما را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

  1. اول : کل زمانی است که در اختیار دارید، به عنوان مثال : یک انیمیشن تبلیغاتی 30 ثانیه ای یا یک فیلم بلند انیمیشن 90 دقیقه ای .
  2. دوم: قطعه قطعه کردن پلان ها وسکانسها در این محدوده که تمپو و حال و هوای فیلمتان را شکل می دهد.
  3. سوم : زمانبندی و بازیگری کاراکتر های انیمیشن که نوع بازی در هر صحنه را مشخص می کند.

فکر کنید که فیلمتان موزیکال است، در این صورت نیز باز با “زمان” روبرو هستید. فیلم انیمیشنی که روی آن کار می کنید، به مانند سمفونی است که آهنگ ساز در حال ساخت آن است، ولی به جای نت در موسیقی، حرکت و بازی کاراکتر هاست !، هر حرکت در هر صحنه، باید در مکان و زمان صحیحی باشد. زمانبندی نادرست، فیلم انیمیشن را بی جان و دلخراش می کند…

پروسه ی زمانبندی :

پس از اینکه زمان کلی و نوع پروژه مشخص شد، فیلمنامه و استوری بورد آماده می شود، سپس دیالوگ ها ضبط می شود.

” دیالوگ ” عنصر مهمی است که باعث تخمین طول فیلم می شود، پس حساس باشید ! . کاراکتر هایی که به آهستگی صحبت می کنند، باعث هدر رفتن زمان، و کاراکتر هایی که با سرعت حرف می زنند، باعث می شوند تا زمان به سرعت مورد استفاده قرار گیرد.

در هر شرایط، پس از ضبط دیالوگ، انیماتیک یا لایکا ریل تهیه می شود، تا راف زمانبندی کل فیلم  به دست آید. چنانکه در مباحث قبلی اشاره شده، برای تهیه ی انیماتیک، باید شات های استوری بورد را اسکن کرده و در نرم افزار های تدوین، مثل Premiere بچینید و تنظیم کنید.

سپس در هر شات، نوع حرکت و زمانبندی حرکت کاراکتر یا کاراکتر ها مشخص می شود، در پروژه های بزرگ سنتی 2D ، این کار را با استفاده از X-Sheet یا Exposure Sheet انجام می دهند، در CGI ، این کار بر عهده ی انیماتور است.

در ادامه، مهمترین بخش تعیین تعداد فریم در هر ثانیه یا FPS است، این بخش بسیار ساده است، برای فیلم 24fps باید در نظر بگیرید. معمولا در ایران و در پروژه های تله ویزیونی این عدد 25 fps است. برای تشخیص درست اینکه هر حرکت چقدر طول می کشد، بهترین وسیله Stopwatch است، بازی را در ذهن تجسم کنید و زمان آن را بسنجید یا خوتان بازی کنید و زمانش را ثبت کنید.

X-sheet در انیمیشن سنتی، صفحه ای از کاغذ است که به ستون های عمودی و افقی تقسیم شده است، هر سطر افقی، به معنای یک فریم از انیمیشن است، ستون های عمودی هم شامل اطلاعاتی از جمله : دیالوگ، زمانبندی و دوربین است.

.

.

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو