skip to Main Content

7 روش ساده برای ارائه بهتر رزومه


تخمین زده می شود سالیانه حدود یک میلیارد رزومه کاری توسط مدیران در سراسر جهان خوانده می شود، مدیران نیز کمتر از 45 ثانیه وقت دارند که تصمیم بگیرند آیا فرد مورد نظر جهت مصاحبه فراخوانده شود یا نه؟ به طور طبیعی به شما بستگی دارد که رزومه کاری خود را چگونه و بر پایه چه اصولی ارائه دهید. در این هفت روش بر اساس پژوهش های صورت گرفته می توانید رزومه ای را آماده کنید که تاثیر روانی بر مدیر داشته باشد.

1 –  مبالغه نکنید

تاثیر پذیری مدیر به هنگام مطالعه رزومه شما مهم است ولی نباید مبالغه کنید. سعی کنید به صورت محکم و مسلط مطالبی را ارائه کنید که به آنها تسلط کافی دارید. بر اساس تحقیقاتی که Knouse در سال 1994 انجام داد به این نتیجه رسید که اغراق در مهارت های شخصی باعث می شود تا خواننده با آن ارتباط موثری برقرار نکند.

2 – مهارت های خود را بیان کنید

شما باید به طور خاص، دانش، مهارت و توانایی های خود را بر اساس نیاز شغلی خود بیان کنید ، بر اساس تحقیقاتBright & Hutton,  در سال 2000 این کلمات در اظهار مهارت ها موثر بودند: به عنوان مثال: ایجاد وبسایت روانشناسی جدید، نشان دادن انرژی و تعهد.

3- استفاده از عکس مناسب

 اگر فکر می کنید که رزومه شما برای شغل مورد نظر در حد متوسط قرار دارد، ولی با این حال یک عکس 4*6 معمولی به همراه آن قرار دهید زیاد موثر نخواهد بود، بر اساس تحقیق Watkin and Johnston  اگر شما رزومه ای قوی با عکس معمولی ارسال کنید زیاد تفاوتی نمی کند، ولی اگر یک رزومه معمولی با تصویر با کیفیت ارسال کنید میزان تاثیر گذاری آن بسیار بیشتر خواهد شد.

4 – تجربیات خود را افزایش دهید

در بسیاری از کارها تحصیلات آکادمیک مد نظر نیست، گاهی این فقط تجربه شماست که مورد نظر است. تا جایی که می توانید تجربیات کاری خود را بالا ببرید. بر اساس تحقیقات McNeilly and Barr در سال 1997 به این نتیجه رسیدند کسانی بیشترین آمار استخدام را داشتند که تجربیات کاری نیز در کنار تحصیلات آکادمیک اندوخته بودند.

5 –  به اطلاعات کم بسنده نکنید

اگر شما اطلاعات کمی در مورد شغل خود داشته باشید، به طور اتوماتیک شانس خود را در استخدام از دست می دهید، حتی اگر در دست دیگر مدیر دو صفحه کامل رزومه قرار داشته باشد! حتما اطلاعات شغلی خودتان را به روز کنید.

6 –  هرگز از کاغذ های رنگی استفاده نکنید

بیشتر افراد اعتقاد دارند که استفاده از کاغذ های رنگی تاثیر بسیار بالایی دارد، ولی با توجه به مطالعه ای که توسط Penrose در سال 1984 به ثبت رسید این نتیجه به دست آمد که نه تنها  استفاده از کاغذهای رنگی هیچ تاثیری ندارد بلکه شما را در مسیر نادرستی قرار می دهد.

7 – از فرم های خلاقانه استفاده نکنید

شاید اینطور به نظر برسد، خیلی از موارد استخدامی از فرم های طراحی شده خلاق خوششان نمی آید. هنگامی که Arnulf et al در سال 2010 این مورد را تست کرد به این نتیجه دست یافت که نیمی از مدیران مخالف طرح های خلاق بودند و فرم های رسمی را ترجیح می دهند. پس به فرم های رسمی بچسبید یا اینکه سختی و رنج را تحمل کنید ! (این یافته ممکن است در برخی از صنایع خلاق کاربردی نداشته باشد.)

اما در انتها،  تمامی این موارد پیش پا افتاده ای چون، رنگ کاغذ، اظهار مهارت و یا یک تصویر، کار شما را راحت نخواهد کرد بلکه باعث می شود تا آنها متوجه هویت واقعی شما شوند. مهم تحت تاثیر قرار دادن است.

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو