پویانما، مباحث تخصصی انیمیشن سه‌‌بعدی

لی اوت اولیه و نهایی Rough And Final Layout

 وجود مراحل لی اوت اولیه و نهایی در پروژه های بزرگ، بسیار حیاتی است. چرا که در مرحله ی لی اوت، تمامی ادوات در صحنه چیده شده وپروژه آماده ی نورپردازی و انیمیت خواهد شد. از مزایای لی اوت می توان به : تعیین جای نورها، کامپوزیسیون فریم یا تعادل و چیدمان عناصر در صحنه، نوع کات ها، ریتم ، ورود و خروج از کادر،تجسمی از حرکت کاراکتر ها، Match کات ها، زمان کلی سکانس ، تعیین زمان هر شات ، توازن مقیاس شخصیت ها و لوازم، حرکت دوربین ها، POV ها، و… اشاره کرد. که تمامی اینها بر اساس استوری بورد و استوری ریل صورت می گیرد.
در صورتی که ساخت مدلها اتمام، و به تایید رسید ، حرکت های کاراکتر ها و دوربین ها در فضای سه بعدی با استفاده از مدل های Placeholder که ساده شده ی مدل های اصلی هستند (Optimized Models) در صحنه ایجاد می شود. این روند بر اساس استوری بورد و حرکت های مشخص شده در آن مستقیما در کامپیوتر ایجاد می شود. به این کار لی اوت اولیه یا Rough Lauout گفته می شود. حرکت کاراکتر ها با استفاده از مدل های Placeholder به: نیم تنه ی بالا Torso motion و حرکات ساده ی سر و دست خلاصه می شود.
در این پروژه ها، مرحله ی لی اوت، توسط متخصصین این بخش به انجام می رسد، به عنوان مثال : انیمیشن Ratatouille ( موش سر آشپز) محصول پیکسار، 13 نفر در بخش لی اوت انجام وظیفه کرده اند که تمامی این افراد تحت نظر layout Lead یا سرپرست لی اوت بودند.
در لی اوت، اعمالی که برای کاراکتر ها باید کلید گذاری شود عبارت اند از : حالت کاراکتر ها Pose – وضعیت بدن Posture – اشارات در حین سخن گفتن Gesture است. این حرکت ها به عنوان ریتم حرکتی در بخش انیمیشن به انیماتور ها کمک خواهد کرد.
و در آخرین مرحله، یعنی لی اوت نهایی، تمامی مدل های اصلی (کاراکتر ها و فضاها و لوازم) در داخل شات ها به جای موضوعات Placeholder ادغام شده و آماده ی مرحله ی بعدی می شوند.

به یاد داشته باشید شما به عنوان کسی که انیمیشن تولید می کنید، ( یا آرزوی انجام این کار را دارید) مسئول تک تک شات های فیلمتان خواهید بود.

میر‌توحیدرضوی

نظرتان را بنویسید

آمار پویانما در یک نگاه

  • 55,633
  • 966
  • ۱۱ مرداد, ۱۳۹۶

تلگرام پویانما

نوشته‌های تصادفی

پویانما را دنبال کنید