skip to Main Content

نورپردازی و رندر Lighting And Rendering

نورپردازی در انیمیشن سه بعدی توسط تیم های متخصص انجام می شود، نورپردازی شامل: ایجاد نورها و تنظیمات آنها در هر شات از فیلم است. طبیعت و قواعد نورپردازی در انیمیشن کامپیوتری خیلی به هنر فیلم برداری سنتی یا Traditional Cinematography نزدیک است. اگر علاقه مندید می توانید به منابع موجود در این شاخه روجوع کنید.
در استدیو های بزرگ، بسیاری از هنرمندان نورپرداز، ابتدای هر روز، تصویر رندر شده از کارشان را روی پنلی نصب می کنند، تا بازخورد ها را دریافت کنند، در پایان روز، باید رندر جدید اصلاح شده را نصب کنند تا دوباره بازخورد ها را دریافت کنند و در طول شب، شات رندر می شود، این سیکل تا زمانی که OK نهایی برای شات صادر نشود، ادامه خواهد داشت.
در این بین، اصلاحات و تغییرات دیگری توسط دیگر افراد درگیر تولید، به صورت موازی انجام می شود که گاهی اوقات باید مطمئن باشید آخرین نسخه از فایل را دارید، این مهمترین بخش در مدیریت فایل هاست، چرا که استفاده از نرم افزار های Asset Manegment در تولید، امکانات بسیاری در اختیار هنرمندان می گذارد ، مهمترین وظیفه این سیستم مدیریت فایل ها، جلوگیری از رندر فایل هایی است که هنوز نهایی نشده اند. بدبختانه، در 99 درصد تولیدات ایران، Asset Manegment ، نه وجود خارجی دارد و نه وجود داخلی !!… . پس، گریبانگیر بودن با مشکلات تولید ( البته گوشه ای از آنها ) بعید نیست !
در این مرحله رندرهای اولیه از شاتها گرفته می شود و دوباره بازبینی می شوند تا اگر نیازمند تغییرات یا اصلاحات بودند، اعمال شود ، در نهایت برای تهیه خروجی نهایی در ابعاد اصلی تولید تمامی تنظیمات رندر با مقادیر واقعی به صورت لایه های جداگانه Multiple Passes رندر خواهند شد.

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو