skip to Main Content

انواع استوری‌بورد

در روند ساخت انیمیشن باید ۳ نوع استوری بورد اجرا شود. این استوری بورد‌ها در هر مرحله‌ به کمک ایده‌پردازی و روند روایت تصویری پروژه ‌خواهد آمد.

۱- استوری بورد مفهومی یا Conceptual Storyboard : این استوری بورد برای بسط ایده‌ی بصری اولیه به کار می‌رود، مانند‌: حرکت کاراکتر‌ها، موقعیت دوربین‌ها، زمان‌بندی حرکات، ترنزیشن‌ها‌. این استوری بورد‌ها بسیار سریع، غیر رسمی و دارای نوشته‌های کوتاه هستند‌ که معمولا روی کاغذ 4 A یا دفتر طراحی به ثبت می‌رسند تا ایده‌ها پیاده شده و بررسی شوند‌.

۲- استوری بورد ارائه Presentation Storyboard : این استوری‌بورد‌ها برای ارائه به سوپر‌وایزر‌ها و مشتری‌ها طراحی می‌شوند. معمولا تمیز، و نوشته‌ها خلاصه شده هستند، صحنه‌های کلیدی به صورت دقیقتری اجرا شده و توضیحات درج می‌شود. این استوری‌بورد‌ها در اندازه‌های بزرگتری کار می‌شود تا در اتاق جلسات، کارگردان و طراحان استوری‌بورد بتوانند از فاصله‌ی دورتری آن را بررسی کنند. نوشته‌ها و توضیحات، کوتاه و تا حد ممکن به دور از نکات تکنیکی خواهد بود.

۳- استوری بورد تولید Production Storyboard : این استوری‌بورد شامل جزئیات انیمیت و شات‌ها می‌باشد. تا هر کسی که در تولید درگیر است‌ ‌بتواند از آن استفاده کند و پاسخ سوالاتش را بیابد. به همین دلیل باید با جزئیات کاملی اجرا شود. می‌تواند شامل‌: حرکت، دوربین، ست، نورپردازی، نکات مهم رندر، زمان بندی و نحوه انتقال بین شات‌ها باشد، همچنین؛ توضیحاتِ موسیقی و افکت، دیالوگ‌ها( گفت و شنود) ، Voice Over‌ها باشد. هر شات شامل شماره‌هایی است که در گوشه‌ی پایین سمتِ چپ درج می‌شود. حرکت دوربین‌ها توسط فلش‌هایی مشخص می‌شود و در مواقع لزوم از Extended Frame ها استفاده می‌شود. توضیحات انتقال دوربین نیز درج می‌شود . مانند‌: کات‌ها، دیزالوها، فید این و فید‌اوت، سافت‌کات، POV‌ها و‌…. هر شات از این استوری‌بورد روی یک برگ A4 طراحی شده و در نهایت روی پالت استوری بورد درج می شود.

در همین زمینه

در همین زمینه طراحی استوری بورد

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب یک دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو